אחרי ההחלטה לתקצב את כדורגל הנשים על חשבון כדורסל הנשים, בליגת ‘אתנה’ יוצאים למאבק

מנהלת ליגת אתנה ווינר לנשים בכדורסל הודיעה כי תפעל משפטית נגד החלטת משרד התרבות והספורט לקצץ בתקציבי הענף, וכנגד הימנעות מהעברת תקציבים שהובטחו לו. כפי שדווח לראשונה ב’דבר ספורט’, במשרד החליטו לתקן את העוול של תת תקצוב ענף כדורגל הנשים בישראל באמצעות עוול אחר – שלילת תקציבים מענף כדורסל הנשים.

ב-2016 התחייבה המדינה לבג"צ בעקבות עתירה קודמת שהוגשה על ידי מנהלת כדורסל הנשים, לתקציב של יותר מ-450,000 שקלים בשנה לכל קבוצה בליגת העל, .בפועל, הועברו לקבוצות סכומים נמוכים בהרבה. כעת בעקבות החלטה של משרד התרבות והספורט לקצץ באופן מיידי בין 40 אלף ש"ח ל-80 אלף ש"ח בתקציבי קבוצות כדורסל הנשים לשנת 2019, הקיצוץ בתקציב המדינה לקבוצות הכדורסל נשים בתקציב 2019 יגיע סך הכל ליותר מ-110 אלף ש"ח ל-7 מתוך 10 קבוצות הליגה.

החלטה על הקיצוץ המפתיע הגיעה, בעקבות החלטה של המדינה להעניק את סכומי הכסף להם התחייבה לכדורגל הנשים בבג"צ 2016, על ידי הפרת התחייבות התקציבית לכדורסל הנשים בבג"צ באותה השנה בדיוק. לאור הפגיעה המתמשכת בתקציבים המיועדים לכדורסל הנשים, החליטו במנהלת ליגת אתנה ווינר לנשים בכדורסל לפעול משפטית נגד החלטת משרד התרבות והספורט לקצץ בתקציבי כדורסל הנשים.

בדומה לכדורגל הנשים, כך גם בשנת תקציב 2017, הועברו הכספים כ- 450,000 ש"ח לכל קבוצה לפי ההבטחה של משרד התרבות והספורט. לעומת זאת כמו בכדורגל הנשים, המדינה החלה להפר את ההסכם וקיצצה בחלק מהסכומי העברה כבר בשנת 2018, כאשר בניגוד להסכם הועברו לפי טענת מנהלת כדורסל הנשים רק כ-420,000 ש"ח לכל קבוצה,קיצוץ לא מוסבר ולא הכרחי בשום צורה. בתחילת שנת התקציב 2019 המשיכה המדינה להוריד את תקציבי קבוצות הנשים כאשר החליטו ש-7 מתוך 10 קבוצות הנשים בליגת העל יזכו לקבל רק 384 אלף ש"ח כ"א. הפחתה של 76 אלף ש"ח מהבטחה שהמדינה העניקה בבג"צ 2016, כעת בעקבות הקיצוץ הצפוי אותן 7 מתוך 10 קבוצות ליגת העל יקבלו רק 313 אלף ש"ח כל אחד.

על פי התחייבות המדינה לבג"צ, התחייבה המדינה לשלש את סכומי התמיכות לכדורסל הנשים, למשך חמש שנים לפחות, באופן אשר יאפשר לקבוצות הנשים "וודאות ויציבות כלכלית", כפי שמאפשרת המדינה לקבוצות הגברים באמצעות העברות כספים קבועות בסכומים של כ 100 מיליון ₪ בשנה מהמועצה להסדר ההימורים בספורט וממשרד האוצר. התחייבו זו סיימה את הדיון בעתירה כאשר בפסק הדין הובהר "דלתו של בית המשפט תהיה פתוחה" לקבוצות הנשים ככל שההבטחה תופר. בפועל כבר בשנה השנייה החל משרד הספורט להפר את ההתחייבות והתוספת נשחקה כמעט ב50%.

לעומת זאת המדינה פועלת במקביל להגדלת תקציבי קבוצות כדורסל הגברים בליגות העל והלאומית בעקבות ועדת שרעבי, החליטו במנהל הליגה לנשים לחדש את ההליכים בבג"צ נגד משרד התרבות והספורט. תוספת תקציב לכדורסל הגברים, שלפי מנהלת ליגת הנשים יכולה להגיע עד כ-14 מיליון ש"ח.

מנהלת ליגת אתנה ווינר לנשים בכדורסל פנתה למשרד התרבות והספורט בדרישה לתקן את מבחני התמיכה לחיזוק מעמד השחקן הישראלי, בטענה שמדובר ב"מבחנים מפלים המשמרים מנגנון הכולל אפליה חמורה ביותר של הספורטאיות הישראליות".

לפי המבחנים החדשים, לא רק שהליגה הראשונה של כדורסל וכדורגל הגברים תקבל תקציב הגבוה פי ארבעה, מהנשים, אלא כעת, זכאיות בנוסף לתקצוב גם קבוצות הליגה הלאומית לגברים בכדורסל, כאשר הליגה הלאומית לנשים בכדורסל לא תתוקצב כלל. "מדובר בניסיון בוטה וחמור ביותר ‘להסתיר’ תקנה שאין בה אלא אפליה בוטה של ספורט הנשים", כך על פי מכתבם של היועצים המשפטיים של המנהלת.

כאמור, עפ"י החלטת חברי דירקטריון מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל לא יהיה מנוס אלא לפנות לבג"צ פעם נוספת על מנת להביא שוב לתיקון ההפליה התקציבית החוזרת על עצמה.

תגובת משרד התרבות והספורט תימסר לכשתתקבל.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website