אסונות טבע המוחרפים בשל משבר האקלים גורמים ל-20 מליון בני אדם לעזוב את ביתם

20 מיליון בני אדם נאלצים לעזוב את בתיהם מדי שנה ברחבי העולם בשל אסונות טבע המושפעים מאקלים, כך נחשף בדו"ח מיוחד שהתפרסם היום (ראשון) על ידי ארגון אוקספם, קונפדרציה בינלאומית של 15 ארגונים העוסקת במציאת פתרונות ברי קיימא לעוני ואי שוויון. על פי הדו"ח, מספר אסונות הטבע המוחרפים עקב משבר האקלים כגון שריפות, הוריקנים (סופות טרופיות וציקלונים) והצפות, גדל פי שבעה לעומת אסונות טבע שאינן מושפעות מאקלים, דוגמת רעידות אדמה והתפרצויות געשיות. עוד חושף הדו"ח שאסונות טבע אקלימיים עוקרים פי שלושה יותר בני אדם מאשר עימותים ומלחמות.

רק בשנה האחרונה ניתן היה לראות דוגמה להשפעה העצומה של אירוע טבע יחיד ביצירת הכרח לאנשים לנטוש את בתיהם. מדובר בפגיעה של ציקלון פאני בהודו ובנגלדש שגרם לכ-3.8 תושבים בשתי המדינות לעקור מבתיהם.

סילבריה פרז ובנה שעקרו מגואטמלה למקסיקו (צילום באדיבות אוקספם)

"פעם היו לנו שדות ויבולים, אבל כל שנה החורף מתקצר והיבולים מצטמצמים" סיפרה סילבריה פרז למחברי הדו"ח. סילבריה מגואטמלה נאלצה לעזוב את ביתה בשל בצורת שפגעה באזורה. "כשאומרים לך שהילד שלך בתת תזונה, את מפחדת, ותוהה אם הוא הולך למות" תיארה פרז את החלטתה לעזוב את מולדתה לחפש עבודה במקסיקו עם ילדה הקטן.

האנשים עניים ביותר במדינות העניות ביותר משלמים את המחיר הגבוה ביותר

הדו"ח שמתפרסם לקראת ועידת האקלים במדריד שמתחילה היום (שני), מדגיש את חוסר השוויון בהשפעה של משבר האקלים על המדינות המתפתחות והמפותחות. לפי הדו"ח, תושבים במדינות עם הכנסה ממוצעת נמוכה או בינוניות-נמוכה חשופים פי ארבעה לסכנת עקירה מאשר תושבי המדינות העשירות. כ-80% מכלל העקורים והפליטים בעשור האחרון נמצאים ביבשת אסיה. עוד מדגישים בדו"ח כי האוכלוסיות הפגיעות ביותר בכל מדינה הן האוכלוסיות המודרות והעניות שלרוב סובלות מבעיות תשתיות ומתגוררות באזוריים כפריים.

בין המדינות הפגיעות ביותר לעקירה עקב אסון אקלימי הן קובה, פיג’י, סרי לנקרה וסומליה. שבע מתוך עשרת המדינות הפגיעות הן מדינות איים קטנות מתפתחות. בקובה אחד מעשרים תושבים נאלץ לעקור מביתו בשל אסון טבע אקלימי בעשור האחרון. בנוסף להתגברות של סופות טרופיות והוריקנים מדינות איים קטנות וערי חוף נתונים לסכנה של עליית מפלס פני הים שגם היא מוגברת על ידי פליטות גזי החממה והתחממות הגלובלית. מדינות קרן אפריקה חשופות בנוסף גם ליותר מקרים של בצורות, אשר יוצרים לחץ על משאבי מזון ומים ומעודדים עימותים פנימיים, חיכוכים אזוריים ומלחמות.

על פי הדו"ח תושבי מדינות האיים הקטנים בסיכון של פי 150 להיפגע מאסונות טבע אקלימיים מאשר תושבי אירופה. אי השוויון הזה בולט במיוחד כאשר מסתכלים על היקף פליטות גזי החממה של כל מדינה. בממוצע מדינות איים קטנות פולטות כשליש מהפליטות הממוצעות של מדינות עשירות אך כאמור נפגעות בצורה לא פרופורציונלית ממשבר האקלים שנגרם כתוצאה מהן. בנוסף מזהירים מחברי הדו"ח כי עם התגברות תדירות וחומרת אסונות האקלים היכולת של אנשים החיים בעוני להתמודד איתם נשחקת והם נמשכים כלפי מטה במדרון חלקלק שמוביל לעוני ורעב חמורים יותר ולבסוף דוחפים את האנשים לעקירה והגירה, דבר שמחריף אף יותר את אי השוויון הקיים מלכתחילה.

"הממשלות שלנו מתדלקות משבר שמניע מיליוני נשים גברים וילדים מבתיהם, והאנשים עניים ביותר במדינות העניות ביותר משלמים את המחיר הגבוה ביותר" אמר קמה ורה מנכ"ל בפועל של אוקספם בינלאומי.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website