ארדואן הכריז על מבצע “מעיין השלום” וצבאו החל להפגיז ריכוזי אוכלוסייה

נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן הכריז הערב (רביעי) על תחילת המבצע הצבאי נגד הכורדים בצפון סוריה ובמזרחה. זמן קצר לאחר הכרזתו, התגברו ההפצצות אווירות והארטילריות על מעוזים וערים כורדיות בצפון סוריה, שלפי דיווחים מן השטח החלו כבר לפני יומיים. התקשורת הכורדית מדווחת על לפחות 7 הרוגים ו-17 פצועים מההפצצות הטורקיות. בין הנפגעים גם אזרחים. "מטוסי קרב טורקיים התחילו בהפצצות באזורים אזרחיים", אמר מוסטפה באלי, דובר הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) שהכורדים הם הגורם המוביל בהם. בעקבות המבצע הטורקי הודיעו הכורדים כי הם מפסיקים את פעילותם נגד דאע"ש.

בתגובה ראשונה למתקפה הטורקית אמר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי זהו "רעיון רע". טראמפ הורה על נסיגת החיילים האמריקאים מהגבול הטורקי רק שלשום, מה שאפשר לטורקיה לפלוש לאוטונומיה הכורדית. אתמול הודיעו גורמים בפנטגון על הפסקת כל שיתופי הפעולה עם טורקיה באזור ועל סגירת החמ"ל האווירי המשותף לשני הצבאות בצעד שנראה כהתנגדות לפעולה טורקית באוטונומיה הכורדית אולם צעד זה לא מנע מהטורקים להתחיל בהפצצות האוויריות כבר אתמול.

לוחמות כורדיות (צילום: Kurdishstruggle / flickr).

בנאום שנשא לפתיחת המבצע הצבאי בחבל רוג’בה ציין ארדואן כי שם המבצע הוא "מעיין השלום" והוסיף כי המתקפה נועדה לחסל את "מסדרון הטרור" לאורך גבולה הדרומי של טורקיה. צבא טורקיה משנע כוחות לכיוון הגבול הסורי. ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין דנו אחר הצהריים בשיחת טלפון בפעולה המתוכננת של טורקיה בצפון-מזרח סוריה. בשיחה אמר ארדואן לפוטין כי הפלישה הטורקית תתרום לשלום וליציבות במדינה, ותסלול את הדרך לתהליך המדיני ליישוב הסכסוך. פוטין קרא לארדואן "לחשוב היטב" לפני שיפתח במתקפה.

הממשל האזרחי הכורדי בצפון סוריה הזהיר מפני אסון הומניטרי עם פלישת הכוחות הטורקיים, וקרא להתגייסות כללית לאורך הגבול. "אנו קוראים לכולם לנוע לעבר האזורים הקרובים לגבול עם טורקיה ולבצע פעולות התנגדות בתקופה היסטורית רגישה זו", נמסר.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website