בגלל פחם מקולומביה: תחנות הכוח בחדרה תזהם יותר בקיץ הקרוב

פחם בתחנת הכוח בחדרה (משה שי פלאש90)

התחנות הפחמיות לא רק ימשיכו לפעול הרבה אחרי תאריך היעד לסגירתן, אלא ישרפו פחם מזהם יותר בהמשך הקיץ, בגלל שינויים ברכישת הפחם על ידי חברת החשמל. לצד תוספת הזיהום, העיכוב בהפחתת הפחם מייקר את החשמל בקצב מהיר. בגרינפיס קוראים למצות כל חלופה אפשרית לפחם זה.

תחנות הכח הפחמיות במתחם "אורות רבין", שלא הותקנו להן מתקני סינון מאחר והיו צריכות להסגר, יפעלו במהלך הקיץ בהיקף פי 8 יותר מההיקף השימוש הנוכחי, ויוזנו בפחם עם תכולת גופרית כפולה. ייקור הפחם בשוק העולמי יחייב כמעט בוודאות את ייקור תעריף החשמל עוד לפני תום השנה הנוכחית.

הפחם מקולומביה מזהם יותר

לפני כשבוע וחצי התברר שחברת נגה, האמונה על ניהול מערכת החשמל, סבורה שאי אפשר לספק חשמל אמין בקיץ הקרוב במקביל לסגירת היחידות הפחמיות 1-4 בתחנת הכח "אורות רבין" בחדרה. מדובר ביחידות הישנות ביותר והמזהמות ביותר של חברת החשמל, כך שכיום הן מופעלות בהיקף של שמינית בלבד מכושר הייצור שלהן, כדי להימנע מזיהום אוויר ומייצור בלתי יעיל.

לפי התכנית המקורית, 2 מהן היו אמורות להתחיל שינוי ממצב הפעלה שגרתית למצב שימור בתחילת החודש, במקביל להפעלה מסחרית של יחידת ייצור חדשה יעילה בגז, המוקמת בסמוך אליהן. הקמת היחידה מתעכבת במספר חודשים, אך כעת מתברר שגם הפחם שחברת החשמל רוכשת יהיה מזהם יותר, בעל תכולת גופרית כפולה.

במשרד להגנת הסביבה מודעים לבעיה, ומשתדלים להגביל ככל הניתן את השימוש בפחם מקולומביה, אשר מחליף את רכש הפחם מרוסיה.

בתגובה לפניית "דבר" אישרו במשרד כי "בעקבות מצב הלחימה באוקראינה והקושי בקניית פחם רוסי עם תכולת גופרית נמוכה, ביקשה חברת החשמל שינוי בתנאי היתר הפליטה על-ידי שינוי אחוזי גופרית בסל הפחמים ל-0.8%, במקום 0.43% ושינוי של ערך הפליטה ל-1,600 מ"ג בכל עת". במשרד מבהירים ש"בקשה זאת מהווה שינוי משמעותי בתנאי היתר הפליטה (שינוי ערך הפליטה) ומחייבת הגשת בקשה וקבלת הערות ציבור, כמו גם קיום דיון ציבורי כנדרש במקרים של שינוי משמעותי בתנאי היתר הפליטה.

במשרד לא מתכוונים לאשר באופן אוטומטי את הבקשה ודרשו לקבל מידע נוסף בכל הקשור לחלופות יבוא פחם דל גופרית ממקורות אחרים ונתונים נוספים כדי להעריך את האפקט של שינוי סוג הפחם על היקף הפליטות. "לאור אי הוודאות הקיימת, על חברת החשמל לוודא כי מלאי הפחם דל הגופרית שנותר בידיה יישמר לצורך שימוש, במצבי חירום למשק החשמל, ליחידות אורות רבין 1-4 מאחר ויחידות אלו אינן מצוידות במתקני הפחתת פליטות".

בחברת החשמל לא השיבו לשאלת "דבר" לגבי היקף מלאי הפחם הישן דל הגופרית, ומתי יחל השימוש בפחם המזהם יותר גם בתחנות שהיו אמורות לעבור למצב שימור. לפי החברה, "משטר ההפעלה של יחידות הייצור נקבעות על ידי מנהל המערכת. החברה פועלת לצמצם ככל האפשר את ממוצע הגופרית בפחם בו נעשה שימוש, למרות המצב עם רוסיה".

מחברת ניהול המערכת לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.

השינוי יורגש גם במחיר

ישראל הצליחה לצמצם את השימוש בפחם במהירות גבוהה, אך מדיניות זו הגיעה השנה לבלימה. ב-10 השנים האחרונות השימוש בו צומצם מ-61% ל-23%. לפי בדיקת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, השימוש בפחם צפוי להישאר השנה על רמה משמעותית של 22-23% מסך ייצור החשמל – שפירושו גידול בכמות, לאור הגידול הטבעי בצריכת החשמל.

במקביל, מחיר הפחם לחברת החשמל זינק פי 4 ועומד כיום סביב 1,000 שקל לטון לעומת 272 שקל לטון בתחילת שנת 2020 ו-684 לטון בסוף 2021. מחודש פברואר עלות הייצור מפחם התייקרה ב-83% וסך העלות המוכרת בתעריף החשמל התייקרה ב-13.7%. התייקרות הפחם והעיכוב בהחלפתו צפויה לייקר את תעריף החשמל באופן חריג באמצע השנה, בכפוף להחלטת מליאת רשות החשמל.

בגרינפיס מתריעים מפני הפרות זכויות אדם 

ארגון גרינפיס שלח השבוע מכתב לשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ) ובו בקשה שלא להעניק היתר פליטה לשריפת פחם עתיר גופרית "לפני מיצוי אלטרנטיבת חשמל דרך כושר ייצור קיים באותו האזור". לטענת הארגון, "יחידות 1-4 מספקות חשמל לאזור הגליל ויש לבחון את העומס על תחנות הכח חגית ואלון תבור המספקות אף הן חשמל לאותו אזור דרך קו מתח161".

מכרה הפחם סרחון, קולומביה, 2008. מכרה הפחם הפתוח הגדול ביותר בעולם. קרדיט: ויקימדיה

לטענת הארגון, מקור הפחם הקולומביאני הוא במכרה ענק בודד בשם סרחון (Cerrejón) , שגורם לפגיעה קשה בסביבה המקומית ובזכויות אדם. "התפתחות המכרה נעשתה גם על חשבון המערכת ההידרולוגית של המחוז ופוגע באוכלוסיות הילידים התלויות בו. תמונת המצב של השפעת המכרה על הסביבה ועל זכויות תושבי האזור עגומה וכוללת פגיעה במקורות מים, זיהום מים, קרקע ואוויר, פגיעה בבריאות הציבור ונישול האוכלוסיה המקומית, אשר כוללת שימוש בכוח ואף הרס של כפר אפרו קולומביאני", נכתב.

מכרה סרחון מפרנס כ-12,000 עובדים מאוגדים. בשנת 2020 העובדים טענו כי הנהלת המכרה סירבה לדון ב-27 דרישות שהציגו, ואף ניסו להוריד את שכרם.

הפחם מקולומביה מחליף את הרוסי

ישראל איננה היחידה שפונה לרכישת פחם מסרחון בקולומביה במקום מרוסיה. לפני כ-4 שנים הופסק יבוא הפחם ממכרה זה לאירלנד, בשל הטענות לפגיעה בזכויות אדם, בעבור יבוא פחם מרוסיה. לאחרונה, התבצע באירלנד היפוך בחזרה ליבוא פחם מסרחון כתחליף לפחם מרוסיה. מהלך דומה נעשה גם בגרמניה. מהלכים אלו משמשים לגיוון האספקה, אך רוסיה ממשיכה לייצא כמות משמעותית של פחם גם בימים אלו, כולל למדינות התומכות באוקראינה.

לפני כשנה ענקית הכריה גלנקור השיגה שליטה בלעדית במכרה סרחון. לאחרונה הסכימה החברה לשלם מיליארד וחצי דולר לארצות הברית ומדינות נוספות, כפיצוי על מקרי שחיתות שהתגלו בפעולותיה. החברה חותרת להמשיך לכרות פחם בסרחון, תוך רכישת קרדיטים המייצגים ספיגת פחמן, על מנת להגיע לניטרליות פחמנית נטו עד שנת 2050.

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website