האמנה על עבודת ילדים אושררה על ידי כל המדינות החברות בארגון העבודה הבינ”ל

לראשונה בתולדות ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), זכתה אמנה בינלאומית לאשרור על ידי כל 187 המדינות החברות. אמנה מס’ 182, בדבר ‘איסור ופעולה מידית לביטול הצורות החמורות ביותר של עבודת ילדים’ מ-1999, רשמה את ההישג אחרי שאושררה גם על ידי ממלכת טונגה, מדינת איים בדרום האוקיינוס השקט.

על אף שמדובר בהישג סמלי בעיקר, משמעות האשרור היא שכל המדינות החברות הארגון מחויבות לשלב את הוראות האמנה  במערכת החוקים המקומית.

האמנה, אחת משמונה אמנות היסוד של ה-ILO, קוראת לאיסור וחיסול הצורות הגרועות ביותר של עבודת ילדים, כולל עבדות, עבודות כפייה וסחר בבני אדם. הוראותיה אוסרות על שימוש בילדים בסכסוך מזוין, זנות, פורנוגרפיה, עבודה מסוכנת ופעילויות לא חוקיות כמו סחר בסמים.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

בישראל נכנסה האמנה לתוקף ב-2006. אישרורה חייב תיקון של חוק שירות ביטחון, שהוראותיו המקוריות יצרו מצב בו ניתן היה לגייס בני נוער בגיל 17.5, בניגוד למה שנקבע באמנה.

מזכ"ל ה-ILO, גיא ריידר, אמר כי "האשרור האוניברסלי של אמנה 182 משקף מחויבות גלובלית להגנה על ילדים, ושמעביר את המסר שלצורות הגרועות ביותר של עבודת ילדים אין מקום בחברה שלנו".

מזכ"ל קונפדרציית האיגודים הבינלאומית  (ITUC), שארן בורו, בירכה גם היא על האשרור ההיסטורי. "זוהי תזכורת עוצמתית לחשיבותם של הסטנדרטים של ארגון העבודה הבינלאומי, והצורך בפתרונות רבי משתתפים לבעיות גלובליות", אמרה, "עבודת ילדים מהווה פגיעה קשה בזכויות היסוד ומוטלת החובה על המדינות החברות בארגון והקהילה הבינלאומית להבטיח כי אמנה זו תיושם במלואה, לרבות באמצעות בדיקת נאותות ברשתות האספקה העולמיות".

152 מיליון ילדים מועסקים בניגוד לחוק

לפי הערכות הארגון, המספר הכולל של הילדים העובדים בעולם הוא 218 מיליון. 152 מיליון מהם מועסקים באופן לא חוקי, ו-73 מיליון בעבודה מסוכנת. על פי הערכות, 70% מכל עבודת הילדים מתבצעת בחקלאות, והיא קשורה ברובה לעוני ולקושי של ההורים למצוא עבודה הוגנת.

האשרור הנרחב של האמנה הביא להתקדמות ניכרת בצמצום התופעה. מאז שנת 2000, אז החל ה-ILO לעקוב אחרי הנושא, הצטמצם מספר הילדים המועסקים באופן לא חוקי ב-94 מיליון, ומספר הילדים העובדים בעבודה מסוכנת הצטמצם בחצי.

עם זאת, מגפת הקורונה החמירה את מצבם של הילדים העובדים. דוח של הארגון מחודש יוני השנה הצביע על הסכנה הטמונה בכך שהתפשטות המגפה תאלץ משקי בית רבים לנקוט בכל האמצעים על מנת לשרוד, לרבות הישענות על עבודת ילדים. עוד נכתב בדוח כי ילדים עובדים עלולים להידרש לעבוד שעות ארוכות יותר ובתנאים קשים יותר. במצב זה, רבים עשויים להידרדר לצורות העסקה שיפגעו בבריאותם ובבטיחותם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website