הארכת פעילותה של הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים תובא לאישור הכנסת הלילה

ועדת הפנים והסביבה אישרה היום (רביעי) את הארכת חוק הוותמ"ל לארבע שנים נוספות, והוא יובא לקראת הצבעה שנייה ושלישית עוד הלילה. בנוסף להצעה המקורית, מלבד מתחמי דיור הוועדה תהיה אחראית לתכנן מתחמי תחבורה ציבורית. ח"כ יואב קיש (הליכוד) שהביא את כלל ההסתייגויות בשם האופוזיציה מתח ביקורת על אופן ההצבעה: "נכון להעביר את החוק הזה. לא נכון להעביר אותו מאתמול להיום, כשהנוסח הסופי מועבר לח"כים ב-23:00 בלילה".

יו"ר הוועדה סעיד אלחרומי (רע"מ) אמר: "זהו יום גדול לכל האוכלוסיות שמחכות לאישור תכניות שמעוכבות שנים, בעיקר בחברה הערבית ולחברה החרדית".

על פי נוסח החוק שאושר בוועדה, הוותמ"ל תתכנן 85 אלף יחידות דיור, מהן 35 אלף לחברה הערבית. בין היתר, הוותמ"ל תאשר בנייה של מתחמים בצמוד לתחנות המטרו שעתידות להיבנות בגוש דן. בסך הכול יאושרו 108 מתחמים.

הוותמ"ל תמנה 11 נציגי ממשלה ו-4 נציגי רשויות מקומיות, לפחות אחת ערבית. בנוסף למשקיף מטעם המועצות האזוריות, יתווסף משקיף מטעם משרד הרווחה ומשרד הבריאות, לדרישתם של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ויו"ר ההסתדרות הרפואית חגי לוין.

משקיפים מטעם שני המשרדים יוכלו להשתתף בכל הדיונים, אבל לא תהיה להם זכות הצבעה. על פי הנוסח שאושר, לפחות 15% מיחידות הדיור במתחם מועדף יימכרו או יוחכרו לציבור הזכאים במחיר מופחת ממחיר השוק שלהן. במסגרת תכנית למשתכן, שנבנתה על גבי הוותמ"ל, 5% מהדירות היו אמורות להיות מיועדות לדיור הציבורי, אבל כפי שקבע דו"ח על הדיור הציבורי של מרכז המידע של הכנסת רק 0.3% מהדירות הוקצו לדיור הציבורי עד 2020.

לאחר מאבק עיקש של נציגי החקלאים, הוסכם בוועדה שתתקיים הגבלה של עד 30% מגריעת שטח חקלאי מיישוב או עד 1,050 דונם, כולל אם נלקחה קרקע בעבר. נציג מטעם המרחב הכפרי ימונה כמשקיף בוועדה, ואם הוותמ"ל לא תממש את הקרקע תוך 4 שנים, ניתן יהיה להחזיר אותה ליישוב. החוק אישר שההפקעה תיעשה בהדרגה, וראש המועצה האזורית יגיע לוועדת השרים טרם ההכרזה על ההפקעה.

הוותמ"ל הכריזה עד היום על 150 מתחמים, שמשתרעים על כ-150 אלף דונם (פי שלושה משטחה של העיר תל אביב) שבהם אמורות להיבנות כ-436 אלף יחידות דיור. נכון לסוף 2020 אושרו 256 אלף יחידות דיור, מחצית מהן באזורי הביקוש במרכז הארץ. מרבית התכניות אושרו על גבי שטחים פתוחים, שחלקם הופקעו משדות חקלאיים.

"עמדנו על המשמר והצלחנו להגביל את פעילותה הדורסנית של הוותמ"ל", אמר יו"ר מרכז השלטון האזורי שי חג’ג’. "הצלחנו למזער נזקים ופגיעות מיותרות בשטחים חקלאיים ושטחים פתוחים כדי לשמור על הריאות הירוקות של ישראל".

מזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח אמר: "היעד שלנו לאורך כל הדרך היה לעצור את התכנון הבלתי מוגבל על הקרקע החקלאית ולייצר עליה הגנה מוגברת, גם בהיבט של מספר התוכניות וגם בהיקף הקרקע. כעת ישנו סף שמבטיח לשמור על המושב והקיבוץ כיישוב חקלאי מתוכנן".

לאורך שלושת הימים הגיעו לוועדה נציגים רבים מהמגזר הציבורי והחברה האזרחית וטענו נגד הרפורמה, שלדבריהם פוגעת בעירוניות ובשטחים פתוחים. "אם תיקח את משאבי הוותמ"ל ותעביר לוועדות המחוזיות, הן יוכלו לתכנן בקצב הראוי וגם לתכנן בעדיפות לערבים", אמר עו"ד אלי בן ארי מאדם טבע ודין. "בוותמ"ל נותנים חוות דעת מקצועית בשלושה שבועות. כשמתכננים כל כך מהר, מתפספסים דברים חשובים".

דו"ח המרכז למחקר ומידע של הכנסת שהוגש לוועדה טען שיש חוסר סנכרון בין מטרת הוועדה לכלים שעומדים לרשותה. לפי החוק, הוותמ"ל הוקמה לשם הגדלה מהירה בהיצע הדיור, אבל היא כלל אינה עוסקת בביצוע ובבנייה בפועל ואינה אחראית על התחום, ולכן קשה למדוד אם וכיצד עמדה במטרותיה להגדיל את מספר יחידות הדיור.

חוק הוותמ"ל שנחקק בצו שעה ב-2014 והוארך עד שנה שעברה אמור לזרז את היקפי הבנייה באזורי הביקוש על ידי ייעול תהליכי התחדשות עירונית והגדלת היצע הקרקעות. שרת הפנים איילת שקד טוענת שחידוש החוק יסייע לערבים ולחרדים שסובלים ממצוקת היצע, שנובעת בין היתר מבעיות תכנון מקומיות שהוועדה אמורה לפתור.

"כדי שייבנו 3 מיליון דירות, צריך לתכנן 6 מיליון", אמר יו"ר התאחדות הקבלנים ראול סרוגו, וטען שתכנון מאסיבי הוא צו השעה, חרף הביקורת. "צודקים ראשי הערים שמפסידים כסף בארנונה למגורים, צודק המגזר החקלאי שפוגעים בחקלאות, אבל אנחנו על סף משבר כבד מאוד".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website