ההסתדרות פתחה בקמפיין המונים בינלאומי לתמיכה בעובדי ‘תן ביס’

ההסתדרות פתחה היום (ג’) בקמפיין המונים בדרישה ממנכ"ל חברת Just Eat Takeaway.com, החברה האם של "תן ביס", להכיר בהתאגדות עובדי החברה בהסתדרות. הקמפיין יתנהל בשיתוף פעולה עם פלטפורמת העובדים הבינלאומית לייבורסטארט, המאפשרת לאנשים ברחבי העולם להביע תמיכה במאבקי עובדים.

במסגרת הקמפיין, ההסתדרות מבקשת להפעיל לחץ על מנכ"ל החברה האם ההולנדית, מג’יטסה גרואן, ולדרוש ממנו לעמוד מאחורי הקוד האתי המוצהר של החברה. בעוד החברה האם, מבטיחה לאפשר לעובדים לממש את זכותם להתאגד באיגוד מקצועי כראות עיניהם, עובדי "תן ביס" בישראל נאלצו לפנות לבית הדין לעבודה לאחר שהחברה פגעה לכאורה בתהליך ההתאגדות.

"באוקטובר 2020 התאגדו מחצית מהשליחים בתן ביס בהסתדרות, דרשו ביטוח והכרה בבונוסים שלהם כמרכיבים בשכר הבסיס – אך החברה ניסתה למנוע את ההתארגנות, הפחידה את המארגנים, סירבה לנהל מו"מ עם העובדים וניסתה לפטר את יו"ר הועד" נכתב בקמפיין במסגרתו פעילים מכל רחבי העולם יכולים לפנות במייל לגרואן ולדרוש ממנו לפעול כדי להפסיק את הפגיעה בהתארגנות.
דבר היום – כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

התאגדות עובדי תן ביס (מתוך: דף הפייסבוק של התאגדות עובדי תן ביס)

"החברה אמנם מתגאה בקוד האתי שלה בכך שהם מכירים בחופש של עובדיה להקים או להצטרף לאיגוד עובדים לפי בחירתם, אך ההצהרה נותרת מילים בלבד על הנייר שאינן מיושמות". הקמפיין מדגיש כי שליחי המזון עבדו בכל תקופת מגפת הקורונה, תוך שהם מסכנים עצמם על מנת לשמור את פעילות ענף המזון ולשרת את צרכיהם של מאות אלפי לקוחות במהלך המגפה, וקורא להנהלה לפתוח עימם במשא ומתן בתום לב.

מנכ"ל האגף לקשרים בינלאומיים בהסתדרות פיטר לרנר ל’דבר’: "לחברה האם בהולנד, Just Eat Takaway.com, אחריות תאגידית כוללת על פעילות תן ביס בארץ. אחריות זו, לצד החובה החוקית והמוסרית על עובדי תן ביס בארץ, מחייבות אותה להכיר בהתאגדות.

"אנו קוראים לעובדים בישראל ובעולם ליטול חלק במאבק הצודק של העובדים ולתמוך בהתאגדות. ההסתדרות תפעל בכל הכלים המדיניים והציבוריים על מנת להביא את תן ביס להכיר בהתאגדות החוקית ולשבת עם נציגי העובדים למשא ומתן".

חברי ועד הפעולה בתן ביס בדיון שהתקיים בבית הדין לעבודה (צילום: ניצן צבי כהן)​

מאז קמה ההתארגנות של עובדי תן ביס, ההנהלה מסרבת להכיר בה ופועלת לסכל אותה. פעולות אלו אינן עולות בקנה אחד עם ההתחייבויות הבין-לאומיות להתנהגות נאותה של מדינות ה-OECD שכוללות בין היתר את הזכות להתאגד בארגון עובדים.

בעקבות זאת, הוגשו תלונות לאחראים על יישום המדיניות בממשלות הולנד וישראל. במסגרת התלונות מתבקשים הנציגים לדרוש מההנהלה העולמית של תן ביס ליישם את ההתחייבויות שלה.

מחברת השליחים של ״תן ביס״ נמסר: ״מדובר בטענות חסרות בסיס, אשר הועלו על ידי ההסתדרות בפני בית הדין לעבודה – ונדחו בהחלטה מנומקת. ההסתדרות לא בעלת מעמד בחברת השליחים בישראל, ותביעתה להכיר בה כמייצגת את העובדים ממתינה להכרעה בבית הדין. חברת האם ההולנדית עובדת בשיתוף פעולה מלא עם הנהלת החברה בישראל וסומכת את ידיה על המנהלים בארץ שפועלים על פי החוק".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website