הכירו את האנשים שמנסים למנוע מעברייני המין המשוחררים לפגוע שוב

"קיבלנו מידע על מפוקח מין שלנו, אדם מבוגר, שהגיע פתאום לקבר הבאבא סאלי בנתיבות. קציני הפיקוח שלנו היו בפעילות במקום אחר, וקיבלו מידע שהוא מגיע לשם. הם הגיעו לשם ממש בדקה התשעים. את רואה פה את המפוקח שלנו, ובין הרגליים שלו יש תינוק בן שנתיים וחצי, שאבא שלו מתפלל באחד ממתחמי הקבר. המדרגות שהם עומדים עליהן מובילות לשירותים. המפוקח פשוט התחיל לקחת את התינוק לשירותים הציבורים. הקצין שלי צעק עליו לעצור, ומיד זינק עליו. נמנעה כאן עבירת מין שיכלה להיות מאוד קשה לדעתי, אבל אנחנו לעולם לא נדע כי מנענו אותה".

הסיטואציה המתוארת מעלה עלולה לזעזע רבים ממי שישמעו עליה, אך עבור קציני הפיקוח של יחידת ‘צור’, היא שגרתית להפליא. יחידת ‘צור’, הפועלת בתוך שירות בתי הסוהר, מפקחת יום יום על מעל אלף מפוקחי מין – כולם עברייני מין מורשעים שקיים חשש כי יחזרו לבצע עבירות מין נוספות לאחר שחרורם ממאסר.

סג"ד ליאור לוי, מפקד יחידת צור (קרדיט: דוברות שב"ס)

 

"המטרה של היחידה היא אחת – הגנה על הציבור מפני עבירות של עברייני המין שתחת פיקוחנו. היום יש תחת יחידת צור מעל 1,300 מפוקחים, ואנחנו אחראים לכך שהם לא יבצעו עבירות מין חוזרות" מסביר סג"ד ליאור לוי, מפקד היחידה.

תחת היחידה לא נמצאים כמובן כלל עברייני המין במדינת ישראל. מי שמוגדר כמפוקח על ידה צריך לעמוד בכמה קריטריונים: ליחידה מגיעים עברייני מין מורשעים בלבד, לאחר שהם מסיימים את תקופת המאסר אותה ריצו. כל עבריין מין עובר זמן קצר לפני שחרורו מבית הכלא הערכת מסוכנות בידי קרימינולוג קליני. מכאן, עברייני המין היחידים שלא יגיעו להיות מפוקחים על ידי יחידת צור הם מי שהערכת המסוכנות שלהם מוגדרת ברמה הנמוכה ביותר מבין שש דרגות.

אסיר משתחרר מכלא מעשיהו. ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: אבי דישי/פלאש90)

בשלב הבא, מוצא כנגד עבריין המין צו פיקוח בידי בית משפט, שכולל הגבלות שיחולו עליו עם שחרורו, ונוגעות ישירות לעבירות המין הקודמות אותן ביצע. "בצו הפיקוח אנחנו מדברים על העבירה, הפרמטרים של העבירה, הפרמטרים של עבריין המין, ומזה אנחנו גוזרים את ההגבלות", מסביר לוי. "ההגבלות הן לעתים קשות. אב שפגע בילדים שלו, ויש לנו הרבה יותר מכמה מאות כאלה, לא יהיה עם הילדים שלו. הוא לא ישן איתם, הוא לא יהיה איתם לבד, הוא לא יתקרב בכלל לילדים. יכולות להיות הגבלות על שימוש באלכוהול או בסמים. יכולות להיות הגבלות על כניסה לחופי רחצה, לתחנות אוטובוסים, לאוטובוסים, לרכבות. נגביל אותם מהגעה למקומות בהם יש הרבה מאוד קהל, מה שמאפשר לגעת "באגביות" באישה או בילד. אנחנו יכולים להגביל אותם לצאת בשעות מסוימות, להגיע למקומות מסוימים, לגור במקומות מסוימים. לנהוג ברכב. למה? יש הרבה כאלה שנוסעים, החזות שלהם נראית רגילה בתוך הרכב, אבל למעשה מתחת לחולצה אין להם כלום והם מבצעים מעשים מיניים בפומבי. יש לנו עברייני מין רבים שמחזיקים כלבים. בן אדם שנכנס עם כלב לתוך פארק שעשועים מה קורה? כל הילדים רצים אליו. מאותה נקודה עבירת המין הולכת להתבצע. או בדקה הקרובה, או עוד שעה, או יום אחרי".

סג"ד ליאור לוי הגיע ליחידת צור לאחר שנים ארוכות בהן שירת במגוון תפקידים במשטרה. הוא הגיע לשירות בתי הסוהר בשנת 2009, לאחר שהתקבל לתוכנית עתודה פיקודית ששב"ס הציע. לאחר מספר תפקידים בארגון, התקבל לפני שנתיים לשרת כסגן מפקד היחידה, ולפני שנה כמפקד שלה.

אלדד, בן 34, נשוי פלוס שניים מאזור המרכז, הוא אחד מקציני הפיקוח הוותיקים ביחידה. שני ילדיו, ילד בן 4 וילדה בת שנה, הגיעו לעולם כאשר אלדד כבר היה עמוק בתוך עבודתו כקצין פיקוח, כשרבים ממפוקחיו ביצעו עבירות מין בקטינים וקטינות. אלדד התגייס לשירות בתי הסוהר לפני 11 שנים, ומשרת ביחידת צור מזה 6 שנים. עבודתם של קציני הפיקוח מחייבת אותם באנונימיות, לכן שם משפחתו לא יפורסם. זאת, גם משום שחלק מעבודתם נעשית באופן סמוי, וגם משום שהם אינם יכולים לחשוף את העובדה כי מפוקחיהם הם עברייני מין אל מול סביבתם. שניהם הסכימו לתאר ל’דבר ראשון’ את עבודתם.

פעילות קציני הפיקוח של יחידת צור בשטח (קרדיט: דוברות שב"ס)

יחידת ‘צור’ של שירות בתי הסוהר

הקשר היום-יומי בין קצין פיקוח ובין המפוקחים שלו כולל מספר מרכיבים: חלקם יתקיימו באופן גלוי, חלקם באופן סמוי, חלק מהקשר יערך פנים אל פנים, חלקו האחר בטלפון. קצין הפיקוח יקיים פעמים רבות קשר עם בני משפחתו הקרובה של המפוקח, ויכיר את כל מרכיבי חייו: עבודתו, מצבו הזוגי, ועוד.

"יש מפוקחים שאני יכול לראות פעמיים בשבוע, ויש כאלה שכל יום. זה תלוי בתחושה שלי ובמצב של המפוקח", מסביר אלדד. "אנחנו מדברים על אנשים. למשל בן אדם שהיה בזוגיות ופתאום בת הזוג שלו עזבה אותו. אני יודע שהוא במשבר ושאני צריך לתת יותר דגש. אני נותן יותר דגש כשיש כל מני משברים, מצב כלכלי קשה, דברים שהובילו אותו לעבירה. אם אני יודע למשל שמפוקח מין מסוים עבר את העבירה שלו כשהוא נהג לשתות הרבה, והוא לא שתה בתקופה האחרונה אבל פתאום התחיל לשתות, זה משהו שנותן לי אינדיקציה להיות יותר בקשר איתו. בדרך כלל מי שהם מבחינתי הבעיה הם פדופילים, מי שפגעו בקטינים, הם מעלים אצלי את החשש הגדול ביותר".

מה עושה היחידה במקרה בו מפוקח מפר את אחת ההגבלות שלו?

"יש שני דברים עיקריים שאנחנו יכולים לעשות – או לערוך ראיון אזהרה, או לעצור את המפוקח", מסביר לוי. "יש לנו הרבה מאוד תיקים בשנה של הפרות צו – בשנת 2018 היו כמעט 900 הפרות צו. לא עם כולם נלך מידית לאופציה של מעצר. בן אדם ששתה אלכוהול פעם ראשונה, יקבל ראיון אזהרה מול קצין הפיקוח. פעם שנייה – ראיון אזהרה. גם לזה יש לנו מדרגות – בפעם השנייה יכול להיות שאני אערוך את ראיון האזהרה במשרדי היחידה, ויכול להיות שאני אביא אותו לתחנת משטרה. בפעם השלישית שהוא יבצע הפרת צו, נעצור אותו. כשנעצור אותו, ניקח את ראיונות האזהרה שיש בתיק, ונגיש עליהם גם תלונה. בסוף, אני מגיע לפרקליטות, לבית המשפט, עם תיק. העבודה כאן היא מאוד מסודרת, ומצד שני, מי שצריך להיעצר ייעצר".

נוסעים מחכים בתחנה בירושלים. אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)

על כך מוסיף אלדד, כי גם אותם ראיונות אזהרה ראשונים יכולים להוות גשר לשיפור מצבו של המפוקח: "את אותו ראיון אזהרה, אנחנו יכולים למנף גם לדברים אחרים. אם אני מול אלכוהוליסט או מישהו שמשתמש בסמים, אני מציע לו ללכת לטיפול במקום שאני אוביל אותו באותו רגע למעצר. ככה הוא גם יראה בי דמות שלא עצרה אותו אלא נתנה לו עוד הזדמנות. שלחתי ככה 4-5 מפוקחים שלי לגמילה, שמשרתת גם אותם וגם אותי".

שיקום

יחידת צור היא יחידה אכיפתית, וככזו אינה מעניקה באופן ישיר שיקום וטיפול למפוקחי המין. עם זאת, אנשי היחידה מאמינים כי יש לשלב מפוקחי מין בהליכי טיפול שונים – מה שאינו מתקבל על ידי כלל המפוקחים. "כל קצין פיקוח יודע שהמטרה הראשונה שלו, לפני שהוא מתחיל את פעולות הפיקוח שהן לב העבודה שלו, היא לנסות להשיג למפוקח שיקום" מסביר ליאור. "שיקום יכול להיות דרך חיבור המפוקח לרשות לשיקום האסיר, או מציאת טיפול עבורו. שיקום מתבטא גם דרך מציאת עבודה למפוקח. קציני הפיקוח שלי מוצאים עבודה למפוקחים, ממש ככה. יש קציני פיקוח שנכנסים לאתרים כמו אולג’ובס, יש קציני פיקוח שיוזמים כנס עסקים ושולחים אליהם מפוקחים. בסופו של דבר המטרה של היחידה היא להוציא את אותם מפוקחי מין לחברה כשהם טובים יותר, ומה שיהפוך את המפוקח לאזרח טוב יותר נובע משילוב של כל הגופים האלה".

היום, כ-300 מפוקחי מין, מתוך 1,300 הנמצאים תחת יחידת צור, נמצאים בהליך שיקומי. מענה נוסף שמוצע לחלק מהמפוקחים, אך לא ניתן לחייב בו אף מפוקח, הוא לקיחת זריקת דקפפטיל – זריקה המורידה את רף החשק המיני. לדברי אלדד: "אני מנסה לרתום את המפוקח גם לזריקת דקפפטיל, זריקה שמורידה את הרף המיני. היא לא מחויבת היום, אבל המלצתי עליה לשלושה מפוקחים שלי. במקביל, אני מנסה לרתום את המפוקח לעבור טיפול, כי אני מבין את המשמעות של זה. יש כאלה שלא מודים גם בעבירה ולכן אומרים שהם לא צריכים טיפול, יש כאלה שמתנדנדים, ויש כאלה שרוצים. אנחנו צריכים לעשות את העבודה שלנו ולשכנע את המתנדנדים. לשכנע אותם בכך שהטיפול הוא לטובתם".

עבירות מין חוזרות

לדברי מפקד היחידה, מתוך 1,200 מפוקחי מין שהיו ביחידה בשנת 2017, אירעו 19 עבירות מין חוזרות. בשנת 2018, מתוך 1,300 מפוקחים, ארעו 26 עבירות מין. "שום דבר הוא לא נסבל, וגם עבירת מין אחת היא עבירת מין קשה ואסור שהיא תיקרה" אומר לוי. "אנחנו כל הזמן בודקים את עצמנו אחרי עבירות מין, אנחנו עושים הליך סדור של תחקיר והפקת לקחים, הרבה מאוד עבודה סביב העניין הזה. השאיפה שלי היא שיהיו אפס עבירות. אפס כנראה לא יהיו, אבל כל אחד מקציני הפיקוח שלי יודע שהוא צריך לעשות הכל כדי למנוע כמה שיותר עבירות. מעבר לעבירות מין חוזרות, אנחנו עצורים הרבה מאוד מפוקחים על הפרות צו הפיקוח שלהם. בשבוע עוצרים בין 5-6 מפוקחים שעשו הפרות צו".

יש פחד מעבירות שקורות ואתם לא מגלים עליהם? אתה מפחד שקורות לך עבירות מתחת לאף?

"מאוד. הדבר שהכי חסר לי זה זמן. בזמן שאני עובד, גם כשאני מדבר איתך עכשיו, אני חושב על המפוקחים שלי, איפה הם", מספר אלדד. "גם כשאתה בבית אתה חושב גם על זה, ואתה מקבל טלפונים, וזה לא נח. אם היו יותר שעות ביממה, היינו נותנים יותר שעות. אבל גם כשאתה בחופש, המוח שלך לא בחופש. גם כשאת הולכת לגינה עם הילד, את רואה מבוגר, איש זקן, יכול להיות שהוא עם הנכדים שלו – אבל אני בסרטים בראש. נהייתי יותר חשדן ממה שהיית בעבר. יש לזה פלוסים, יש לזה מינוסים. אשתי ואני היינו במעלית לא מזמן, ומישהו הביא לבן שלנו סוכריה. אשתי אמרה שהוא עוד לא בן חמש, ואסור לו סוכריות. ואני חשבתי בכלל על משהו אחר. פתאום הראש חושב אחרת".

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. ארכיון, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)

"יש סבירות מאוד גבוהה שיהיו עבירות מין שלא אנחנו ולא המשטרה לא נדע עליהן", אומר לוי. "למה אני אומר את זה? כי אני יודע שיש לנו הרבה כתבי אישום, שמדברים על עבירה אחת, אבל המפוקח טוען – פגעתי במאות. אז הוא הודה בעבירה אחת, או שאנחנו מדברים כבר שנים על העבירה שבגינה הוא נמצא בפיקוח, אבל הוא אומר – פגעתי גם באחרים. פגעתי במאות, בעשרות".

עבודה שלוקחים הביתה

אחת השאלות המתבקשות ביותר, היא כיצד עוסקים יום יום בעבירות מין קשות, שפעמים רבות בוצעו בקטינים ובקטינות, ומצליחים להיות בקשר קרוב ויום-יומי עם מי שביצעו עבירות אלו.

"אנחנו מתעסקים בהרבה מאוד דברים קשים", אומר ליאור. "לפני שבוע הייתי צריך להציג את עבודת היחידה בפני ראש המטה של שב"ס. סיפרתי לו על עבירת מין אחת שהגיעה אלינו: אבא לשלושה ילדים, שהבת שלו היא בת 11, הזמינה שתי חברות שלה לישון אצלה. הילדות הלכו לישון בחדר שלה, והאבא נכנס באמצע הלילה כשהן ישנות, וביצע עבירת מין קשה באחת מחברותיה של ביתו, גם היא ילדה בת 11. יש לנו מאות סיפורים כאלה. אפילו הרבה יותר קשים. למה אני מספר את הסיפור הזה? אני אבא לילדים, אלדד הוא אבא לילדים. כשאנחנו רואים עבירת מין שנעשית בילדים, או עבירת מין קשה כמו זאת, שיש גם הרבה יותר קשות ממנה, היא נוגעת בנו באופן אישי".

על מנת להתמודד עם תכנים קשים אלה, החלו להתקיים ביחידה באופן קבוע שיחות מול קב"ן שב"ס. "דאגנו שלקציני הפיקוח יהיו שיחות אוורור כבר מלפני שנה וחצי. קב"ן שב"ס מגיע, ומדבר איתם כדי להוציא את העניין הזה. זאת באמת מעמסה מאוד קשה. עם אותו אבא שנמצא אצלנו כרגע, קצין הפיקוח צריך לנהל שגרה. הוא צריך להיות איתו בקשר, הוא צריך להיות כמו חבר שלו, כמו אח גדול שלו. קצין פיקוח משגיח שלו. יש לנו אלף כובעים לעניין של העבודה מול מפוקח", מספר לוי.

קשר מפקח-מפוקח

מתח נוסף שעולה בשיחה, הוא הקשר הדואלי שמקיים קצין הפיקוח עם המפוקח: מצד אחד, הוא הדמות שתוביל למעצרו אם יפר את צו הפיקוח שלו. בו זמנית, הוא צריך לבנות אמון מול אותו מפוקח, ולגרום לו לשתף אותו במידה רבה בחייו. לדברי ליאור, המתח הזה אמנם קיים, אך מצליחים לנהל את הקשר יחד איתו: "הכל מוגדר להם בפגישות הראשונות. לכל אורך הדרך, המפוקח יודע הכל. אל תשכחי שבנוסף לזה שקצין הפיקוח הוא כביכול האדם הרע, הוא גם האדם הטוב, שמסדר לו הרבה מאוד דברים: דואג לו לקשר עם הרשות לשיקום האסיר, עם המשפחה, דואג לחיים שלו, לכלכלה שלו, לצורה שבה הוא חי בבית".

אלדד: "יש לי מפוקח שאצלי חמש שנים. גם הוא וגם המשפחה שלו אמרו שבהתחלה הוא קילל אותי, לא סבל אותי. היום הם רואים אותי באופן אחר. בסופו של דבר המפוקח הבין שאני רוצה בטובתו. הרי לי ולמפוקח יש אותה מטרה – שהוא לא יחזור לכלא. הוא גם יודע שבסופו של דבר מי שיחזיר אותו לכלא זה רק הוא עצמו. אם הוא יעשה כל מה שצריך לפי הצו – הוא לא יחזור לכלא. בהתחלה קצת קשה והם לומדים, ואחר כך כשהם מבינים, ורואים שבאמת אנחנו רוצים בטובתם שהם לא יחזרו לכלא".

איך מצליחים ליצור קשר קרוב ויום-יומי אם מי שעברו עבירות קשות כל כך? פגעו בילדים קטנים לדוגמה?

אלדד: "בשלב מסוים הם נפתחים והם אומרים דברים שרק אתה יודע עליהם. שאף אחד אחר לא ידע שהם עברו פגיעות מיניות שהם לא סיפרו לאף אחד, שהם עברו התעללויות, שהם עשו דברים שהם לא היו צריכים לעשות. זה גם תלוי בקשר. אם אני אצעק עליהם כל הזמן – אני אעשה את העבודה שלי פחות טוב. בסופו של דבר הוא בן אדם ואזרח, אחרי כל הדברים שהוא עשה. אני מחלק את עצמי לשניים. הפאן הטיפולי, והפן האכיפתי שיודע לאכוף מתי שצריך. אתה לא יכול להיות איתו תמיד נחמד ואתה לא יכול להיות איתו תמיד קשה. אתה צריך לשלב. ופה לפי דעתי נמדדת העבודה שלנו. מתי ואיך אנחנו משלבים".

אתה יכול להיות בקשר עם מפוקח אחד לאורך שנים. הקשר הזה הוא קבוע, הוא משתף אותך בדברים, אתה מכיר את המשפחה שלו, אתה נמצא אצלו בבית. האם אין איזה שלב שבו אתה יוצא מהמקום של קצין הפיקוח והופך למשהו אחר?

אלדד: "לא. ואני אסביר למה. זה תלוי באישיות שלך, אני יודע לשים את הקאט. לפעמים המפוקחים עצמם יראו בי בן משפחה. הם יגידו למשל – פורים, הבאנו לך משלוח מנות. אבל אני יודע להגיד להם שאני קצין פיקוח בלבד. הם רואים בך בן משפחה לכל דבר. לפעמים מדובר גם במפוקחים שאין להם אף אחד בחיים. אבל אני יודע וזוכר שאני קצין פיקוח ולא שום דבר אחר".

הרחבת הסמכויות החדשה

בדצמבר האחרון, הורחבו סמכויות המעצר של יחידת צור. עד אז, במקרה בו קציני הפיקוח של היחידה נתקלו במפוקח מין שמפר את אחת מההגבלות צו הפיקוח שלו, או אף עובר עבירת מין – היה עליהם להזמין למקום משטרה שתעצור את המפוקח. אם לפני הגעת השוטרים המפוקח ניסה לברוח – לקציני הפיקוח לא הייתה סמכות לעצור אותו. הסמכויות החדשות מאפשרות לקציני הפיקוח לבצע בעצמם את המעצר של מפוקחי המין – בכל מקרה של עבירת מין או הפרת צו.

"היה לנו צורך גדול בהרחבת הסמכויות הזו", מספר ליאור. "מאז שהיא נכנסה לתוקף, קציני הפיקוח שלנו ביצעו כבר שני מעצרים. באחד המקרים, היה מדובר במפוקח מין שנסע באוטובוס, כשמעט לפניו ישבה נוסעת. מתחת למעיל שלו, באוטובוס, הוא ביצע בעצמו מעשים מיניים. ראה אותו קצין פיקוח שהיה על אותו אוטובוס, ומיד קיבל הוראה לעצור אותו ולהוריד אותו מהאוטובוס. רואים שהמעיל פתוח, איבר המין שלו בחוץ, והוא כרגע ביצע עבירת מין. קצין הפיקוח הוריד אותו, ניתק אותו מהאוטובוס, הביא אותו לתחנת משטרה, והוא עצור עד היום, עם כתב אישום".

נוסעים באוטובוס. אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)

אני שואלת את אלדד האם בעבודה הקשה שהוא מבצע יום יום, הוא מצליח גם לחוות סיפוק והצלחה. "זאת תחושה אדירה, אני הולך כל יום בסיפוק. למה? כי אתה לא רואה את מה שעשית, אבל סביר להניח שמנעת כמה עבירות בעצם היותך שם בזמן נתון", אומר אלדד. "יש מפוקחים שאתה חתכת אותם מביצוע עבירה. היה לי מפוקח שהיה נוהג לחשוף את עצמו בציבור. הייתה פעם אחת שבה הוא עמד לחשוף את עצמו ברחוב, בדיוק עברה לידו ילדה, אבל הזזתי את הילדה ועצרתי את המפוקח. זה לא פורסם בתקשורת, לא בוצעה עבירת מין כלפיי הילדה, אבל מול עצמי אני יודע שמנעתי פה עבירה, ואני אשן בשקט. אם היה לי מספיק זמן ביממה, הייתי נותן יותר. אבל אני יושב עם עצמך ואני אומר, רגע. יש 24 שעות ביממה. יש לי 30 מפוקחים, מתוכם כך וכך מסוכנים, צריך לדעת לעשות את העבודה שלך ולחלק אותם בצורה נכונה".

איך תרגיש אם חלילה אחד ממפוקחי המין שלך יבצע עבירה חוזרת?

אלדד: "אני ארגיש שלא ביצעתי את המשימה שלי בצורה המיטבית. אולי אם הייתי מגיע אליו שעה לפני, אולי משהו שראיתי הייתי צריך לייחס לו יותר חשיבות, או לבדוק טוב יותר. זה משהו שאני תמיד אחשוב עליו אם חס וחלילה קרתה עבירת מין".

כמה אתה ישן טוב בלילה כשהילדים שלך מסתובבים ברחוב?

אלדד: "הילדים שלי לא מסתובבים ברחוב. יש להם מסגרות. הילד שלי בן 4.5 והילדה בת שנה. כשיגיע הזמן נדע לתת להם דגשים, הכל בסדר. אני מאמין שצריך לתת להם את החופש שלהם, ובמקביל לשמור עליהם מרחוק. גם היום כשהילד שלי בגן השעשועים אני שולח אותו, ומסתכל מרחוק. אבל יש דברים שהורים אחרים אולי יעשו ואני לא אעשה. אני לא שולח אותו לשירותים לבד, תמיד נכנס איתו במקום ציבורי. לא נותן לו להיות לבד, אני תמיד איתו".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website