הנכים מפגינים בת”א: “לא ניתן לפגוע במה שהושג במאבק ארוך וממושך”

כמאה נכים מפגינים הערב (חמישי) בצומת קפלן-בגין בתל אביב הסמוכה לקניון עזריאלי, בדרישה להחלת שתי הפעימות הבאות בחוק להעלאת קצבאות הנכים. המפגינים מארגון ‘הנכים הופכים לפנתרים’, ‘נכה לא חצי בן אדם’ ופעילים נוספים חוסמים את הצומת, והמשטרה תחמה את ההפגנה כך שמתאפשרת תנועה בחלק מהנתיבים. חלק מהפעילים חסמו את הירידה לנתיבי איילון לכיוון דרום. המשטרה דרשה מאייל כהן שף, מוביל קבוצת ‘הנכים הופכים לפנתרים’ לעזוב את המקום ובמידה ולא – ייעצר.

ח"כ אילן גילאון בהפגנת הנכים מחוץ לקניון עזריאלי. 31 באוקטובר 2019. (קרדיט: טל כרמון)

ח"כ אילן גילאון (המחנה הדמוקרטי), יוזם החוק להעלאת קצבאות הנכות, אמר בהפגנה כי ״מתווה חייב להיות מוצג. כך קבע החוק. לא ניתן לאף אחד לפגוע במה שהושג לאחר מאבק ארוך וממושך. אני קורא שוב לח״כ גפני לכנס את ועדת הכספים בנושא ולזמן לדיון את שר האוצר ושר הרווחה, הלוא הוא ראש הממשלה. הם חייבים לתת תשובות לציבור. עתידם של 250,000 איש ואישה לא יופקר". להפגנה קדמה פנייה של ח"כ אילן גילאון לקיים דיון דחוף בוועדת הכספים על מנת לקדם את הנושא. לאור היעדר ממשלה מכהנת חוששים ארגוני הנכים כי הפעימות הנוספות יידחו או יתמסמסו.

אלכס פרידמן, מייסד ארגון "נכה לא חצי בן אדם" אמר כי "אנו שמחים כי בעקבות הלחצים המופעלים בימים האחרונים משרד האוצר הוציא קול קורא להגשת הצעות למתווה חלוקת המשאבים, יחד עם זאת, מועד הפגישות המתוכנן, בסוף חודש נובמבר, והניסיון ליעד את המשאבים שלא ליעדם המקורי, קרי קצבת הנכות, אינם מקובלים כלל. אנו קוראים למשרד האוצר לעמוד בהסכמים ובחוק". חנן טל, מייסד ומנכ"ל הארגון הוסיף כי "חוק הנכים הוא חוק בספר החוקים של מדינת ישראל. אי תשלום הפעימה הבאה משמעותה, הפרת החוק והחרפת משבר האמון עם ציבור הנכים. הנכים לא יכולים לחכות. התרענו על כך לפני היציאה לשתי מערכות הבחירות, שעלו למדינה מיליארדי שקלים מיותרים. הנוכחות שלנו כאן בצומת קפלן, מבשרת על יריית הפתיחה של מאבק הנכים המחודש, מעכשיו, כך יראו הדברים".

יו"ר ארגון ‘נכה לא חצי בן אדם’ אלכס פרידמן (בכיסא גלגלים, במרכז) בהפגנת הנכים מחוץ לקניון עזריאלי בתל אביב. 31 באוקטובר 2019. (קרדיט: טל כרמון)

בשלישי השבוע הודיע משרד האוצר כי צוות שותף למשרדי האוצר והרווחה לגיבוש המלצות להעלאת קצבאות הנכות החל בעבודתו ופורסם קול קורא לציבור. עם זאת, מדובר ברגע האחרון, שכן החוק להעלאת קצבאות הנכות קבע כי ההמלצות יוגשו לשר האוצר עד סוף שנת 2019. באותו היום כתב ח"כ גילאון ליו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני כי ״לאור העובדה שאין ממשלה מתפקדת כבר זמן מה ואנו מצויים תחת ממשלת מעבר, ישנה סכנה ממשית לכך שלא יוצג מתווה מוסדר עד לסוף השנה אשר יכלול את גובה הפעימות הנוספות, והעלאה המגיעה לציבור מקבלי קצבאות הנכות לא תתקבל. למיטב ידיעתי, הוועדה הבין משרדית שאמורה לנסח את מתווה הפעימות הנוספות של העלאת הקצבה כבר התכנסה והחלה את עבודתה, אך לא ברור באיזה שלב של העבודה היא נמצאת, והאם תוכל להציג מתווה מוסדר עד לסוף השנה, כפי שהחוק מחייב".

אייל כהן שף, יו"ר ארגון ‘הנכים הופכים לפנתרים (בחולצה שחורה, במרכז) בהפגנת הנכים מחוץ לקניון עזריאלי בתל אביב. 31 באוקטובר 2019. (קרדיט: טל כרמון)

מובילי מאבק הנכים מסרו לקראת ההפגנה: "ממשלת ישראל מורחת אותנו ולא עוד, המצב כיום בלתי נסבל. נכים וקשישים מתים מרעב ובנוסף הממשלה לא מקיימת את החוק שהיא בעצמה חוקקה, פעימות הנכים היו צרכים לצאת לפועל כבר בתחילת שנת 2020 אך מכיוון שלא קמה וועדה בין משרדית לאופן מתן הפעימות הנכים לא יקבלו את המגיע להם בחוק ובמועד שנקבע".

בחוק להעלאת קצבאות הנכות לא הוגדר באופן מפורש איך יראו הפעימות הנוספות לשנים 2020 ו-2021, והא קבע רק שתתכנס ועדה בין משרדית שתחליט על גובה ואופן חלוקת המשך הפעימות. ארגוני הנכים מתריעים כבר מספר חודשים על כך שקצבת הנכות לא תתעדכן כפי שהיא אמורה בגלל המצב הפוליטי. החוק שאושר בתחילת 2018 לא קבע מועד מחייב ליתר הפעימות ולהיקפן, והזכיר רק את היעד הסופי –  העלאת הקצבאות לרמה של לפחות 3,700 שקלים – כיעד רצוי שעל שרי האוצר והרווחה "לבחון" את הדרכים ליישומו.

לפי לשון החוק, "שר העבודה והרווחה ושר האוצר יבחנו את הגדלת שיעור קצבאות הנכות באופן מדורג בשנת 2020 ובשנת 2021, נוסף על הגדלת הקצבאות לפי תיקון מס’ 200 (התיקון המעגן את הפעימה הראשונה – ט.כ) ובכלל זה את המקורות התקציביים הנדרשים לכך, ויגישו את המלצותיהם בעניין לאישור הממשלה, כך שסך העלות בשנת 2021 של העלאת קצבאות הנכות יהיה 341.4 מיליארד שקלים חדשים, ובלבד שהקצבה החודשית המלאה… לא תפחת מ־3,700 שקלים". את ההמלצות הללו על השרים להגיש לממשלה עד סוף שנת 2019, ולאחר אישורן בממשלה הם יהיו רשאים לעגן אותן בתקנות, שיאושרו בוועדת העבודה והרווחה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website