הקמת פורום להט”בי במקום העבודה: הוועד ב’כלל ביטוח’ פועל לתת מקום לכולם

ביוזמת ועד העובדים, הוקם לראשונה בחברת ‘כלל ביטוח’ פורום לחברי הקהילה הלהט"בית המורכב מעובדי החברה ונציגי הוועד. הפורום שהתכנס לראשונה בשבוע החולף נוסד על מנת לתת מענה הולם וראוי לצורכי הקהילה הגאה לאורך השנה ולנושאים השונים שיעלו על הפרק מדי פעם בפעם.

"כבר כמה שנים שבחודש הגאווה אנחנו מפרסמים בפייסבוק פוסט תמיכה בקהילה הלהט"בית, אבל הרגשנו שזה לא מספיק. ניסינו לחשוב איזה מענה אנחנו יכולים לתת כוועד עובדים, והחלטנו לפנות לעובדים עצמם שיעלו רעיונות וישתפו מהוויה שלהם כעובדים להט"בים בכלל", מסרה ל’דבר’ רויטל ורון, חברת הוועד. "פנה אלינו גיל אורן והציע לכנס פורום. שלחנו הזמנה לעובדים, שמי שרוצה יוכל להצטרף והמפגש הראשון היה ביום רביעי. הגיעו אליו כ-25 עובדים".

"העובדים שיתפו בהרבה חוויות חיוביות דווקא מהעבודה בכלל, אבל דיברו גם על הצרכים. ניכר היה הרצון גם בפעילות ייחודית שפונה לקהילה הלהט"בית והתייחסות לצרכים הייחודיים שלהם. יש למשל עובדים שנמצאים בהורות משותפת, שלא רשומים בהכרח במשאבי אנוש כעובדים עם ילד – צריך לוודא שגם הם מוזמנים ונהנים מפעילויות רווחה להורים עם ילדים. לוודא שעובדים שחיים בזוגיות נהנים ומקבלים את הפעילות שמיועדת לזוגות. אלה דברים שבתחום האחריות של הוועד. עלה גם הרצון להביא הרצאות בנושא למקום העבודה כדי לעשות לכולם מקום ולהגביר את הסובלנות וההיכרות. כוועד אנחנו רוצים לתת מענה לכל סוגי האוכלוסיה בחברה ולשמש גם דוגמא לחברה כולה".

מי שהעלה את הרעיון הוא גיל אורן (48), נשוי לבן זוגו, פעיל בקהילה הגאה בגבעתיים ובאגודת הלהט"ב ועובד מזה כשלוש שנים כמיישב תביעות בריאות בכלל ביטוח. "לאורך השנים ארגנתי הרצאות וקבוצות להט"ביות בכל מני מקומות. היה לי חשוב לייצר מקום לקהילה הגאה גם במקום העבודה. הצעתי את זה לרויטל ולוועד העובדים ולשמחתי מצאתי אוזן קשבת. זה לקח אמנם זמן אבל השבוע התחלנו וייסדנו את הפורום הלהט"בי של עובדי כלל.

"יש שני היבטים שחשובים לדעתי, כדי לעשות מקום ללהט"בים בעבודה. האחד זה שהעובד הלהט"ב ידע שיש לו למי לפנות כשהוא חווה חלילה אירוע הומופובי, נתקל באפליה או אפילו רק רוצה לברר פרטים על זכאות שלו לדברים כמו חופשת נישואין לדוגמה, ואיך לממש אותה. מימוש ההטבות לידועים לציבור ואפילו אירועים ייחודיים שמעניינים אותנו כקהילה עם צרכים ייחודיים. מהצד השני, גם בארגון כזה גדול עם אלפי עובדים, עדיין יש הרבה פעמים חוסר ידע על מה זו הקהילה הגאה, גם היום במאה ה-21, ואני חושב שפורום גאה יכול לסייע להנגיש את הקהילה לציבור העובדים הכללי".

בעקבות הקמת הפורום, הוסיף אורן, פנו כבר מאגודת הלהט"ב כדי לחשוב על צירי פעולה משותפים. "אני חושב שזה צעד משמעותי שאני מקווה לראות גם בוועדי עובדים נוספים בעתיד ואולי אפילו לייצר שיתופי פעולה עתידיים ביניהם".

העובדה שוועד העובדים מעלה את הנושאים הללו גם ברשתות החברתיות, מראה גם לעובדי החברה את הציבורים השונים העובדים לצידם. כשהעובד בשולחן לידך הוא ערבי או חרדי, אתה מסתכל על האוכלוסיות השונות בחברה הישראלית אחרת

"מאז הקמת הוועד שמנו לעצמנו מטרה לפעול למען אלפי עובדי כלל ללא הבדל של דת, מין וגזע" אמר ל’דבר’ יו"ר ועד העובדים רוני רז. "זאת לא עוד סיסמה או קלישאה, אלא אנחנו באמת מאמינים בזה ופועלים לכך. הקמת הפורום היא עוד צעד חשוב במגוון הפעולות שלנו למען העובדים".

אספת עובדי כלל ביטוח (צילום: ועד עובדי כלל ביטוח).

"התחלנו בהתאמת הפעילות בחברה לאוכלוסיית העובדים הלא יהודים שלנו. דאגנו שלעובדים הנוצרים והמוסלמים שלנו יהיו ימי בחירה בהתאם לחגיהם, מתנות בחגים, העברנו את המוקד בנצרת כך שיעבוד בימי שישי ויהיה בחופש בימי ראשון, גייסנו שתי נציגות ועד שיהיו אחראיות על השירותים הייחודיים לעובדים שאינם יהודים. לצד זאת גייסנו גם חבר ועד חרדי, כי רצינו לוודא שהאירועים שאנחנו עושים מתאימים גם לקהל הזה. איפה שלא ניתן להתאים – אנחנו דואגים לעשות אירוע מקביל ייעודי לציבור העובדים החרדים, בדגש על נופשים, הופעות, מתנות. גם אוכלוסיות כמו פנויים פנויות, הורים עובדים ואפילו סבים וסבתות שעובדים בחברה זוכים אצלנו להתייחסות ייחודית ולפעילויות והטבות מתאימות".

"הפידבקים שאנחנו מקבלים הם לא רק מרגשים, אלא גם מדגישים את החשיבות בלהיות ועד דינמי המודע לצרכים השונים והמשתנים של העובדים, וזאת כדי לתת מענה ולהיות קשוב לכל אחד ואחת מהם. העובדה שוועד העובדים מעלה את הנושאים הללו גם ברשתות החברתיות, מברך בחגים, מראים את חגיגות הכריסמס של עובדי החברה בנצרת, מברך בחודש הגאווה – מראה גם לעובדי החברה את הציבורים השונים העובדים לצידם. כשהעובד בשולחן לידך הוא ערבי או חרדי, אתה מסתכל על האוכלוסיות השונות בחברה הישראלית אחרת, מתוך היכרות, ולא כפי שהן מוצגות בתקשורת. זה גם התפקיד של ועד עובדים לסייע לעשות את החיבורים הללו ולחזק את ההיכרות והערבות ההדדית. הלוואי והחברה הישראלית הייתה נוהגת כפי שנוהגים עובדי כלל ביטוח אלו באלו".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website