ישראל נערכת לוועידת האקלים בגלזגו: הממשלה אישרה סדרת תכניות בתחומי הסביבה

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מימין) ושרת האנרגיה קארין אלהרר (צילום: נועם רבקין פנטון, יונתן זינדל/פלאש 90)

הממשלה אישרה היום (שני) סדרת תכניות בתחומי עידוד חדשנות אקלימית, פיתוח טכנולוגיות להפחתת פליטות גזי חממה והיערכות לשינויי האקלים, לקראת ועידת האו"ם לענייני אקלים בגלזגו, סקוטלנד. עיתוי התכניות מדגיש את היעדרן משולחן הממשלה עד כה, ובייחוד את היעדר תקציב חדש לנושא, כשמרבית הפרויקטים מבוססים על הסטת תקציבים מצרכים אחרים או על מיתוג של פרויקטים קיימים ככאלו שמקיימים היערכות כזו.

התחלה של חשיבה חוצת משרדים 

ההיערכות לשינוי האקלים חוצה תחומים רבים ומחייבת שיתופי פעולה בין-משרדיים בתחומי החקלאות, המים, האנרגיה, הפחתת הפליטות והניקוז. על מנכ"ל משרד ראש הממשלה הוטל להקים מנגנון תמיכה במחקר ופיתוח של טכנולוגיות למאבק במשבר האקלים, בתיאום עם המשרדים השונים. משימה נוספת לפתחו היא הקמת צוות משימה לקידום הקמתם והוצאתם לפועל של פרויקטים רחבי היקף ובעלי חשיבות לאומית בתחום התשתיות, במטרה לעמוד ביעדי המעבר לכלכלה דלת פחמן ל-2030 ו-2050.

הצוות ידון במיזמי תשתית שיסייעו לטיפול במשבר האקלים, בין היתר בנושאי אנרגיה ירוקה, אגירת והולכת חשמל, לרבות מיזמי הפקת חשמל בשילוב עם גידולים חקלאיים ושימוש בקרקע. הצוות ידון גם בפרויקטים שמסייעים להיערכות לאסונות טבע ואירועי קיצון כמו שריפות ושיטפונות, ויפעל לגיבוש פתרונות וצעדי מדיניות להסרת החסמים לביצועם.

בסעיף נוסף נקבע שמנכ"לי משרדי ראש הממשלה, האנרגיה, הגנת הסביבה, החדשנות, המדע והטכנולוגיה,  הכלכלה והתעשייה והחקלאות יפעלו לייסוד ועידת ראש הממשלה לחדשנות וטכנולוגיה בנושא אקלים, במעמד ראש הממשלה, ובהשתתפות נציגים בכירים מהממשלה, המגזר הפרטי, האקדמיה וארגוני המגזר השלישי.

תכנית היישום הממשלתית לקידום תחבורה נקייה 

סקטור התחבורה הוא המקור העיקרי לזיהום האוויר במרכזי הערים ובריכוזי האוכלוסייה בישראל, ואחראי לכרבע מסך הפליטות של גזי החממה. זיהום זה גורם לפגיעה באיכות החיים ולהגדלת שיעורי התחלואה והתמותה.

הצעת המחליטים שאושרה היום, בהובלת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושרת האנרגיה קארין אלהרר, כוללת שורה של פעולות שמטרתן להביא להפחתה כמעט מלאה של פליטות הפחמן מתחבורה בישראל עד 2050.

ההחלטה קובעת שהחל מ-2035, לפחות 50% מכלי הרכב החדשים מעל 3.5 טון יהיו כלי רכב נקיים או כלי רכב שעושים שימוש בדלקים שמובילים להפחתה של 80% מפליטות גזי החממה, לעומת סולר בחישוב לפי מחזור חיי הדלק.

אלה סעיפי ההחלטה:

  • כלי רכב נקיים: סיוע למפעילי תחבורה ציבורית ולחברות הסעה במימון רכישת אוטובוסים מאופסי פליטות; הנפקת זכות ציבורית חדשה למונית תוגבל לכלי רכב מאופס פליטות בלבד; מעבר הדרגתי של ציים גדולים של כלי רכב כבדים לכלי רכב נקיים; מעבר מואץ של חברות ממשלתיות לציי רכב נקיים.
  • תשתית הטענה לכלי רכב חשמליים: הסדרת תשתית לטעינת כלי רכב חשמליים בחניונים ציבורים לרבות חניוני חנה וסע. הקמת עמדות טעינה מהירות ואולטרה מהירות בפריסה ארצית על גבי רשת הכבישים הבין-עירונית. כמו כן, התאמת רשת החשמל ופיתוחה לצורך אספקת חשמל לעמדות הטעינה לכלי רכב חשמליים במרחב הציבורי והפרטי. הצבת עמדות טעינה בחניוני משרדי הממשלה. קביעת הסדרי תנועה ואכיפה לטעינה וחנייה של כלי רכב חשמליים במרחב הציבורי.
  • צמצום פליטות באזורים עירוניים: קידום אזורים מופחתי ומאופסי פליטות בערים, שבהם תוגבל בין היתר תנועת כלי רכב שאינם נקיים. החלת תכניות "הגעה ירוקה לעבודה", שמטרתה צמצום נסיעות יומיומיות לאזורי תעסוקה באמצעות כלי רכב פרטיים על ידי סיוע למעסיקים, למנהלות תעסוקה ולרשויות מקומיות בקידום חלופות לכלי רכב פרטיים.
  • התאמת מערכת התכנון למרחב הציבורי עם כלי רכב חשמליים: צוות בין-משרדי שיבחן את ההסדרים הנדרשים כדי לקדם את הליכי התכנון לקראת מעבר לתחבורה מאופסת פליטות. הצוות יתייחס בין היתר לנושאים הבאים: התאמת תחנות דלק קיימות וחדשות לטעינת כלי רכב חשמלי ותדלוק במימן, התאמת תחנות ריענון קיימות וחדשות לטעינת כלי רכב חשמליים וקביעת הנחיות להטמעת תשתיות טעינה לתחבורה חשמלית. המלצות הצוות יועברו למועצה הארצית לתכנון ולבנייה ויכללו פירוט של השינויים הסטטוטוריים שנדרשים למימוש, בין היתר תיקוני תמ"אות, תיקון תקנות, תיקוני חקיקה, הנחיות לתכנון, אמצעים משלימים וכן לוחות הזמנים למימושן.
  • הפחתת זיהום מכלי שייט: אימוץ תקנות בינלאומיות להפחתת זיהום אוויר מכלי שייט, בחינת מנגנוני תמריצים כלכליים לעידוד הגעה של אוניות מופחתות זיהום לנמלי ישראל כמקובל בנמלי ים במדינות ה-OECD ובחינת הקמתן של תשתיות מתח חשמל מהחוף שיאפשרו לאוניות לא להשתמש במנועים המזהמים בעת המתנה ברציף.
  • מכוניות מונעות במימן: אימוץ תקינה בינלאומית שתאפשר הקמת עמדות תדלוק עבור מכוניות שמונעות בתאי דלק מבוססי מימן, ובחינת מערך תמריצים לעידוד השימוש במימן להנעת כלי רכב.

היערכות לשינוי אקלים ללא הרחבה תקציבית 

ההודעות לתקשורת לגבי החלטות הממשלה לא נקבו במספרים ברורים לגבי העלות התקציבית של ההחלטות ומקורות המימון. היות שמסגרת תקציב 2022-2021 כבר קבועה, המקורות התקציביים היחידים שבאים בחשבון הם הסטת תקציבים מתכניות קיימות או מתכניות שמסתיימות.

דו"ח מקיף של מבקר המדינה בנושא היערכות המדינה לשינוי האקלים אמור להתפרסם מחר אחר הצהריים. עד כה, ההישג העיקרי של ההיערכות הושג ב-2018, אז אושרה הקמת מנהלת בין-ממשלתית להיערכות. משרד האוצר טרפד כל הקצאת תקציב לפעילותה, והיא הוטלה על פקידים בממשלה ובמגזר הציבורי ללא כל תקן או תקציב ייעודי. גם רשימת הבקשות בהיקף של 2.5 מיליארד שקלים נותרה ללא מענה. באפריל 2021 המנהלת הגישה דו"ח מקיף בנושא, שממנו עולה שההשקעות הנדרשות צפויות לחסוך נזקים בריאותיים סביבתיים וכלכליים שמסתכמים במיליארדים רבים.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בישיבת הממשלה: "משבר האקלים הוא אחד הנושאים המרכזיים על סדר היום העולמי. זה נוגע לחיים של כולנו, וגם לחיים של ילדינו ונכדינו. אנחנו נדרשים לזה גם כאן בישראל, זה בנפשנו".

שרת האנרגיה קארין אלהרר: "הגיע העת שנגייס את היצירתיות והחדשנות הישראליים למאבק במשבר האקלים. כבר שנים חברות ההזנק הישראליות נמצאות בחזית העשייה העולמית במגוון תחומים. החלטה זו נועדה להסיר חסמים, לקדם מיזמי חילוץ ולהקל על יזמים בתחום האנרגיה הירוקה. אני מודה לראש הממשלה על מחויבתו לקידום הנושא, ובטוחה שהניסיון והאהבה שלו לתחומי היזמות יצליחו לקדם את המטרה החשובה של עידוד חדשנות בתחומי אנרגיה ירוקה דחיפה גדולה קדימה".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: "ישראל היא בית לחברות סטארט-אפ מתקדמות ומרכזי מחקר מובילים, והחדשנות האקלימית הישראלית היא כבר כעת מובילה עולמית בחלק מהתחומים. זו הזדמנות עבורנו לא רק להזניק את כלכלת החדשנות והטכנולוגיה הישראלית, אלא גם למלא תפקיד מרכזי בפתרונות למשבר האקלים באופן שחורג מחלקנו היחסי, גם ברמה האזורית וגם ברמה הגלובלית".

מארגון גרינפיס נמסר: "תכנית שמקדמת גגות סולאריים ביד אחת, וביד השנייה ממשיכה בחיפושי גז ונפט, היא לא פחות מצבועה. התכנית הממשלתית מהווה אוסף של כוונות טובות ללא כיסוי כל עוד תעשיית הגז והנפט ממשיכה להרחיב את פעילותה בישראל בעידוד משרדי האנרגיה והאוצר. ראש הממשלה יגיע לוועידת האקלים הבינלאומית עם מילים גבוהות ובידיים ריקות. אל מול מצב חירום אקלימי, אנחנו זקוקים להתגייסות של כולם, לא לריפיון ידיים, ובטח שלא לשרת אנרגיה ושר אוצר שמטרפדים כל יוזמה משמעותית. על מדינת ישראל בראש ובראשונה להקפיא ולבטל כל פרויקט חדש של גז או נפט, לרבות חיפושים בים התיכון, הפקת נפט מפצלי שמן והקמת תשתיות כמו תחנות כוח וצינורות להולכת גז".

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

עוד על תשתיות וסביבה:

תשעה נשרים הורעלו למוות במדבר יהודה

התחנה המרכזית בת״א תיסגר בתחילת דצמבר

הממשלה תדון בהסטת תקציבים לטובת התייעלות אנרגטית 

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website