מחיר המים יעלה, החקלאים: חיסול התוצרת המקומית

השקיית שדות ליד שדרות (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

מועצת רשות המים אישרה אתמול (רביעי) את ייקור תעריפי המים לחקלאות במסגרת יישום המלצות ועדת שמרת מפברואר 2021. תעריף המים השפירים לחקלאות יעלה בהדרגה בעשרות אחוזים עד 2027 ויגיע ל-2.60 שקלים לקוב. מחיר המים המושבים (מי שפד"ן) יעלה גם הוא.

המהלך אושר במועצת רשות המים בתמיכת שלושה מחבריה. נציג משרד החקלאות, סמנכ"ל גורמי ייצור ד"ר אסף לוי, התנגד למהלך וכמוהו גם נציג הציבור במועצה, דורון שמואלי. המהלך צפוי לצאת לשימוע והמתווה המוצע יובא לאשרור המועצה בחודשים הקרובים.

המגדלים יספגו את עליית התעריפים

בהתאחדות חקלאי ישראל מעריכים שהעלייה במחירי המים, שהם תשומה מרכזית בחקלאות, תביא לצמצום עד כדי חיסול של 60% מהתוצרת החקלאית המקומית.

גורמים במשרד החקלאות ובמועצת הצמחים צופים שעליית תעריפי המים לא תשורשר לצרכן בשלב הראשון, שכן רשתות השיווק ינסו להימנע מעליות מחירים. להערכתם המגדלים יהיו אלה שיספגו את עליית התעריפים, כמו גם את מחירי התשומות האחרות שנוסקים בשנה האחרונה. התוצאה ממנה חוששים גורמי המקצוע והחקלאים היא שהדבר יוביל לצמצום בייצור, לעליות מחירים לצרכן ולהגדלת התלות ביבוא.

עלויות המים בישראל ממומנות על ידי הצרכנים השונים, ללא מימון ממשלתי. משק המים מתנהל כמשק סגור, כך ששינוי התעריף למגזר אחד בהכרח יגרור עליית תעריף למגזרים האחרים. מטרת המהלך שאושר היא ביטול "הסבסוד הצולב" וחתירה להשוואת התעריף לכל הצרכנים במשק. יחד עם זאת, תעריף המים לחקלאות ישאר נמוך במקצת מהתעריף לצרכן הביתי, בשל הבדל בטיב ואיכות התשתיות.

ועדת שמרת: המהלך לא יביא לירידת תעריפים

כיום 40% המים המשמשים לחקלאות הם מים שפירים, הראויים לשתייה ואילו 60% מהמים הם מים מטוהרים שמקורם במי השפד"ן, מים מליחים, ואפילו מי קולחין (ביוב).

ברשות המים מצהירים שביטול הסבסוד הצולב לכלל סוגי המים יביא להפחתת תעריפי המים לצרכני המגזר הביתי בחמישים אגורות לקוב, כ-8-7% בתעריף הממוצע. יחד עם זאת, מעיון בדו"ח ועדת שמרת עולה שהמהלך לאו דווקא יביא לירידת תעריפים משמעותית עבור המגזר הביתי.

הסיבה לכך נעוצה בצפי לגידול בעלות אספקת המים השפירים בשנים הבאות, לאור כמויות ההתפלה הגדלות והולכות, שכן עלות ההפקה של מים מותפלים גבוהה ובהכרח תשפיע על תעריף. בנוסף, צפוי גידול נרחב מאד בהשקעות במשקי המים ובמי ביוב, שכולל השקעות מהותיות הן במשק המים הארצי דרך חברת מקורות והן במרחב הכפרי דרך אגודות המים.

האוצר: שוריין מיליארד שקלים לתמיכות בחקלאים

אגף התקציבים באוצר מצדו התחייב בישיבתה הקודמת של מועצת רשות המים (3.11.2022) לתמיכה בחקלאים בגין עליה אפשרית בתעריפי המים לחקלאות. זאת בכפוף לאישור המלצות דו"ח שמרת. בהתאם למתווה שהוצע, גובה הפיצוי יסוכם בשיח משותף בין נציגי משרד האוצר, רשות המים משרד החקלאות ונציגי החקלאים.

ככל שלא תתגבשנה הסכמות לעניין זה, אגף התקציבים במשרד האוצר הודיע ששריין סכום חד פעמי בסך מיליארד שקלים לתמיכות אלה. בישיבת המועצה המדוברת הדגיש איליה כץ, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר שמדובר בסיכום מחייב מבחינת משרד האוצר והדבר סוכם גם עם מנכ"לית משרד החקלאית.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "מדובר בניסיון ציני, אומלל וחד-צדדי של רשות המים ושל הממשלה היוצאת לקבוע עובדות בשטח לממשלה הבאה. חקלאי ישראל, אשר מתמודדים עם קשיים כלכליים גם במצב הנוכחי, לא יעמדו בהעלאה חסרת הפרופורציות של מחיר המים החיוניים לגידולים שלהם – וכך גידולים מקומיים רבים במדינת ישראל פשוט יקרסו וייעלמו. מדהים להיווכח כיצד בעת שבעולם ממשלות עושות הכל כדי לשמור על ביטחון המזון של האוכלוסייה ולעודד את הייצור המקומי, רק אצלנו בישראל – גורמי המדינה עושים כל מה שאפשר כדי להחריב ולפגוע. במידה וההחלטה לא תשתנה, יהיה זה מחדל שיפגע קשות באזרחי ישראל ובחקלאות המקומית".

תגובת רשות המים: "ביטול סבסוד תעריף המים לחקלאות יוביל להפחתת תעריפי המים הביתיים לכל אזרחי המדינה. סבסוד תעריף המים לחקלאות הוא בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה וכיום הציבור הרחב הוא הנושא בנטל מימון סבסוד זה.

במטרה להקל על ענף החקלאות, תהליך זה צפוי לארוך מספר שנים ויבוצע באופן מדורג. במקביל, הובטחה תמיכה תקציבית משמעותית של כמיליארד ש"ח לענף החקלאות, שתוביל לייעול וצמיחת הייצור החקלאי".

 

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website