מחקר חדש: העלאת שכר תוביל להגברת הביקוש, מה שיוביל להגברת את הפריון

העלאות שכר בכלל ושכר המינימום בפרט, הגדלת ימי החופש והגדלת ההוצאה הממשלתית על ייעול השירותים הציבוריים הם כולם פקטורים משמעותיים בהגדלת הפריון במשק. כך מראה מחקר חדש שפורסם היום (שני) בבריטניה על ידי חוקרי מכון המחקר New Economic Foundation.

פריון הוא מושג כלכלי המודד את מידת היעילות של עסקים במשק ונמדד בדרך כלל בתפוקה ביחס לזמן. במילים אחרות, הפריון הוא גבוה יותר ככל שהתפוקה של עסק כלשהו בזמן נתון היא גבוהה יותר. בבריטניה מידת הפריון נמצאת בגידול איטי מאז המשבר הכלכלי של 2008. על פי נתוני הממשלה הבריטית, הגידול השנתי בפריון עמד על 2% בממוצע בארבעת העשורים שלפני המשבר הכלכלי. לעומת זאת, הגידול השנתי מאז המשבר עומד על 0.7% בלבד.

דגלי בריטניה ברקע הביג בן (צילום אילוסטרציה: shutterstock).

לטענת כותבי המחקר, אחד הפקטורים המשמעותיים ביותר בהעלאת הפריון הוא הביקוש במשק. לטענתם, ביקוש גבוה יותר למוצרים במשק מייצרת לעסקים את התמריץ להשקיע בפיתוח קו הייצור ולייעל את תהליך הייצור. על פי כותבי המחקר, ביקוש נמוך במשק מפחית את התמריץ של בעלי העסקים להשקיע בהתייעלות. במצב של ביקוש נמוך, עסקים רבים יעדיפו להסתמך לא על התייעלות הייצור, אלא על עובדים זולים ומזדמנים, שאותם אפשר לפטר במידת הצורך. ואיך ניתן להגביר את הביקוש? לייצר יותר הכנסה פנויה לעובדים ולאפשר להם ימי חופש שיגבירו את הסיכוי שהם ירכשו מוצרים באמצעות ההכנסה הנוספת שהתפנתה להם.

המחקר מציע לממשלה הבריטית להעלות את שכר המינימום במטרה להביא להעלאת שכר ברחבי המשק. על פי כותבי המחקר "העלאת שכר המינימום היא דרך אפקטיבית ביותר להגדיל את הביקוש במשק. עובדים עם הכנסה נמוכה הם הקבוצה עם הסבירות הגבוהה ביותר לנצל את העלאת השכר לצריכה ולא לחיסכון". כמו כן, המחקר מציע להעלות בהדרגה את ימי החופשה בתשלום הנדרשים על פי חוק, כך שיתאפשר לעובדים יותר פנאי להוצאות במוקדי תיירות וקניות.

אלפי סטרלינג, מי שעומד בראש מכון המחקר NEF, אמר כי "כבר עשר שנים שכלכלנים מנסים לפתור את בעיית הפרודוקטיביות של בריטניה מ"צד ההיצע"- התערבות –באופן שבו אנחנו מייצרים ומשווקים מוצרים. זה לא עבד". הוא הוסיף כי "הגברת הביקוש על ידי הגדלת ההכנסה של העובדים העניים ביותר והרחבת זמן החופשה שניתנת להם להוציא את המשכורת שלהם בשוק צריכים להיות כלים משמעותיים בסל הכלים להתמודדות עם בעיית הפריון".

כלי נוסף להגברת הפיריון לטענת הכותבים הוא בהגדלת ההוצאה הממשלתית על שירותים ציבוריים ב-32 מיליארד פאונד בשנה עד אמצע העשור הבא. לטענת הכותבים, ייעול השירותים הציבוריים יביא לירידה בהוצאות הנדרשות ממשקי הבית העניים ביותר, ולהגדלת ההכנסה הפנויה שלהם. גם מהלך זה אמור להגביר את הביקוש במשק.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website