מחקר של הקונגרס: הכפלת שכר המינימום בארה”ב תיטיב עם המשק ועם העובדים

העלאת שכר המינימום השעתי בארה"ב ל-15$ תביא תועלת מרובה למשק האמריקאי, כך טוען משרד התקציב של הקונגרס האמריקאי (CBO- Congressional Budget Office) בדו"ח הבוחן מהלך זה. על פי הדו"ח, הכפלת שכר המינימום הפדרלי מ-7.25$ ל-15$ יגדיל את שכרם של מיליוני עובדים בשכר נמוך, יגדיל את ההכנסה הממוצעת של משפחות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית נמוכה, יקטין את העוני, יעביר כספים מרווחי החברות לשכר העובדים בשכר נמוך, ויפחית את אי-השוויון. כמו כן מצביע הדו"ח על כך שעליית שכר המינימום תוביל לירידה בכמות המשרות הזמינות, עם כי הנתונים הנ"ל סופגים ביקורת מלא מעט גורמי מחקר. אחת הטענות המרכזיות, מעבר לערעור על עצם הנתונים, היא כי מדובר בירידת משרות שלא תעלה את האבטלה ולא תפגע בעובדים כלל.

לקראת הצבעה בשבוע הבא על העלאת שכר המינימום ל-15$ במספר מהלכים שיתפרסו עד לשנת 2025 (זו מדיניות דומה להצעת החוק שהוגשה ב-16 לינואר השנה הנקראת "העלאת שכר", אשר תגדיל את שכר המינימום ל-15 דולר עד 2024) מוציא משרד התקציב של הקונגרס ב-8 ליולי דו"ח המעריך את ההשפעה הכלכלית של המהלך. יש לציין שהקונגרס לא העלה את שכר המינימום מזה 10 שנים והתוצאות ניכרות היטב בחברה האמריקאית. על פי הדו"ח התועלת שתופק מכך כלכלית גוברת לגמרי על העלות המוערכת.

מוחים בדרישה לשכר מינימום של 15$. (צילום: Marie Kanger Born / Shutterstock.com)

בפירוט, הדו"ח של CBO מוצא כי מציאות של 15$ לשעה בשנת 2025 תוכל להעלות את השכר של 27.3 מיליון עובדים בשכר נמוך, יגדיל את ההכנסה של משפחות מרוויחות חלקי 3 מקו העוני ב 21.9 מיליארד דולר, וכן תפחית את מספר האנשים החיים בעוני ב 1.3 מיליון, כמעט מחציתם בגיל 0-18. CBO מגלה כי חלקם המכריע של העובדים בשכר נמוך ירוויח משכר מינימום של 15$, וכי כקבוצה, מצבם של העובדים בשכר נמוך יהיה טוב יותר באופן חד משמעי.

הזווית האישית

טרנס וייטס, עובד מקדונלדס בקנזס סיטי, בהודעה שנשלחה לתומכי המאבק של FIGHT FOR 15, הסביר את נחיצות המהלך דרך סיפורו האישי. "אני מרוויח 12$ לשעה, עובד בשתי משרות, וזה עדיין מאבק יום-יומי כדי שנושי החובות לא ירדפו אחרי. להרוויח 15$ לשעה ישנה לגמרי את החיים שלי ושל משפחתי, ואנחנו יודעים שזה עובד. צפיתי במדינה אחרי במדינה מעבירה חוק שיביא לשכר שעתי של $15. למעשה, היום ישנם כבר יותר משליש מהעובדים מקבלים שכר כזה או בדרכם להגיע לשכר שעתי של 15$ – וזה מה שאנחנו צריכים כדי לשרוד".

 וייטס הוא אחד ממיליוני עובדים בשכר הנמוך בארה"ב. המאבק של תנועת ‘fight fot 15’ עולה מדרגה כאשר הצעת חוק בנושא תעלה להצבעה בקונגרס שבוע הבא על ידי המפלגה הדמוקרטית הנהנית מרוב בבית הנבחרים. טרנס קורא לתומכי המאבק להתקשר לחברי קונגרס שיתמכו בהצבעה להעלאת שכר המינימום ומספק הסברים שהם הבסיס לדרישת העלאת השכר: "העלאת שכר המינימום השעתי ל-15$ הוא טוב לכולם, גם לעובדים וגם לכלכלה. כאשר לאנשים יש כסף, הם מוציאים כסף; זה משפור את הכלכלה המקומית ועוזר לעסקים קטנים. לכל אחד מגיע 15$. כולנו צריכים לאכול ויש לנו אנשים שאנחנו מפרנסים. מיליונים חיים בעוני למרות שהם עובדים בשתיים ושלוש משרות עבור תאגידים עשירים, וזה פשוט לא צודק".

יגדיל אבטלה?

אחת הטענות בקרב כלכלנים היא שהעלאת שכר המינימום תוביל לאיבוד מקומות עבודה. CBO מגלה כי המדיניות תביא לירידה בהיקף התעסוקה של 1.3 מיליון איש. לא מעט חוקרים טוענים כי CBO מפריזים משמעותית בהיקף העלויות.

 על פי מכון המחקר EPI בחירת הפרמטרים שהביאו למסקנה זו, לא העריכה כראוי את המחקרים האיכותיים ביותר בספרות האקדמית הנרחבת בנושא זה. כתוצאה מכך, קובעי המדיניות חייבים להיות ספקנים לגבי הערכתם את השפעת המהלך על כמות המשרות הפנויות ועל האבטלה, שכן ביקורות זהירות אחרות מהספרות בנושא בממוצע מראות כי התעסוקה מושפעת מהעלאת שכר המינימום באופן מועט ביותר, אם בכלל. בשנים האחרונות יצאו מספר מחקרים שיצרו סוג של קונצנזוס חדש בקרב הכלכלנים. לטענתם העלאת שכר המינימום היא ללא הפסד עבודה משמעותי (אפילו מכון קאטו מכיר בכך כ"חוכמה קונבנציונלית חדשה"). יותר ויותר, כלכלנים מכירים בכך שמודלים פשוטים מבוססי נתונים של המשק, אשר תמיד מנבאים אובדן עבודה כאשר עולה שכר המינימום, מבוססים על הנחות שיש להן מעט מאוד השפעה על שוק העבודה בשכר נמוך.

יותר מ-100 כלכלנים מקובלים ומרכזיים חתמו על מכתב התומך בהגדלת שכר המינימום ל-15 דולר עד שנת 2024. ההערכה של CBO לגבי הספרות עדיין שמרנית למדי ולא תואמת את המחקרים העדכניים.

על פי מכון המחקר EPI בארה"ב, העובדה כי תהיה ירידה בתעסוקה כתוצאה מגידול שכר המינימום אינה מעידה על כך שעדיף לא להעלות את השכר. בשל מגוון רחב של סיבות, חלק ניכר של העובדים בשכר נמוך אינו מועסק בתקופות שונות של השנה, בהתאם למחזורי ביקוש ודרישה. בכל רבעון, יותר מ-20% מהעובדים בשכר הנמוך, נעים בין עבודות- מתחילים אחת ומסיימים אחת. משמעות הדבר היא כי גם אם התעסוקה יורדת כמו שצופה CBO, הרבה עובדים יכולים עדיין להרוויח יותר, כי בזמנים שהם כן יהיו בתעסוקה השכר הנוסף שהם יקבלו בזמנים בהם הם עובדים יפצה על הארכת הזמן בו הם לא עובדים. לדוגמא, במקרה של עובד המועסק עכשיו במשרה מלאה ב-7.25$ לשעה במשך עשרה חודשים בשנה, אבל כתוצאה מהעלאת השכר יוכל למצוא עבודה רק במשך שמונה חודשים בהם הוא יקבל 15$ לשעה על עבודתו. עובד כזה יחווה השפעה שלילית חזקה על התעסוקה בעקבות הגידול בשכר המינימום, אך למעשה יש לו רווחים גבוהים יותר בהתבוננות שנתית. במילים אחרות, אם ניקח את הערכת ההעסקה של CBO ברמה עובדתית, חשוב לזכור שגם אם הנתונים שלהם נכונים בשטח עצמו העובדים לא ייפגעו מהשינוי.

מיליונים חיים בעוני למרות שהם עובדים בשתיים ושלוש משרות עבור תאגידים עשירים, וזה פשוט לא צודק

זה כבר יותר מעשר שנים מאז הקונגרס העלה את שכר המינימום – הזמן הארוך ביותר בהיסטוריה של ארה"ב ללא העלאת שכר מינימום. במאי 2007 קבע הקונגרס כי ביוני 2009 שכר המינימום יעלה ל-7.25$ לשעה. אי העלאת שכר המינימום ועלייה טבעית במחירים הופכת את יוקר המחיה לדבר בלתי נסבל עבור ציבור העובדים. זוהי מציאות שהורידה את רמת החיים של המשפחות העובדות בארה"ב והעמיקה את העוני ואי-השוויון. על הקונגרס מופעל לחץ רב להעביר את חוק העלאת שכר ולתת לעובדים בשכר הנמוך ביותר של המדינה אפשרות להתקיים מעבודתם.

בעשור מאז נתקע שכר המינימום שוק העבודה בארה"ב השתנה. עבודות בשכר נמוך נהפכו מעבודות נוער וצעירים לעבודות "לכל החיים" שאמורות להחזיק משפחות שלמות. תנועת נאבקים למען ה-15, שהחלה בגיבוי של האיגוד המקצועי של נותני השירותים צמחה מתוך מאבק עובדי המזון המהיר לקבלת שכר וזכויות בסיסיות. התנועה אשר גרפה הישגים בשבע מדינות, נאבקת עכשיו ברמה הלאומית.

מה נתפס בתחילה כדרישה מוגזמת והזויה הצליח בעזרת תנועה חברתית להפוך לקונצנזוס. התפיסה כי שכר מינימום הוא שכר שצריך שיהיה אפשר לחיות ממנו ולהתקיים השתרשה והכוח הפוליטי שצברה התנועה הוא מה שמוביל את החשב של הקונגרס להתייחס למצב. הדוח הוא אומנם שמרני אך יש בו מן ההישג. יש התייחסות מטעם המדינה שבסוף רואה את העלאת שכר המינימום כדבר שיטיב עם העובדים.

למול עלייה בכמות המשרות של שכר המינימום אנו רואים עלייה בשכר אותו מוכנות החברות הגדולות לשלם כדי למשוך עובדים לשורותיהם. וולמארט, מקדונלדס ואמזון, שלושת המעסיקים הפרטיים הגדולים בארה"ב, מוצאים את עצמם גם במחסור עובדים נוכח יחסי היצע וביקוש. הטענות כי חברות אלו מתעשרות על חשבון שכר המינימום של העובדים, מחזקות את הטענה כי יש מספיק כסף להעביר מהמעסיקים לעובדים לפני שיהיה צורך בפיטורים.

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website