מידע לנוסע: האם אפליקציה לתשלום עבור נסיעה בתחב”צ תמכור מידע שלנו?

בארגון ‘תחבורה בדרך שלנו’ טוענים שהחברה שתזכה במכרז להפעלת יישומון שיאפשר לנוסעים בתחבורה הציבורית לשלם דרך הטלפון הסלולרי שלהם, תוכל לעשות שימוש מסחרי בנתונים שיאספו מהנוסעים. השימוש מחייב ידוע ואישור הנוסע מראש, אך אין הבטחה כי הפעלת האפליקציה לא תהיה כרוכה באישור שכזה. את המידע מבססים בארגון בזכות שאלת הבהרה (סעיף 311) לגבי המכרז של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. 

לטענת הארגון, המכרז לא מגביל את השימוש במידע שניתן לאסוף וכך המפעילים מורשים לאסוף הררי מידע על הנוסעים, כולל המיקום שלהם בעת השימוש בתחבורה הציבורית, ולמכור את נתוני השימוש הללו לכל מי שיחפצו. עוד מוסיפים בארגון כי המכרז לא קובע מה יהיה האופן שבו יוצגו הפרסומות באפליקציה ובאיזה אופן תונגש האפשרות לבטל את החשיפה אליהן (סעיף 274).

נוסעים ברכבת ישראל בטלפונים. ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)

מכרז ברווחיות נמוכה – פתח לחיפוש מקורות רווח עקיפים ולא מפוקחים?

3 המפעילים הזוכים במכרז יתחלקו בעוגה של כ-100 מליון שקל בשנה, מתוך קרוב ל-9 מיליארד ש"ח של תשלומים בשנה, הבנויה מ-2 אגורות תשלום על כל כרטוס שנעשה באמצעותן. בכסף הזה, המפעילים יחוייבו לעמוד במפרט טכני מדוייק ובעיקר להשקיע בהקמת במוקד שירות לקוחות ב-5 שפות הפועל שעות רבות בשבוע ומחוייב לענות במענה אנושי בתוך 30 שניות. המכרז מתיר כאמור שילוב פרסומות, אך בנוסחו הראשוני שלל קשר בין הצגת הפרסומות לבין המידע על הנוסעים עצמם וכן מתיר למשתמשים אפשרות לביטול הפרסומות. בחברות האשראי טענו כי המכרז איננו כלכלי בצורתו הנוכחית, ושהן חוששות שהבנקים יגשו אליו בכל מקרה, במטרה אסטרטגית להגדיל את נתח השוק שלהם באפליקציות התשלום של הבנקים: PEPPER PAY, BIT, ו PAYBOX, מה שאיננו רלוונטי בעבורן.

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה פירסם מכרז העומד בכל הסטנדרטים הנדרשים להפצת אפליקציה טובה ומתקדמת לשימוש נוסעי התחבורה הציבורית. צר לנו על פרשנות מוטעית לתנאי המכרז. אנו מציעים להמתין עד להשקת האפליציה החדשה על מנת להבין את השינוי הגדול הצפוי לנוסעים. מי שיבחר יוכל להמשיך ולהשתמש בכרטיס הרב- קו".

עם זאת, במשרד לא הסכימו להתייחס עניינית לשאלה לגבי המידע שמותר למפעילים לאסוף על הנוסעים ואופני השימוש האפשריים בו.

מקס מורוגובסקי, ראש תחום השירות לנוסע בארגון ‘תחבורה בדרך שלנו’ מסר בתגובה: "האישור שנותן משרד התחבורה להציג פרסומות ללא הגבלה ביישומוני התשלום החדשים, תוך מתן אפשרות לפגוע בפרטיות הנוסעים על ידי שימוש בפרטיהם, הוא לא מתקבל על הדעת. במקום לחייב את הזוכים, שצפויים לקבל תשלום מכספי ציבור, בפיתוח יישומון נקי, מהיר וברור, המשרד מאפשר לפגוע בחווית המשתמש באופן חמור על ידי פרסום ללא הגבלה, בכל צורה שהזוכה יחפוץ. אנו מצפים מהמשרד לשים את צרכי המשתמש בראש מעייניהם ולתקן את המכרז כך שחווית המשתמש של הנוסע בתחבורה הציבורית לא תיפגע."

בינתיים, הרב-קו מוגן יותר

נציין, כי גם שימוש בכרטיס הרב-קו מאפשר איסוף מידע על התיקופים וההטענות של כל נוסע. החברה המפעילה של הרב-קו היא חברת פיסנטרה הישראלית, מסרה כי המידע מגיע למאגר של משרד התחבורה שאין לחברה גישה אליו, למעט השימוש באתר האינטרנט של החברה – רב קו אונליין" ובאפליקציה שמאפשרת הטענה. תנאי השימוש באתר כוללים מדיניות פרטיות מפורטת. למעט דיוור ישיר מטעם האתר עצמו, אין לחברה כל שימוש במידע ממנויים ושם נכתב ש"תשמור החברה בסודיות כל מידע המצוי ברשותה אודות המנוי, אלא אם כן חויבה היא למסור מידע זה על פי כל דין ו/או במקרים בהם העברת הפרטים לצד שלישי מחויבת לצורך פעילות החברה ו/או מתן השירות למנוי ו/או לצורך חיוב המנוי בגינו". שימוש ברב-קו אינו חושף את הנוסעים לפרסום. למשרד התחבורה יש אפשרות לעשות שימוש בנתונים שנאספים מתוקף תפקידו כאחראי על התחבורה הציבורית בישראל.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website