משרד החינוך: ‘התמונה החינוכית’ של תשע”ט מעודדת

עלייה מרשימה באחוז זכאי הבגרות המסכמת עלייה של 4% בארבע שנים. עלייה של כחמישה אחוזים במספר התלמידים הזכאים לתעודת בגרות עם חמש יחידות מתמטיקה ואנגלית. יותר תלמידים המדווחים על התנדבות בתנועות וארגוני נוער ויותר תלמידים המתארים את יחס המורים כלפייה כאכפתי. כך על פי תמונת המצב החינוכית לשנת תשע"ט שפרסם משרד החינוך. זהו סקר חינוכי וניתוח הישגים לימודיים הנערך עם סיום השנה.

שר החינוך בדימוס נפתלי בנט יכול להביט אחורה בגאווה. תמונת המצב החינוכית לשנת תשע"ט, הסוקרת 117,100 תלמידי י"ב הלומדים במוסדות המגישים לבגרות ומתארת את הישגיהם הלימודיים והערכיים וכן את סביבת הלמידה בבתי הספר העל יסודיים, מראה עלייה משמעותית במצב התלמידים לאורך תקופת כהונתו.

נפלתי בנט מציג את תכנית ‘התמונה החינוכית’. ארכיון. צילום: דבר ראשון.

בראש רשימת ההישגים עומדת העלייה באחוז הזכאים לבגרות. בשנת האחרונה 70% ממסיימי כיתה י"ב זכו לקבל תעודת בגרות. מדובר על התווספות של כ-6,000 נערים ונערות למספר זכאי הבגרות לעומת שנה שעברה (אז אחוז הזכאים עמד 68.25%). מדובר בעלייה משמעותית מאוד של 4% בתוך 4 שנים, רובם תחת כהונת שר החינוך נפתלי בנט.

בנט גם הציב את הגדלת כמות התלמידים המסיימים עם תעודת בגרות שיש בה חמש יחידות מתמטיקה ואנגלית בראש סדר עדיפויות המשרד. חרף הביקורת על המהלך, יכול  שר החינוך לשעבר לזקוף לזכותו הישג מרשים מאוד; אחוז מקבלי תעודת הבגרות עם חמש יחידות מתמטיקה ואנגלית עלו מ-10.4% ל-15.5% ומ-32% ל-37.7% בהתאמה.

למרות הפערים הגדולים בין השכבות החזקות למוחלשות בנט רושם הישג מרשים נוסף שנזקף לזכותו בצמצום משמעותי בפערים בזכאי הבגרות בין חמישוני הטיפוח השונים. בחמישון הבינוני חלש – חלש גדלה בארבע השנים כמות הזכאים לתעודת בגרות ב-6% והיא עומדת כיום על 60.5%, בעוד שיעור הזכאים בשני החמישונים החזקים גדל בפחות מ-2% ועומד על 81.3%. אם זאת מדובר עדיין בפער משמעותי מאוד בין שכבות האוכלוסייה (21%).

"פחות ילדים נושרים, מתנדבים יותר, יותר ילדים מסיימים עם תעודת בגרות מלאה, וכל זאת, בעוד ש*איכות* תעודת הבגרות עולה!" כתב בנט אחה"צ (חמישי) בחשבון הפייסבוק שלו.

בעוד יישום רפורמת למידה משמעותית ממשיך עוד מאז ימי שי פירון, אחוז התלמידים שדיווחו על חוויה משמעותית יותר עולה באטיות. קצת יותר מחצי מתלמידי ישראל טוענים שהלמידה בבתי הספר באמת מעניינת. 55% מהתלמידים דיווחו על כך שבית הספר מיישם פרקטיקות הוראה איכותיות ו-53% הביעו סקרנות ועניין בלמידה (עלייה של 2% – 3% בשנים האחרונות בשני המדדים).

שאר מדדי האקלים החינוכי רשמו עליות מינימליות או נשארו יציבים. 57% מהתלמידים דיווחו שבית הספר מעודד אותם למעורבות חברתית ואזרחית, 76% מהתלמידים טענו שבית הספר מקדם שיח של סובלנות כלפי השונה, 76% מההורים טוענים שבית הספר מקדם שותפות בין ההורים לבית הספר ועלייה משמעותית של 3% בשנים האחרונות מצביעה שיותר תלמידים (45%) מרגישים יחסי קרבה ואכפתיות בינם למורים (שני שליש מהתלמידים ענו שיש להם יחסים קרובים עם המורים אך רק 41% ענו שהם מרגישים שלמורים שלהם אכפת מהם מעבר ללימודים).

שיעור התלמידים שדיווחו על אלימות בבית הספר ממשיך לעמוד מזה מספר שנים על 7% כאשר התלונה הנפוצה ביותר היא דחיפה (13%) ואחריה הפצת שמועות (10%) וחרם (8%).

שאלון האקלים עובר גם בקרב אנשי החינוך שברובם מדווחים על סביבת עבודה חברתית טובה בבית הספר (71% שבעי רצון מבית הספר ו-76% מדווחים על סביבת עבודה שיתופית בבית הספר) אך ממשיכים להדליק נורה אדומה בכל מה שקשור לניהול ופיתוח הצוותים החינוכיים. רק 40% מהמורים דיווחו על כך שמתקיים ניהול ופיתוח הצוותים החינוכיים בבית הספר. מדובר בעלייה של 25% בשנים האחרונות אך היא עדיין משקפת את המצב העגום שקורה בבתי הספר וזוכה לביקורת ממורים רבים כבר שנים. יחד עם זאת חלה מגמת שיפור באחוז המורים שדיווחו על קליטה טובה בבית הספר , מ-68% ל-72% תוך שנה.

"אני מברך את המנהלים ואת המורים על ההישגים המרשימים שהם רושמים לאורך השנים" אמר שר החינוך, רפי פרץ. "לצד העלייה באחוזי הזכאות, אנו רואים גם עליה באיכות התעודה – יותר בוגרי 4 ו-5 יחידות במתמטיקה ובאנגלית – זו בשורה מצוינת לחברה, למשק ולמדע הישראלי. עדיין יש שני נושאים שמצריכים טיפול, ואנו מציבים אותם כיעד לשיפור: מעורבות חברתית וסקרנות בלמידה. הנתונים מראים כי רק 57% מהתלמידים דיווחו כי בית הספר מעודד למעורבות חברתית ואזרחית. אנחנו מסמנים את זה כיעד לשנה הבאה, לא לעלות באחוז אחד אלא ב-10%. החברה הישראלית זקוקה לאזרחים בעלי מודעות ואכפתיות כלפי הסביבה שלהם. זה חשוב, לא פחות ממתמטיקה ומאנגלית".

"מערכת החינוך משקיעה משאבים רבים לאורך כל השנה כדי לצמצם את הפער ולהמשיך ולזנק קדימה" אמר מנכל משרד החינוך, שמואל אבואב. "מחוללי השינוי המשמעותיים הם המנהלים והמורים שעובדים ללא לאות כדי להבטיח את הצלחת הבוגרים והצלחת המערכת. הם ראויים לכל הערכה והוקרה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website