נכשל ניסיון ההפיכה הצבאית בארמניה

המתיחות בארמניה גואה לאחר שהרמטכ"ל הצטרף לאופוזיציה בדרישה לפירוק הממשלה. כ-20,000 מפגינים התאספו שלשום (חמישי) בכיכר הרפובליקה שבמרכז ירוואן הבירה במפגן תמיכה בראש הממשלה, ניקול פשיניאן, לאחר שהמטכ"ל של צבא ארמניה, קולונל אוניק גספריאן, קרא להתפטרותו של פשיניאן ולפירוק ממשלתו.

המפגינים יצאו לרחובות לאחר שפשיניאן הזהיר את האומה מפני הפיכה צבאית בנאום שנשא בשידור חי בפייסבוק, בו הוא פיטר את הרמטכ"ל וקרא לתומכיו להפגין במרכז הבירה ירוואן.

"הניהול הכושל של הממשלה הנוכחית והטעויות החמורות במדיניות החוץ הביאו את המדינה לסף קריסה", נכתב בהצהרה שפורסמה אתמול מטעם הצבא. לא ברור לפי שעה האם המילים של הצבא יגובו במעשים, או שמדובר בהצהרה מילולית בלבד. ארה"ב, רוסיה, האיחוד האירופי וכמה מדינות אירופאיות הביעו דאגה מההתרחשויות וקראו להרגעת הרוחות.
דבר היום – כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

ראש הממשלה פשיניאן קרא לצבא לעשות את תפקידו ולהגן על המדינה ולא להתערב בהליכים הפרלמנטריים. לטענתו ניתן להתגבר על המשבר באמצעות החוקה. "הבעיה החשובה ביותר כרגע היא לשמור על השלטון בידיו של העם, מאחר שמבחינתי מתרחשת כרגע הפיכה צבאית", אמר פשיניאן, בנאום שנשא אמש בכיכר.

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן מנופף לתומכים במהלך עצרת תמיכתו במרכז ירוואן, ארמניה (Tigran Mehrabyan / PAN Photo via AP)

בהתייחס לקריאות להתפטרותו אמר פשיניאן כי ההחלטה על כך יכולה להתקבל רק על ידי העם, מאחר שהוא נבחר על ידי העם. במשרד ההגנה של ארמניה אמרו כי צבא המדינה הוא לא גוף פוליטי וכי כל ניסיון לערב אותו בפוליטיקה בלתי מתקבל על הדעת.

האופוזיציה ניסתה לארגן מפגן כוח נגדי בו קראה לפשיניאן להתפטר מתפקידו אולם לפי הדיווחים של כלי תקשורת בינלאומיים שונים השתתפו בהגנת האופוציה רק כ-10,000 מפגינים. פעילי אופוזיציה ומחוקקים פתחו במאהל מחאה מול הפרלמנט הארמני אותו לטענתם יפנו רק לאחר שהממשלה תפורק.

בחודשים האחרונים גברו הקריאות להתפטרותו של פשיניאן על רקע המפלה של ארמניה במלחמת נגורנו-קרבאך השנייה שנערכה בסוף השנה שעברה. לאחר 44 ימי לחימה בהם כבש צבא אזרבייג’ן חלקים נרחבים מרפובליקת ארצאך, כולל העיר האסטרטגית שושי, נחתם הסכם הפסקת אש בתיווך רוסי לפיו הכוחות הארמנים נסוגו מרוב שטחי נגורנו-קרבאך מלבד מובלעת צרה שעיקרה בירת החבר סטפנקרט.

המלחמה גבתה את חייהם של אלפי חיילים מכל צד ורבבות ארמנים מצאו את עצמם כפליטים לאחר שהיישובים בהם התגוררו נכבשו או הועברו לשליטת אזרבייג’ן.

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן ותומכיו המוקפים בשומרי ראש ובמשטרה (Stefan Fogosian / PHOTOLURE via AP)

אראיק הארוטיוניאן, נשיא רפובליקת ארצאך (המדינה הארמנית הבלתי מוכרת היושבת בנגורנו-קרבאך), הציע לשמש כמתווך בשיחות בין פשיניאן לבין הצבא. "נשפך מספיק דם. הגיע הזמן להתגבר על המשברים ולהתקדם הלאה. אני נמצא בירוואן ואני מוכן לשמש כמתווך בפתרון המשבר הפוליטי הזה", אמר הארוטיוניאן.

בקרמלין שברוסיה קראו להרגעת הרוחות ואמרו כי הם מודאגים מהמתחולל במדינה. ארמניה היא בעלת ברית קרובה של רוסיה, שמחזיקה בשטחה כוחות צבאיים. מבלוט צ’בושואולו, שר החוץ של טורקיה, שותפתה של אזרבייג’ן ואויבת ותיקה של ארמניה, גינה את הצבא הארמני. "אנחנו מתנגדים לכל הפיכה או ניסיון הפיכה, לא משנה היכן בעולם. אנחנו מגנים בחוזקה את ניסיון ההפיכה בארמניה", אמר במסיבת עיתונאים שערך בבודפשט.

כמה ימים לאחר שחתם על הסכם הפסקת האש עם אזרייבג’אן בחודש נובמבר, הודיע שירות הביטחון הלאומי של ארמניה כי סוכל ניסיון התנקשות בחייו של פשיניאן. לאחר סיקול ניסיון הרצח נעצרו כמה מנהיגים מהאופוזיציה על ידי הרשויות.​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website