נתניהו בונה על מסע ניצחון דיפלומטי, אך שוכח משאר העולם המערבי

נשיא ברזיל ז’איר בולסונארו נחת היום (ראשון) לביקור ראשון בישראל והתקבל בחיבוקים חמים על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. מדובר בביקור ראשון בישראל של הנשיא השנוי במחלוקת, לאחר שהבטיח עם היבחרו בשנה שעברה שיבוא לבקר ושיעביר את שגרירות מדינתו לירושלים, דבר שלא צפוי לקרות כל כך מהר. כעת מדובר רק על פתיחת נציגות בדרג משני.

בעבור נתניהו מדובר בשיאו של בליץ דיפלומטי המנוהל ערב הבחירות, לאחר שחזר בשבוע שעבר מוקדם מן הצפוי מוושינגטון. בפגישה שקיים שם עם הנשיא דונלד טראמפ, רגע לפני שנאלץ לשוב לארץ בשל ההסלמה בדרום, הציגו השניים מסמך לפיו ארה"ב מכירה בריבונות הישראלית על רמת הגולן. התגובה הבינלאומית למופע הסמלי הזה לא אחרה לבוא: 28 מדינות האיחוד האירופי הכריזו כי אינן מכירות בריבונות זו.

נתניהו ונשיא ברזיל בונסרנו בנתב"ג (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

הפגישות הללו, כמעט מיותר לציין, רחוקות מלהיות מקריות. הזירה הדיפלומטית נוחה לנתניהו, כל עוד מדובר בפגישות עם "הנציגים הנכונים" מהמדינות הנכונות. ולא, חלילה, מנהיגי מדינות מערביות שלא נוהגים לחסוך בביקורת כלפי מדיניות ישראל והעומד בראשה. סביר שאת אלה לא היינו רואים בביקור פה ערב בחירות כל כך גורליות. ניתן לנחש שגם לא היינו חוזים בנתניהו, למשל, מבקר בבריסל.

לא מדובר בפעם הראשונה שנתניהו משתמש בכלים דיפלומטיים עבור קמפיין הבחירות שלו, קשה לשכוח את ההופעה ההיא מול הקונגרס ערב בחירות 2015. אלא שכעת מכהן בוושינגטון נשיא הרבה יותר ידידותי עבור ראש הממשלה, אז מדוע להסתפק בקונגרס כשניתן לקבל רוח גבית ישירות מהבית הלבן?

נתניהו וטראמפ מציגים את הצו הנשיאותי המכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, 25 במרץ 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

נתניהו ככל הנראה רואה בזה עולם ומלואו. דוגמה לכך קיבלנו כשניצב מחוץ למטוס בדרכו לישראל, כשנשאל על ידי עיתונאים בנוגע למצב בדרום. בתגובה הוא סנט בהם על כך שאינם מתייחסים כלל להישג ההיסטורי – הכרה ברמת הגולן. כי מה שווים אזרחים שחיים בפחד תמידי משיגורי רקטות אל מול אירוע סמלי שלא משפיע כלל על החיים עצמם? לנתניהו התשובות. או שלא.

ואת השבוע המלא האחרון לפני הבחירות, ממש בישורת האחרונה, יתחיל נתניהו עם ידיד מפוקפק נוסף. אלה האנשים שנתניהו מגדיר כידידים: שמרנים, מפלים אוכלוסיות שונות במדינתם, מזלזלים בסוגיות סביבתיות וזה רק על קצה המזלג. מה שמוצג על ידי ראש הממשלה כהישגים דיפלומטיים חסרי תקדים, נראה יותר כלפי חוץ כמו מאמץ כמעט עיקש להתבדל מגוש המדינות העיקרי במערב. ספרו לי מי חבריך וגו’. אם נתניהו ייבחר לקדנציה נוספת, ניתן לשער שהמגמה הזו תתחזק.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website