עד חצי המלכות: בזכות המחאה איראן התירה לנשים לצפות בכדורגל גברים

אירוע היסטורי התרחש אתמול בכדורגל האיראני, אחרי 40 שנה בוטל האיסור שהוטל על נשים בזמן מהפכת 79′, שמונע מהן לצפות במשחקי כדורגל גברים. כארבעת אלפים נשים מילאו יציע שנסגר במיוחד לכבודן באיצטדיון "אזאדי" בטהרן, וצפו בניצחון האדיר של נבחרת הגברים המקומית 14:0 על קמבודיה, במוקדמות גביע העולם.

החלטה לאפשר את כניסת הנשים למשחקי הגברים הגיע בעקבות מותה הטראגי בחודש ספטמבר של האוהדת סהר חודיארי, אשר הציתה את עצמה במחאה על עונש של חצי שנה בכלא שנגזר עליה בעקבות ניסיון שלה להתגנב למשחק כדורגל גברים של הקבוצה אותה היא אוהדת. בעקבות מותה, החליטה פיפ"א לחייב באופן מיידי את השלטון באיראן לאפשר כניסה של אוהדות כדורגל למשחקי הנבחרת.

Iranian female fans are attending the #AsianQualifiers match between Iran and Cambodia at the Azadi Stadium! pic.twitter.com/XcdTemKJiC

— AFC (@theafcdotcom) October 10, 2019

מאז המהפכה בשנת 1979 אסור לנשים איראניות להגיע לאצטדיוני הכדורגל במדינה כשגברים משחקים. בשנים האחרונות מאבקן של אוהדות הכדורגל הלך וצבר תאוצה. וישנן אלפי אוהדות כדורגל מסורות, שאינן יכולות להגיע למגרשי הכדורגל בגלל חוקי המדינה הנוקשים. למרות האיסור הגורף, נשים מעטות הצליחו לאורך השנים "להתגנב" למשחקי הכדורגל, לאחר שהתחפשו לגברים.

בשנים האחרונות מנסות אוהדות הכדורגל להוביל קמפיין בינלאומי שיגרום למדינתן לבטל את האפלייה המגדרית ולאפשר להן להגיע בחופשיות לכל משחקי הכדורגל המתקיימים במדינה. פיפ"א החליטה לתמוך במטרה החשובה ושלחה משלחת לפקח על כניסת הנשים למשחק הביתי מול קמבודיה. במקביל המשלחת תמשיך את הדיונים עם ההתאחדות הכדורגל האיראנית, כדי להרחיב את האפשרויות של אוהדות הכדורגל לצפות גם במשחקי הקבוצות במדינה וכניסתן באופן חופשי לכל משחקי הכדורגל באיראן.

Iranian women in Azadi stadium today. pic.twitter.com/TOrK22JN1V

— raz zimmt (@RZimmt) October 10, 2019

אתמול פיפ"א פרסמה הודעה רשמית בנושא "עמדתה של פיפ"א בנוגע לגישה של נשים לאצטדיונים באיראן הייתה נחרצת וברורה: יש לאפשר כניסת נשים לכל אצטדיוני הכדורגל באיראן ולכל משחקי הכדורגל(במדינה). את הפרטים הנוספים על הצעדים הבאים ליישום החלטה, כדי להבטיח את הגישה העתידית של נשים לאצטדיונים באיראן נפרסם לאחר שנבצע הערכה יסודית של המשחק של יום חמישי על סמך המידע שימסר על ידי משלחת פיפ"א שנמצאת בטהראן"

Leave a Reply

Name *
Email *
Website