עובדי בזק מוחים על שנכפית עליהם “הדדיות” עם חברות התקשורת האחרות

עובדי בזק מתכננים עיצומים על בסיס סכסוך עבודה בעייתי, אבל מייצרים משוואה מעניינת מול מדיניות משרד התקשורת. המשרד הכריז על הסדרי "הדדיות" לפיהם כל חברה עם תשתיות מחוייבת להשכיר אותן למתחרות. בפועל, רק לבזק יש תשתיות בעלות ערך בעבור המתחרות ולפיכך אין הדדיות. העובדים מתכוונים להשבית הנחת תשתיות חדשות, על מנת להפוך את ה"הדדיות" בגרסת משרד התקשורת להדדיות ממש – לעבוד בהן לאחר שחברה אחרת תבצע את ההשקעה הראשונית.

בראשית השבוע הגישה הנהלת בזק בקשה לבית הדין לעבודה לשם הוצאת צווי מניעה נגד צעדים ארגוניים של עובדי החברה. לטענת ההנהלה, העובדים מתכוונים למנוע פיתוח תשתיות בגין עילה אחת לא חוקית והיא התנגדות להוראות משרד התקשורת ועילה אחרת שאינה רלוונטית שהיא העברת השליטה בחברה, שלטענת ההנהלה כלל לא מתרחשת.

תשתית בזק (צילום ארכיון: David King / ויקיפדיה).

באופן אירוני, ההנהלה בעצמה התנגדה להחלטות משרד התקשורת, לפיהן גם ארונות הסעף השכונתיים של החברה הפכו ל"רכוש משותף" של כל חברות התקשורת, אך ההתנגדות נדחתה גם במשרד התקשורת וגם בסיבוב קודם בבג"ץ – כאשר אז תבעה ההנהלה לפחות להשאיר את העבודות בעבור המתחרות בידי עובדי בזק. לטענת ההנהלה, העובדים הכריזו סכסוך עבודה בעילה שאמורה להיחשב ‘פוליטית’ או ‘מעין פוליטית’, מה שאמור לגרום לאיסור על נקיטת צעדים ארגוניים, או הגבלה דרמטית שלהם, בהתאמה. בקשת ההנהלה מתפרסת על פני 16 עמודים ועוד כ-200 עמודי נספחים, המתארים את כל הנסיבות המסובכות של רגולציית התקשורת בהסדרי "השוק הסיטונאי" ואת הדחיה של בית הדין לעבודה את טענות העובדים בסיבוב הקודם, לגבי כניסת עובדי קבלן לתעלות של בזק.

אלו ההסדרים, שבגינם כל עובד בכל חברת תקשורת, כולל עובדי קבלן, רשאים לבצע עבודות בתוך התשתית של בזק. הנהלת בזק נמצאת במלכוד משום שאסור לה להפר את החלטות משרד התקשורת ובעקיפין היא אולי מזדהה עם ניסיונות העובדים להגן על החברה. היום אמר מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, בסיור בעספיא כי סמנכ"ל הכלכלה במשרד, ד"ר עופר רז-דרור, מנהל מגעים עם בזק לגבי הפעלת רשת הסיבים שלה. דרישת משרד התקשורת טרם המגעים הייתה לאפשר למתחרות לשכור תשתית זו מהיום הראשון להפעלתה, למרות ההשקעה הנכבדת שמוטלת על בזק בכדי להתקין את הציוד בקצה הרשת. בינתיים כאמור ההנהלה מנסה למנוע מעובדיה לנקוט בצעדים ארגוניים.

נספח בקשת בזק מכתב לרשות התחרות

הטענה הנוכחית של העובדים עוד לא נבחנה משפטית, והיא מנוסחת בערך כך: מאחר והשימוש בתשתיות בזק על-ידי כל המתחרות הוסדר בהחלטה שנקרת "שימוש הדדי", הרי שעובדי בזק ישביתו את הנחת התשתיות בשכונות חדשות, מה שייאלץ את המתחרות של בזק להתקין בהן תשתיות, ולעובדי בזק יוּתר לעבוד בהן לאחר מכן, במסגרת הסדרי ה"הדדיות" החדשים.

ייתכן שבית הדין לעבודה ידחה את טענת העובדים גם הפעם לגבי עילת הסכסוך, אך צעד שכזה מצביע על האבסורד שבמדיניות – מצד אחד משרד התקשורת מצפה מבזק להישאר מונופול תחת פיקוח, שמחוייב להניח תעלות וארונות בכל השכונות החדשות, ומצד שני מאפשר לכל המתחרות ליהנות מהתשתית הזו, במחירים מוכתבים מהמשרד בעצמו. מדובר ברגולציה יוצאת דופן, כאשר אין שום תקדים לכך שמשרד ממשלתי מחייב חברה עסקית להעניק לכלל המתחרות שלה גישה לציוד שלה בכל נקודה ברחבי הארץ, וזה בדיוק מה שעשה משרד התקשורת בישראל לבזק.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website