קניות באלפי שקלים, שחיטת כבש וקפיצה לחו”ל: המוסלמים מציינים את חג הקורבן

עיד אל-אדחא, חג הקורבן, נמצא בעיצומו, ובעבור כ-1.6 מיליון מוסלמים בישראל, שהם 17.8% מכלל תושבי ישראל, אלו ימים של חגיגה. מהם מנהגי החג, איפה ערביי ישראל קונים ונופשים ומה היקף ההוצאות במשפחות? על כל אלו ועוד בכתבה שלפניכם.

ואאיל עבאדי, מנהל מוקד המידע והשירות של ההסתדרות, מוסלמי המתגורר בכפר קרע (ליד חדרה) נמצא בעיצומה של החגיגה ומדווח ל’דבר’ על אווירת החג. "זה חג של ארבעה ימים שבו אנחנו רק נחים מטיילים ונופשים. חג הקורבן זה החג שבו אלוהים ציווה על אברהם אבינו להקריב את אחד מילדיו, אברהם התכוון לעשות זאת אך ברגע האחרון אלוהים הסכים להחליף את הקורבן בכבש ולכן המסורת היא שחיטת כבש כאות תודה לאלוהים". אם הסיפור נשמע מוכר זה לא סתם, במקרא העברי הילד המתואר הוא יצחק ועל פי מסורת האיסלם הילד הוא ישמעאל.

ואאיל עבאדי, מנהל מוקד המידע והשירות של ההסתדרות (באדיבות המצולם)

החג מציין גם את אחת מחמשת מצוות המוסלמים והיא עלייה למכה, שם על פי האמונה התבצעה השחיטה. "זה החג העיקרי שלנו. אצלנו בכפר יש את אלו שנמצאים עכשיו במכה ושאר האנשים מבצעים את המצוות בבית שלהם, זה הרי גם חג דתי. החג הוא ארבעה ימים בהם מבלים ומבקרים את קרובי המשפחה, שואלים לשלומם, מאחלים חג שמח ומטיילים בארץ".

עולים לרגל מתפללים בכעבה במכה 22 ביוני (צילום: AP Photo/Amr Nabil).

השפעות החג ניכרות. חנויות סגורות, תחבורה ציבורית עובדת במתכונת חלקית ושירותים אחרים סגורים או בתפקוד חלקי. "המדינה, לפי החוקים שלה, נותנת זכויות לעובדים המוסלמים להעדר מעבודתם בימי החג ושכרם משולם על ידי המעסיק. לכל עובד מגיע, על פי העדה הדתית שלו, ימי חג, ולמוסלמים מגיע 11 ימי חג. מבחינת החוק מותר לעבוד אבל אם תגיעי עכשיו לכפר שלנו הכל סגור, אנחנו לוקחים חופש על מנת לחגוג את החג כמו שצריך".

ספירת השנה של המוסלמים תלויה בירח ועל כן אינה חופפת את לוח השנה הנוצרי שהוא שמשי ואת הלוח העברי שהוא שילוב של שניהם. "החג הזה נפל על החופש הגדול והחופשה של עובדי המדינה. לפעמים זה יוצא בספטמבר ואוקטובר, הפעם באוגוסט שזה ממילא חופש גדול ואין גנים ובתי ספר כך שזה מסתדר הפעם יותר. זה גלגל שמסתובב, עוד שלוש שנים זה יבוא ביוני אז ישביתו את המשק, התאריך השנה הפחית את העול מהמדינה ומווסת את ההוצאות".

מוסלמים עולים לרגל במכה ביום הראשון של חג הקורבן (צילום ארכיון: סוכנות AP).

כאמור, חלק ממצוות החג כוללת שחיטת כבש, כתודה לאלוהים על כך שחס על ישמעאל. "כבש שוחטים ביום הראשון של החג. בבוקר, קמים ושוחטים אותו, שמים על האש ותוך ארבעה ימים הוא נגמר". לגבי תהליך השחיטה עצמה מסביר עבאדי שעם הזמן השחיטה כבר לא נעשית עצמאית בבית. "יש אנשים מקצוענים שעושים את השחיטה, יש מסורת דתית שצריך לעשות ולכן מומחה עושה את זה. אני מגיע עם הכבש למשחטה בפרדס חנה וחוזר עם הבשר. בעבר, כשהייתי קטן, אבא שלי ידע מה לעשות והיינו שוחטים ביחד, היום אני לא יודע איך ואין לי מקום בבית אז אני הולך למשחטה. יש עדיין אנשים עם חצר שעושים את זה בבית".

הצד הצרכני של החג

הוצאות החג הן גדולות מאד, ולדברי עבאדי הן יכולות להגיע אפילו ל-10,000 ש"ח למשפחה בקלות. האוכלוסייה המוסלמית היא אוכלוסייה צעירה: אחוז הילדים בני 14-0 גבוה – 33.8% ואחוז בני 65 ומעלה נמוך – 4.2%. בנוסף, כ-32% ממשקי הבית שבראשם גבר או אישה מוסלמיים מונים שש נפשות או יותר, לעומת כ-9% בלבד ממשקי הבית בקרב יהודים.

לעאבדי יש חמש בנות והחגיגה הגדולה כרוכה גם בהוצאות. "בחג הזה יש הרבה הוצאות, קונים בגדים חדשים לכל המשפחה, מכינים את הבית- מניקיון ועד כיבוד לאורחים, מבקרים את המשפחות ובאים אלינו, מכינים את הכיבוד והארוחות, אטרקציות, נסיעות, נסיעות לחו"ל. לדעתי במשפחה ממוצעת, כולל שחיטת כבש, ההוצאות יכולות להגיע ל-10 אלפים ש"ח בקלות. לי יש חמש בנות- רק ביגוד חדש מגיע ל-600 ש"ח לכל אחת, כבש עולה 2000-2500 ש"ח, כרטיסים לאטרקציות ונסיעות, כיבוד של פירות, ירקות, אוכל, פיצוחים מגיע בקלות לעוד 1,000 ש"ח. בחג הולכים לים, לאטרקציות, שעשועים, לעיר בחדרה עם פארקים ואטרקציות לילדים, כל אחד לפי הטעם שלו. יש מי שנסע לחו"ל- לאירופה או לירדן, וכמובן זה מושפע מהיכולות הכספיות".

שוק רמאללה לקראת חג הקורבן (צילום: פלאש 90).

ומה עושים משפחות עם הכנסה נמוכה יותר? על פי עבאדי הם מוצאים דרכים לצמצם הוצאות. "למשפחות שקשה יותר כלכלית לוקחים הלוואות, חלק שמצמצמים בצורה ניכרת בהוצאות אבל לחגוג כולם חוגגים. מי שאין לו את הסכום לא ישחוט כבש אלא יקנה בשר מאיטליז". עבאדי מספר שבנוסף לברכת החג של ההסתדרות, מחלקת הרווחה בהסתדרות חילקה שי לחג שהתמקד באלו שצריכים יותר. השי הוא בסך 250 עד 300 ש"ח.

עבאדי מסכם בברכה לחג. "אני רוצה לאחל לכל העובדים המוסלמים והדרוזים בישראל חג שמח ורק בריאות ואושר , שינוחו בחג וינפשו ויחזרו עם כוחות מחודשים לעבודה".

פרסום ייעודי

מוסא חסדייה, יו"ר ובעלים של משרד הפרסום "סקטורס אל בוסתאני", אחד הגדולים במגזר הערבי, הרחיב על הצד הצרכני של החג וציין כי הקניות בשטחי יהודה ושומרון גדלות טרם החג.

השקט הביטחוני היחסי מושך לאורך כל השנה ערבים מישראל לערי הגדה, שם הם מבלים ועורכים קניות במחירים נמוכים מאד, לטענתו ב-30% פחות מאלו הקיימים בישראל. בחג הקורבן ערי הגדה אף הן לובשות חג והפעילות הצרכנית והמסחרית של ערביי ישראל גדלה.

חסדייה מוסר כי לשכת הסחר המקומית בג’נין העריכה כי במהלך ימי החג מותירים הערבים הישראליים כ-10 מיליון ש" (לעומת כמיליון ש"ח בסוף שבוע רגיל). הכסף יוצא בעיקר על קניית בגדים ומתנות, כמו גם בתי קפה ומסעדות. ערים נוספות הנהנות מהטרנד הערבי ישראלי: קלקיליה ורמאללה.

חסדייה מוסיף כי ישנה עלייה במספר הנוסעים לחו"ל בימי החג. לדבריו, בשנת 2017, אחד מכל חמישה ערבים ישראליים נוסע לחו"ל בחג הקרבן.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website