רכשת מוצר והרגשת שרימו אותך? תכירו את האיש שתוקח את זה לגמרי ללב

התחרטת על שמלה שרכשת ובחנות לא הסכימו להחליף לך אותה? חברת הסלולר חייבה אותך על שירות שלא ביקשת? הזמנת מוצר וקיבלת דגם שונה מזה ששילמת עליו? חברות שונות מוכרות לציבור מוצרים לעתים קרובות תוך מגוון מניפולציות שמטרתן הגדלת הרווחים – על חשבון הקונים. והציבור? לעתים נלחם על זכויותיו ולעתים רבות מוותר ומשלם את המחיר. עם זאת, ביקור שערכנו ברשות ההסתדרות לצרכנות מעניק מעט תקווה ומלמד שניתן להילחם בתופעה.

כשפוגשים את עזרא גינטי לראשונה ניתן להתבלבל ולחשוב שהלהט שהוא מפגין במהלך הטיפול בפניות הצרכנים נובע מכך שזו הפעם הראשונה שהוא עוסק בנושא. "קנית את הסלון לפני חודשיים ועדיין לא קיבלת אותו? חוצפה של אנשים. אין להם גבולות. תן לי פרטים. אין לאנשים בושה". כך טלפון אחר טלפון, עשרות פניות בכל יום, וגם לאחר 39 שנים בעבודה בהסתדרות, מתוכן 20 שנים בתחום הצרכנות, גינטי עדיין המום, כועס, מופתע ונלחם בניצול בכל הכוח.

קניון מלחה בירושלים. ארכיון (נתי שוחט/פלאש90)

"אני כלב השמירה של הצרכנות. את כל הסיפורים המפחידים שולחים אליי", אמר גינטי בתחילת הראיון. אך מתחת לפרסונה הקשוחה מגלים אדם רגיש שהשמות מאחורי המקרים חרוטים בזכרונו וסיפורם האישי נוגע לו ללב.

"לפעמים אני מאוד נקשר לאנשים", מודה גינטי. "הגיע אליי אדם מקיבוץ גבולות. אדם עם ניוון שרירים. מכרו לו חלק. הוא סיפר כי הוא הזמין מסנן מים מ-one service, חברה של עסקאות מרחוק. הגיע טכנאי ולא הצליח לבצע את ההתקנה ולכן אותו אדם החליט לבטל את העסקה. החברה הבטיחה שהוא יקבל זיכוי אך חלפו שמונה חודשים והוא לא קיבל את הכסף, סכום של 2,500 שקלים. הוא אמר לי שבגלל הנכות שלו הוא לא יכול להגיע פיזית למשרדי החברה. הגעתי בעצמי לחברה ומיד סגרתי את העניין הזה איתם והוא קיבלת את הזיכוי והודה לי מאוד."

במקרה אחר אליו נחשף גינטי אישה אילמת-חירשת רכשה סלון וכשקיבלה אותו, שבוע לפני פסח, חשכו עיניה כשגילתה שזה לא הסלון עליו שילמה. "היא אמרה שהם רוצים ממנה עוד 1,000 שקל כדי לקבל את הסלון שהיא ביקשה. היא כתבה לי – ‘חשבו שבגלל שאני חירשת-אילמת אני לא אדבר’. אמרתי לה תעלי לאוטו וניסע. הצגתי את עצמי בפני החברה הגדולה שנסגרה כבר, שאלתי מה קרה והם אמרו ‘תשמע, זה לא ככה ולא ככה’. פתחתי נגדם תיק בבית המשפט וביום הדיון לפני המשפט סגרנו שהסלון יסופק עוד באותו היום. בערב היא קיבלה את הסלון הביתה ולמחרת הגיעה אלי עם זר פרחים. הייתי מאושר בשבילה."

לצד מקרים מהסוג הזה, גינטי מספר על מקרים רבים אחרים – "שגרתיים ויומיומיים" בהם הוא נתקל בכל יום. "אשה ממזרח ירושלים רכשה שתי שמלות ואחרי יום הבינה שאחת מהשמלות לא מדויקת עבורה והחליטה להחזיר אותה. על פי החוק ניתן להחזיר בגד תוך 48 שעות אך בית העסק סירב לבצע את ההחלפה." לאחר פניה של גינטי לבעל החנות השמלה הוחזרה.

לדברי גינטי, כמה מקרים חמורים שהגיעו לפתחו הועברו לחקירת הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן. "היה לי מקרה של אישה חולת סרטן שראתה בקיבוץ שלה בחדר האוכל פרסומת להדברת בתים. היא התקשרה למספר והגיע אדם לרסס את הבית וסיפר לה שיש איזה עש שיאכל לה את המשקופים ושעלות הריסוס היא 34,000 שקלים. סכום מטורף. היא נתנה לי את הטלפון וגיליתי שזאת ממש כנופיה של נוכלים שעשקו אותה. זה מקרה קיצון שהעברנו לטיפול המדינה. כאב לי עליה."

אני שואלת אותו כיצד הוא שומר על המוטיבציה בשגרה השוחקת והוא עונה בפשטות – "זה עושה לי טוב לעזור לאנשים לקבל את מה שמגיע להם. יש אנשים שאני עדיין בקשר איתם. לדוגמה, פנה אליי איזה רב מבני ברק שהוא ואשתו קנו מכשיר למים חמים וקרים והבן אדם שקנו ממנו לא עונה. איימתי על בעל החברה ואמרתי לו שזו לא הפניה הראשונה, לא השניה וגם לא השלישית בנוגע לחברה שלו. בסוף הוא ביטל את העסקה והחזיר להם את הכסף. הרב אמר לי – ‘נכנסת לי ללב’ והזמין אותי ואת הבן שלי לבית שלו. היום אנחנו חברים טובים. זה בן אדם שטיפלתי בו. אני נקשר לאנשים."

הונאות קשישים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

לדברי גינטי, דבר נוסף ששומר על המוטיבציה שלו לעזור הוא הידיעה שלאנשים נעשה עוול. "במיוחד לאוכלוסייה הקשישה והמבוגרת שעובדים עליהם ועושקים אותם" אמר. "למשל, פנו אלי לגבי מתנדבת בנעמת, אישה בת 90 ששלחו לה טבעת זהב עם שרשרת יחד עם פן. אילצתי את החברה להגיע לכאן, למשרד, ולקחת את כל הדברים ששלחו לה ולבטל את העסקה." חברה נוספת מרחובות גרמה לאישה בת 90 לחתום על עסקה בשווי עשרות אלפי שקלים. כשהתחרטה אמרו לה שאי אפשר לבטל את העסקה. "הלכתי לשם וביטלתי לה את העסקה בדמי ביטול של 100 שקלים." במקרה אחר שהגיע לפתחו של גינטי ממש לאחרונה, אישה בת 80 התבקשה לשלם 45 אלף שקלים לקבלן שלא סיים את העבודה וברח עם הכסף. "אני כמו בלש. חוקר ומגיע אליו כדי לגלות פרטים. זאת העבודה היומיומית שלי. משטרת ישראל מפנה אלינו המון מקרים. במיוחד סביב נושא העסקאות מרחוק".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website