רשות החשמל אישרה הקמת 4 שדות סולריים חדשים

רשות החשמל אישרה אתמול (רביעי) 240 מגה ואט של שדות סולריים במכרז בו התעריף ירד ל-15.9 אגורות בממוצע, לעומת כ-20 אגורות במכרזים קודמים. הזוכים: אדלטק, מנורה אנרגיה, סולאיר אנרג’יקס ומקשים פרטנרס. מדובר בצעד קדימה בעבור השימוש באנרגיה הסולרית בישראל, אך גם אחריו היא תשאר מקור משני. לשם השוואה, בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה לבדה מייצרים פי 10 יותר חשמל.

4 הזוכים במכרז רשות החשמל לשדות סולריים (PV) במתח עליון (161 קילוולט) מנמיכים עוד יותר את הרף שנקבע במכרז הקודם, של כ-19 אגורות לקוט"ש. בהשוואה עלות האנרגיה מגז היא כ-27 אגורות, אשר מתחלקת בערך באופן שווה לעלות הקמת תחנות הכוח ועלות ההפקה של החשמל מגז באופן שוטף. עם זאת, יש להביא בחשבון את חוסר היציבות של אנרגיה סולרית, אשר מספקת חשמל מספר שעות מוגבל ביממה, ותלויה במזג האוויר ובכמות העננים, כמו גם בגיל של הפנלים הסולריים. עלות רכש הפנלים נמצאת בירידה מתמשכת בעקבות שיפור תהליכי הייצור ומבנה הפנלים עצמם וכן מירידת מחיר הסיליקון הדרוש להפקתם.

רשימת המועמדים לזכייה בהליך הראשון לקביעת תעריך לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (קרדיט: משרד האנרגיה)

הזוכים החדשים מתחייבים להקמת שדות סולריים לא קטנים, אשר תופסים קרקע רבה. על מנת להגביר את השימוש בייצור חשמל סולרי ניתן להתקין פנלים על גגות קיימים, ללא צורך בהקצאת קרקע, אם כי שימוש בגגות קטנים ובמתח נמוך הוא יקר יותר ומזכה את בעלי הפנלים ב-45-50 אגורות לקוט"ש. היתרון הגדול בשימוש בפנלים הסולריים על פני שריפת דלקים הוא הוא יצירת אנרגיה ללא כל זיהום אוויר, ובמקרה של שימוש בגגות – גם ללא הקצאת קרקע יעודית.

יתרון נוסף עקרוני של הטכנולוגיה הוא היותה רחוקה עדיין משיא ההתפתחות שלה, כך שמחירי החשמל הסולרי יכולים אף לרדת יותר בעתיד, ולזכות להשלמה באמצעות התפתחות רבת כיוונים בטכנולוגיות אגירת אנרגיה, אשר כוללות למשל: אגירת חשמל בסוללות כימיות הקיימת כבר כיום, אגירת חשמל בסלילים אלקטרו מגנטיים הנמצאים בפיתוח, אגירת חום הנצבר משלל מקורות המשמש להפקת חשמל, או באגירה שאובה של מים. לאגירה יש תועלת משנית בתחום ייצוב תדר החשמל המופק ושיפור איכותו.

אגירת חשמל ביתית קיימת בארה"ב כבר כיום עם מוצרים כמו POWERWALL של חברת טסלה, ומתאימים גם לאגירת חשמל סולרי וגם לחיבור מקביל לרשת החשמל הרגילה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website