שק של נחשים: מדריך להיתקלות מפחידה עם הזוחל מגן עדן

זוהי תקופה עמוסה עבור דוד דוד (37), לוכד נחשים מוסמך המתגורר ברמת גן. "זו עבודה שמזמנת לך דברים מעניינים. אנשים נמצאים בלחץ ולא מזיזים דברים, אז אתה נחשף לדברים כמו כספות, ניירת מעניינת, נחשים שלא אותם חיפשת ועוד. איפה לא מצאתי נחשים – במזגנים, מכסי מנוע, בתוך תנור, על מסלול המראה – תן מקום, כנראה שהיה שם נחש שמצאתי."

לפי נתוני מד"א מתחילת חודש אפריל, טופלו על ידי החובשים והפראמדיקים של מד"א 45 בני אדם שהוכשו על ידי נחשים. מותו של אחד מהם נקבע בבית חולים, שניים פונו במצב קשה וחמישה במצב בינוני. עוד עולה מהנתונים כי 69 מכלל המוכשים (35%) הם קטינים מתחת לגיל 18, בהם שמונה פעוטות מתחת לגיל 3 (4% מכלל המוכשים). 12 מהמוכשים (6%) הם קשישים מעל גיל 65. תינוקת בת שנה וחצי היא הצעירה ביותר שהוכשה על ידי נחש בשנה האחרונה, והמבוגר ביותר הוא גבר בן 86. בכלל, מדובר בעלייה משמעותית של 50 אחוזים.

כרכן מהמין Elaphe quatuorlineata, נחש לא מקומי. צולם ביוון במסגרת דיגום בעלי חיים במחקר. (באדיבות המצולם: דוד דוד)

לדוד יש כמה סברות לגבי הסיבות שהביאו לעלייה במספר ההכשות השנה: "יש בהחלט יותר תצפיות ויותר דיווחים ויותר קריאות. אחת מהסיבות היא החורף החריג, בגלל כמות המשקעים הגבוהה. למכרסמים ובעלי חיים שנחשים ניזונים מהם יש יותר זמינות למזון, אז כשיש הרבה טרף, הנחשים יוצאים ומנצלים את ההזדמנות. בנוסף, החורף התאחר – לנחשים לקח זמן לצאת כמו שצריך. התקופה נדחקה, והיציאה קרתה בבום. חוץ מזה, בכל שנה יש יותר ויותר מודעות – יש לנו עכשיו 33 אלף איש בקבוצה. חוץ מזה, ברגע יש היסטריה וככה זה תופס תאוצה לא נורמלית."

מיתוסים

"יש כמה מיתוסים שאני רוצה לפריך", מספר דוד שעוסק בלכידת נחשים כבר שבע שנים ולומד לתואר שני בביולוגיה באונ’ ת"א. "כמו למשל זה שנחשים שיוצאים אחרי החורף מלאים בארס – זה לא נכון לחלוטין. הם לא השתמשו בארס כל החורף, כלומר לא מילאו את המאגרים. נחש שיצא מתרדמת הוא לא יותר מסוכן מנחש באמצע הקיץ".

"אין בארץ מינים שרודפים אחרי אנשים" מנסה דוד להרגיע את רמות הפחד, שעלו גם בשל ריבוי מקרי ההכשה וגם בשל ההפצה ברשתות החברתיות של מקרים, נדירים לטענתו, של נחשים באסלה או במכסי המנוע תוך כדי נסיעה. "ההיסטריה ניכרת בעצם המחשבה שהנחש ירדוף אחרינו. יש אנשים שחוששים לראות נחש, מפחדים לצאת מהבית כי ראו אותו בגינה – הערכת רמת הסיכון היא לא פרופורציונלית. הנחש הוא בעל חיים שיעשה הכל קודם כל כדי לברוח כשהוא פוגש אדם. הוא יעשה רעש, אז יכיש באוויר ורק אז יחתור להכשות רטובות".

אסור!

במד"א מדגישים כי אסור בשום פנים ואופן: לחתוך את מקום ההכשה, למצוץ את הארס, להניח חסם עורקים, לקרר את מקום ההכשה, לתת לנפגע מזון או שתייה או לרדוף אחרי הנחש. אל תתעכבו והזעיקו מיד את מד"א בטלפון החירום 101, או באמצעות יישומון "מד"א שלי". הרחיקו את הנפגע מהשטח והעבירו אותו למקום בטוח. דאגו למנוחה מוחלטת של הנפגע ולהרגעתו, ומנעו תזוזה של האיבר המוכש, והסירו בגדים ותכשיטים מהאיבר המוכש.

נחש צפע מצוי (צילום: ארבל לוי / ויקימדיה).

מנקודת מבטו של הלוכד, דוד מדגיש את סדר הפעולות שיש לבצע ברגע שרואים נחש באזור הבית. קודם כל יש להרחיק ילדים וחיות מחמד מהמקום, אחר כך יש לשמור על קשר עין, ורק אז לשלוף את הטלפון ולצלם, ואז להתקשר ללוכד. דוד מדגיש שכשמשתפים את הלוכד בתמונה, אין להשתמש בתמונה מגוגל, זה מבלבל את הלוכדים ולא מאפשר להם להתמודד כראוי עם הסיטואציה.

דוד מסביר כי הסיבות המרכזיות שבני אדם נפגעים מנחשים קשורות לשלוש התנהגויות: כשאנחנו מפתיעים את הנחש, לכן אין להרים אבנים גדולות שלא בזהירות בזמן הזה. בשטח חשוב להיות עם נעליים גבוהות. אחרי שכבר זיהינו נחש אם מישהו מנסה ללכוד או להרוג אותא (עבירה על פי חוק), הסיכוי שלו להיפגע ממנו גבוה מאוד. "כשהנחש נדרך הוא בהחלט נותן מכל הלב" מדגיש דוד, "כמו שאין מה לרוץ לתוך הכביש כשיש רמזור אדום, אין מה להתקרב לנחש שחש סכנה".

"במקרים בהם אנשים נפגעים כשהם נמצאים בשטח הפתוח ולא בכתובת מסודרת, ישנה חשיבות אדירה לשימוש ביישומון מד"א שלי, המסייע לחובשים ולפראמדיקים במוקד ובאמבולנס לאתר את מיקומכם המדויק, מאפשר לשלוח תמונה של סימני ההכשה ושל הנחש מהשטח, ובכך נחסך זמן יקר". מסבירים במד"א.

סיפור של לוכד

"הנחשים בישראל מוגנים כולם על פי חוק. אחרי לכידה אני צריך להעביר דיווח לפקח של רשות הטבע והגנים, עם כל המידע, לקבל אישור לאיפה לשחרר, ואז לכתוב דו"ח. כדי להגיע ללוכד מקצועי אפשר לבקש תעודת לוכד בתוקף. אבל אפשר ליפול גם, זה כמו אינסטלטור – עדיף שיהיו המלצות או קהל לקוחות, אם לא אז בהצלחה. בדרך כלל המחיר הוא אחיד – לכידה וגם סריקה, 500-600 שקלים זה הסטנדרט."

כך תבדילו בין נחש צפע ארסי וזעמן מטבעות (באדיבות דוד דוד)

מעבר לחוק, יש עוד כמה סיבות לא לחתור לסיום חייו של הנחש שנתקלתם בו: "רוב הנחשים שאנחנו רואים הם לא ארסיים, הרבה מהם יכולים להתחרות עם הארסיים תחרות עקיפה, דחיקה. יש נחשים כמו זעמן מטבעות בוגר שיכולים לטרוף צפעים. זעמן שחור מחסל חולדות, והחקלאים אוהבים אותו. גם באופן אובייקטיבי רוב הנחשים מועילים לאדם."

נתקלתם בנחש? אל תטרידו אותו ושימרו מרחק. ניסיון ללכוד נחש או לפגוע בו עלול לגרום להכשה. אפשר לפנות למוקד 106 העירוני או להזמין לוכד נחשים מורשה מתוך רשימת הלוכדים באתר רשות הטבע והגנים, שיחזיר אותו למקומו הטבעי בטבע.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website