אורי מזרחי בטוחה בנבחרת הכדורשער לקראת אליפות העולם: “התקרה היחידה היא שלנו”

ב-7 בדצמבר תחל נבחרת ישראל בכדורשער את דרכה באליפות העולם לנשים בפורטוגל. ישראל נחשבת לאחת הנבחרות החזקות בעולם, לאחר שבטוקיו 2020 סיימה במקום השישי ובאליפות אירופה האחרונה במקום השלישי. הפעם, המטרה של הנבחרת היא לסיים באחד משני המקומות הראשונים כדי להבטיח כבר עכשיו את הכרטיס למשחקים הפראלימפים בפריז 2024.

"אני מקווה מאוד שהמקום הראשון יהיה ישראלי. אנחנו מבינות שזאת תהיה דרך ארוכה, אבל אין לי שום ספק בכלל שנגיע לפחות לרבע הגמר", אומרת שחקנית הנבחרת אורי מזרחי, "קיבלנו עכשיו יופי של השראה מנבחרת הגברים (זכו באליפות אירופה דרג ב’ – ל.ב.). הזהב שלהם מדגדג לנו עכשיו בציפורניים".

"מאוד חשוב להגיע מהמקום הנכון לרבע הגמר. מצד שני, זה גם קשה יותר"

לאליפות העולם העפילו 16 הנבחרות הטובות בעולם, והן חולקו לשני בתים של שמונה קבוצות. נבחרת ישראל שובצה לבית מספר 2 עם נבחרות ארה"ב, ברזיל, יפן, אוסטרליה, בריטניה, מצרים ופורטוגל המארחת.

"ארה"ב, יפן וברזיל אלו נבחרות מהטופ העולמי, יחד עם טורקיה שנמצאת בבית המקביל. ביחד איתנו, אלו גם הקבוצות שיהיו בטופ של הטורניר בסופו", מנתחת מזרחי בת ה-29 את ההגרלה הקשה של הנבחרת. "אם מסתכלים על הבית השני, אז יש בו פחות נבחרות ברמות הבאמת גבוהות. זה הופך למאוד חשוב להגיע מהמקום הנכון לרבע הגמר. מצד שני זה גם קשה יותר".

נבחרת ישראל לנשים בכדורשער לאחר הזכייה בליגת האומות (צילום: ההתאחדות הישראלית לספורט נכים)

הנבחרת מגיעה  לאליפות בכושר שיא לאחר זכייה בטורניר גביע האומות היוקרתי בגרמניה. בדרך לזכייה, ישראל ניצחה5:11 את ברזיל בחצי הגמר ואת ארה"ב5:1 בגמר. "הטורניר בברלין היה חשוב מאוד, הוא היה בוסט רציני לכל המערכת גם בפן המקצועי והמנטלי שלנו כקבוצה. לנצח את ארה"ב זה מעין שבירת נאחס מסוימת. היו הרבה מאוד משחקים צמודים איתם, שבסוף הם יצאו עם היד על העליונה".

כעת מזרחי מקווה שהזכייה בטורניר והניצחון על שתיים מהקבוצות הטובות בעולם, תעניק לנבחרת ישראל את קפיצת המדרגה שהיא מצפה לה בטורניר העולמי. "אני מאמינה שהתקרה היחידה היא שלנו ואם אנחנו נחליט להרים אותה עוד מדרגה למעלה, אנחנו נרים אותה. אין סיבה שלא נעשה את זה כי כבר עשינו את זה. עכשיו צריך לעשות את זה שוב, עד שהיא תתקבע".

"זה ספורט עם כדור, ספורט קבוצתי. נגע לי בדיוק בנקודות"

מזרחי בת ה-29, היא לבקנית מלידה, בעלת לקות ראיה. היא גדלה כילדה ספורטיבית ואהבה את העיסוק בספורט "הייתי בהתעמלות קרקע, ריקוד, בלט. הדבר שהכי התחברתי אליו ורציתי להיות טובה בו הוא כדורסל".

למרות אהבתה למשחק הכדורסל, בגיל 12 היא נאלצה להפסיק לשחק. "באיזה שהוא שלב הלקות ראייה מפריעה באמת, כי הרמה עולה והקצב עולה ופתאום זה נהיה קשה. אם זה קשר עין עם שחקנים אחרים או ראיית משחק ברמה של לראות את המרחב. אצלי באופן אישי מאוד קשה להתפקס ולקלוט חפצים או אנשים בתנועה".

למזלה מעט לאחר שנאלצה לפרוש מהכדורסל, היא הכירה לראשונה את משחק הכדורשער. "היה מחנה ספורט ללקויי ראייה שנערך בווינגייט והכירו לנו כל מיני ענפים שמתאימים ללקות הראייה. ג’ודו, שחייה וגם כדורשער. החיבור שלי עם כדורשער היה די מיידי. זה ספורט עם כדור, ספורט קבוצתי. נגע לי בדיוק בנקודות".

"התחלנו כחוג בבית הלוחם בת"א", היא נזכרת. "זה היה מאוד בחיתוליו. לא היו ילדים שמשחקים. אנחנו היינו הדור הראשון לגיל הזה. נבחרת הגברים היו אז נכי צה"ל שהגיעו לענף בגיל מאוחר יותר". מזרחי מספרת על ההתחלה של נבחרת הנשים "לקח איזה שנתיים עד שאספו אותנו ואמרו לנו ‘בואו אתם נבחרת ישראל’. לקח קצת זמן עד שטסנו לתחרות הראשונה, היו שם שלוש קבוצות בסך הכל, זכינו במקום הראשון והיינו על גג העולם, אך זה היה מאוד רחוק מהרמה האירופאית".

"החיבור שלי עם כדורשער היה די מיידי". אורי מזרחי (צילום: קרן אייזיקסון)

ההישג הראשון של הנבחרת בזירה העולמית הגיע עם מה שהיה להישג השיא המפתיע ביותר שלה, העפלה לרבע הגמר באליפות העולם ב-2014 שנערכה בפינלנד. "הפתענו את העולם ואת עצמנו כשהגענו לרבע הגמר. אם היית שואל אותי מה הייתה מטרת הטיסה, אז הייתי אומרת שבאנו לראות איך הקבוצות הגדולות נראות. מאז תפסנו מעצמנו, זה הפך להיות מאוד רציני."

כשלקויית ראייה פתאום רואה "טוב מדי"

בהישג השיא הזה נאלצה מזרחי לצפות מהצד. יומיים לפני התחרות נכנסה מזרחי לבדיקת ראייה שגרתית, ואובחנה כבעלת ראייה טובה מהנדרש. "בכל ענף ובכל סוג של נכות יש את הקריטריונים שלהם. בראייה יש B אחד עד שלוש.  אני כל החיים שלי הייתי B3, אז את לקות הראייה שלי אפשר לכמת באופן מאוד ברור. ברמת ה-B3 יש הרבה מאוד יחס למה שהמוח יודע לראות, מעבר למה שהעיניים ממש רואות. חמש מטר קדימה אני רואה את הכל מטושטש. אחותי תבוא ותהיה לפני אני אזהה אותה גם עשר מטר קדימה, כי אני יודעת איזה בגדים היא לבשה ושהיא אמורה להגיע. אלה דברים שהמוח, הידע והניסיון שלי כלקויית ראיה בעולם מפצה על הלקות ראיה עצמה. זה דברים שלא מתחשבים בהם".

"בבדיקה ב-2014, רצו לבדוק את כל הגבוליים האם הם באמת מתאימים לענף או לא. שינו את צורת הבדיקה, פעם הייתה בדיקה רגילה של מספרים לפי שורות נעשים קטנים יותר. הם החליפו את בדיקת ראיה למשהו שהיה קשה יותר לעבור אותו. כי נכנסים שם הרבה פיצויים של המוח. הם לקחו את האות "E גדולה" באנגלית, כל פעם הגודל של האות משתנה, הוא הולך איתה אחורה ואז הוא שאל אותי לאיזה צד פתוח? הוא לא שאל אותי האם אני רואה את זה באופן חד. אני יכולה לדעת את זה גם כשהכל מטושטש לחלוטין. זה הפתיע את כל המערכת. לא היינו מוכנים לזה".

אז איך חזרת להתחרות ולייצג את הנבחרת?
"הייתה לי הידרדרות קלה בראיה שהייתה מספיקה, כדי להגיש את הערעור. הפעם כשהוא שאל ידעתי, גם אם היה קרוב, כאשר האות הייתה מטושטשת אמרתי לו שאני לא רואה איפה זה פתוח. שלחנו את הערר לבדיקה חוזרת ונאמר לנו שנוכל לעשות את הבדיקה רק בתחרות שתהיה 10 חודשים קדימה".

לאחר הגשת הטפסים הנדרשים, הצטרפה מזרחי שוב לנבחרת ישראל. היא עשתה זאת בלי לדעת האם בעוד עשרה חודשים היא תקבל את האישור המיוחל לחזור ולשחק בזירה הבינלאומית. במהלך האימון לקח אותה מאמן הנבחרת רז שהם לשיחה ואמר לה "לפני שאת מחליטה אם כן או לא. את צריכה לדעת שיש לך פה עשרה חודשים לחזור לכושר ולהיות השחקנית שאנחנו יודעים שאת. אני צריך שבסוף העשרה חודשים האלו תהיי מוכנה לעלות". שהם העלה את החשש שהיא לא תעבור את הבדיקה. "אמרתי לו שאני לא צריכה יותר מדי זמן לחשוב, אני פה."

במהלך 2021 היא עברה את הבדיקה הרשמית וזכתה לקבל את האישור המיוחל "קיבלתי את האוקי והייתי בשמים ברמות הכי גבוהות. כמה שהייתי במקום נמוך כשאמרו לי לא, כך הרגשתי במקום גבוה כשאמרו לי כן. בתחרות עצמה לא הבטחנו את הכרטיס, עשינו את זה אחר כך באליפות אירופה, כשסיימנו במקום השני".

"אנחנו מגיעות הרבה יותר טובות לאליפות העולם"

ישראל הגיעה עם הרבה ציפיות לטוקיו 2020. הנבחרת פתחה נהדר את הטורניר עם ניצחונות על אוסטרליה ואלופת העולם רוסיה, אך שרשת הפסדים הביאו להדחה שניה ברציפות ברבע הגמר "היו לי רגשות נורא מעורבים. כי מצד אחד ההישג הוא הישג. הרבה אנשים אומרים שעצם ההשתתפות חשובה, אבל קשה לי להסכים עם האמירה הזאת כי אנחנו נבחרת ברמה מאוד גבוהה. אם אתה שואל כל שחקן או מאמן כדורשער הוא יגיד לך שאנחנו בטופ 4-5 בלי למצמץ בכלל".

"יש חשיבות לדינמיקה הקבוצתית, אנחנו כל הזמן כולן עם כולן." נבחרת ישראל לנשים בכדורשער (צילום: ההתאחדות הישראלית לספורט נכים)

התחלתן טוב מאוד ואיפשהו המומנטום השתנה. מה בעצם לא הלך לכן? 
"אני מאוד מאמינה בפן המנטלי של ספורט מקצועני. יש חשיבות לדינמיקה הקבוצתית, אנחנו כל הזמן כולן עם כולן. אם למשל אני כועסת עכשיו על אחת השחקניות, אז אין לי לאן לברוח".

אז איך מתמודדים עם זה ברגע שלא מצליחים?
"כולנו מטופלות באופן מנטלי, גם באישי וגם בקבוצתי. עם דגש מאוד גדול על הקבוצתי. רובנו הרבה מאוד שנים ביחד וצורת התקשורת משתנה. בסופו של דבר אנחנו מאוד עושות את המאמץ הקבוצתי כדי להצליח ביחד".

מזרחי מאמינה שהנבחרת צברה בטוקיו את הניסיון הנדרש, כדי להצליח לחזור הפעם עם מדליה "ב. לא רק ברמה המקצועית, אלא גם ברמת התקשורת אחת עם השניה והמנטליות שלנו ביחד וכיחידות. בשנה שעברה מאז טוקיו הספסל שלנו נהיה הרבה יותר משמעותי, נוכל יותר להשתמש בו ולא נרגיש יותר מדי שינוי ברמה כאשר יהיו חילופים. שזה דבר שאין אותו כמעט לאף קבוצה וזה מה שיוצר את כל השינוי".

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website