איך יצרה רגולציה מעוותת רווח חריג של 118 מיליון ש”ח לגולן טלקום?

הודעת גולן טלקום היום (חמישי) לבורסה בדבר רווח חריג וחד-פעמי של 118 מיליון שקלים מקפלת בתוכה את כל ההתרחשות בעולם הסלולר הישראלי בזעיר אנפין. מההודעה ניתן להבין כי משרד התקשורת הקצה תדרים במקביל לחברות סלולר פלסטיניות ולגולן טלקום, באופן שיוצר הפרעות הדדיות, וכן שמשרד התקשורת מתיר לגולן להחזיר את התדרים, שממילא אינם בשימוש, ולהעניק לה רווח עצום, בשל ביטול אגרת התדרים עד שנת 2031.

חברת גולן טלקום החלה כחברת סלולר מוזלת, אשר נשענה על רשתות סלולר קיימות, בעודה בונה רשת סלולר עצמאית בשנת 2012. תוך זמן קצר, הבינו בגולן שאין להם אפשרות לשמור על מחירים נמוכים ובניית רשת, והחלו לפרק את רשת הסלולר שבנו. במשרד התקשורת נהגו כלפי גולן בסלחנות. ערבות של 23 מיליון שקלים חולטה מהחברה, אך זו זכתה להשבת אגרת תדרים בסכום של 46 מיליון שקלים, על פי הרישיון המקורי, מתיר החזרים לאחר הגעה לרף של מספר לקוחות.

גולן טלקום (צילום: ליאור מזרחי / פלאש 90).

בג"צ דחה עתירה כנגד מהלך דברים זה מצד חברת פרטנר שטענה כי "אין להלום מתן תמריץ רגולטורי למי שאינו עומד בדרישות הרגולטוריות". בג"צ אישר דווקא את מדיניות משרד התקשורת, תוך הישענות על הנימוק של "התכלית של חיזוק שחקנים שונים בשוק על-מנת לשמור על האינטרס הציבורי שבקידום התחרות".

מי שמציית לחוק מפסיד, ומי שפחות, מרוויח

חברות הסלולר בישראל הן במצב של "הנשמה". פרטנר נמצאת ברווח אפסי, סלקום נמצאת בהפסדים, הוט מובייל ופלאפון לא מדווחות בנפרד מדו"חות אלטיס ובזק, בהתאמה, אך נראה שהוט מובייל מחזיקה מעמד בקושי, ורווחי פלאפון התאדו והיא עברה להפסד תפעולי. כך, שהחברות שבאמת מתחזקות רשת סלולר מתקשות לשרוד, ואילו החברות המרוויחות – אקספון וגולן טלקום, לא מקיימות את חובתן במלואה להחזיק רשת סלולר.

"מיזם משותף" באישור משרד התקשורת

בישראל קיימות 3 רשתות סלולר: רשת פלאפון; רשת PHI, שהיא מיזם משותף של פרטנר והוט מובייל, כאשר להוט מובייל יש גם אנטנות משל עצמה בהיקף מסויים והרשת השלישית היא רשת סלקום, אשר לכאורה מוכרת כ"מיזם משותף" של אקספון, גולן טלקום וסלקום. בפועל, את הרשת מתחזקים עובדי סלקום בלבד, והחברות שהוקמו לשם ניהול המיזם המשותף הן חברות ריקות מפעילות של ממש. העיתונאי אבי וייס מצא כי המשרדים שלהן ממוקמים בבניין של סלקום והם ללא פעילות.

אסיפת עובדי סלקום (צילום: וועד עובדי סלקום)

בפועל, רשת סלקום הצליחה לשאת מבחינה הנדסית את קיבולת הפעילות של שלוש המפעילות, מבלי להזדקק לתדרים של חברת גולן טלקום, לפחות בשנתיים האחרונות. במשרד התקשורת לא קיימו הליכי אכיפה כנגד ההפרה לכאורה של כלליו, שמחייבים שמיזם משותף לא יהיה פיקטיבי, אלא יפעיל את הרשת באמת, ויעסיק את העובדים שמתחזקים את הרשת – מהלך שיכול לפגוע במעמד עובדי סלקום.

בסלקום בחרו שלא לשמור את ניהול הרשת בעצמם, לרווחת העובדים, אך ההיתרים של משרד התקשורת לאקספון ולגולן "לרכב" למעשה על גב סלקום, בעצם מעבירים את רווחי סלקום (יחד עם פרטנר, פלאפון והוט מובייל) לחברות המתחרות בה. בגולן ובאקספון מציעים מחירים נמוכים ושוברי שוק גם בזכות היותן חברות רזות, ללא מטה גדול והסכמי שכירות יקרים, אך גם בזכות היותן חברות ללא רשת של ממש. ההודעה האחרונה של גולן רק חושפת שהרשת המשותפת לא באמת זקוקה לתדרים של גולן ואין צידוק הנדסי להיותה רשת משותפת.

שר התקשורת אמסלם והמנכ"ל נתי כהן (צילום: ארז רביב)

פניית "דבר" למשרד התקשורת בשאלה, האם המשרד מכיר באפליה שנוצרה במדיניות לטובת חברות סלולר חדשות שלא בנו רשת סלולר, או שפירקו אותה, לא נענתה עם מועד פרסום הכתבה ותתפרסם לכשתתקבל.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website