“אני וכל בני הנוער שנמצאים כאן היום, דורשים שינוי ועכשיו”

מליוני בני נוער ועובדים ברחבי העולם ובישראל השתתפו אתמול (שישי) בשביתת האקלים העולמית השנייה. זהו השבוע השני של המחאה שבשישי שעבר משכה כ-4 מיליון משתתפים. במסגרת המחאה, המקיפה את כל הגלובוס – מעל 150 מדינות, דרשו המוחים ממנהיגי המדינות להכיר בנזקי משבר האקלים, ולפעול ביחד כדי לצמצם אותם. ההפגנות המכונות ‘שבוע האקלים’, נערכות לקראת ועידת האו"ם שנפתחה אתמול. רק השבוע פרסם האו"ם דו"ח אקלים חדש המזהיר מפני עלייה חדה במפלס פני הים, שתסכן את חייהם של מאות מיליוני וקובע כי מרבית ההשפעות של ההתחממות לא ניתנות למניעה, אך ניתן למתן את חומרתן אם נצמצם באופן דרסטי את פליטות גזי החממה

בישראל הפגינו אלפים באירוע המרכזי שארגנו בני נוער וארגוני הסביבה בתל אביב, "הפוליטיקאים שאמורים לדאוג לעתיד שלנו לא מבצעים את תפקידם כראוי", אמרה מעל בימת הנואמים עדי וגנר, בת 15 מנהריה וממארגנות המחאה. "אני וכל בני הנוער שנמצאים כאן היום, דורשים שינוי ועכשיו". המוחים דרשו מכל ממשלה שתקום בישראל להכיר במשבר האקלים, להכריז על מצב חירום אקלימי, ולפעול לטיפול במשבר ולעבור לאנרגיות מתחדשות. גם בשבוע שעבר הפגינו מאות במספר מוקדים בערים ברחבי הארץ.

מרבית המשתתפים במחאות ברחבי העולם הם תלמידים, שמצהירים כי יפסידו את יום הלימודים וייצאו להפגין במטרה להניע את הממשלות שלהם לפעול לצמצום השפעת משבר האקלים, וליצור מדיניות וכלים ממשלתיים שיעזרו להתמודד עם התוצאות שלו.

גרטה וכל האמת בפרצוף

במרבית המדינות נשאו התלמידים שלטים המגנים את ההכחשה של דור המבוגרים והשלטונות, והדגישו את האבסורד בכך שילדים ובני נוער נדרשים למחות על עתידם כנגד דור ההורים שלהם. שלטים נוספים וקריאות דרשו להכריז על מצב חירום אקלימי והזכירו כאין לנו כוכב נוסף לחיות עליו.

השביתות, שלא מאורגנות באופן מרכזי, הן יוזמה של הנערה והפעילה הסביבתית השבדית גרטה טונברג בת ה-16. טונברג עלתה לכותרת כאשר החלה, בשנה האחרונה, למחות לבדה מול ממשלת שבדיה בדרישה להיאבק במשבר האקלים. הגישה הישירה של גרטה בת ה-16, שלא חוששת להגיד את האמת בפרצוף גם למנהיגים פוליטיים העלתה אותה לכותרת, והיא זכתה גם לתשומת לב תקשורתית עולמית. גרטה קראה לבני נוער בשבדיה וברחבי העולם להצטרף לשביתה, ומאז הייתה למנהיגה הלא רשמית של היוזמה. לקראת ועידת עצרת האו"ם בניו יורק החודש יצאה במסע לארה"ב שם היא עתידה לנאום בוועידה ולהיפגש עם מנהיגי מדינות נוספים.

השבוע נאמה טונברג בוועידת האו"ם ואמרה "המסר שלי הוא שאנחנו נצפה בכם. זה לא בסדר, אני לא צריכה להיות כאן, אני צריכה להיות בבית הספר בצד השני של האוקיאנוס, אבל אתם באים אלינו הנוער לתקווה. איך אתם מעיזים?" בנאומה, שזכה לתגובות רבות ברחבי העולם, ביקרה טונברג את המערכת הכלכלית הקפיטליסטית שמובילה לדעתה למשבר ומונעת את פתרונו כי "אנשים סובלים, אנשים נהרגים, מערכות אקולוגיות שלמות קורסות, אנחנו בעיצומו של עידן הכחדה המונית אבל כל מה שאתם מסוגלים לדבר עליו הוא כסף וסיפורי פיות על צמיחה כלכלית נצחית, איך אתם מעיזים?"

 

אחד הזרזים המרכזיים למחאת האקלים שהתגברה השנה הוא דו"ח שהוציא פאנל האקלים של האו"ם, שקבע כי לאנושות חלון זמן קצר של 12 שנים בלבד בו ניתן יהיה לעצור את ההתחממות הגלובלית על 1.5 מעלות צלזיוס בלבד בהשוואה לעידן הטרום תעשייתי. התחזית העגומה של המדענים, בצירוף שביב התקווה כי ניתן עדיין לתקן במעט ולצמצם את השפעות משבר האקלים, נתנו רוח גבית לתנועות הסביבתיות ברחבי העולם.


מחאת בני הנוער ממחישה את המשבר הבין-דורי שנוצר בעקבות משבר האקלים. הדורות הצעירים מרגישים כי המבוגרים, שנמצאים כעת בעמדות הכרעה ושלטון, מובילים מדיניות שמכחישה את משבר האקלים ומתנגדת לשינויים בכלכלה העולמית שיוכלו להתמודד אתו באופן שייטיב עם כלל האנושות. מדיניות ההתעלמות הזאת עלולה ליצור מצב בו דורות העתיד נאלצים להתמודד עם עולם אקלימי חם יותר, שבו יגדלו הבצורות, המחסור במשאבים ואסונות הטבע, מבלי שבחרו בכך או שהייתה להם אפשרות להשפיע על כך.

"המאבק שלכם הוא המאבק שלנו"

הפדרציה העולמית של האיגודים המקצועיים (ITUC), המקיפה מעל ל-200 מיליון עובדים, פרסמה הצהרת תמיכה בשביתה וקראה לחבריה להצטרף אליה. "העובדים הם בחזית שינוי האקלים. יש לנו רק 11 שנים לייצב את עליית הטמפרטורה על 1.5 מעלות צלזיוס בלבד", נכתב בהצהרת הפדרציה, שדורשת מהממשלות לצמצם פליטות פחמן דו חמצני שתורמות להתחממות הגלובלית, ליישם תכניות פיתוח ולהפנות תקציבים למעבר לכלכלה ירוקה.

"אתם (בני הנוער, מ.ה) צריכים לדעת שהמאבק שלכם הוא המאבק שלנו" אמרה שרון בארו, רכזת הפדרציה העולמית של האיגודים המקצועיים. "זה המאבק על העתיד, כאיגודי עובדים אנחנו אומרים כבר הרבה מאד זמן שאין משרות על כוכב מת".

הדרישה המרכזית של פדרציית איגודי העובדים העולמית היא יצירה של ‘מעבר הוגן’ (Just Transition), במסגרתו המעבר מכלכלה המבוססת על פליטות פחמן לכלכלה של אנרגיה ירוקה יתרחש באופן הוגן ששומר על העובדים ועל זכויותיהם, ואיננו מפקיר אותם בתהליך. איגודי עובדים נוספים באוסטרליה, אנגליה ובמדינות נוספות הצטרפו גם למחאות המקומיות בסולידריות עם בני הנוער ובדרישה למעבר הוגן של הכלכלה ושמירה על זכויות העובדים.

אלפי עובדים בחברות הטכנולוגיה המובילות אמאזון, גוגל ומיקרוסופט הצטרפו גם על כוונתם לשבות ולמחות נגד מדיניות החברות המעסיקות אותם. לטענת העובדים, למרות שהחברות נחשבות לפורצות דרך וחדשניות, בפועל הצעדים שננקטים על ידן אינם שאפתניים ואינם מספיקים נוכח חלקן והשפעתן של החברות אלו על הכלכלה העולמית ועל משבר האקלים.​​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website