ארגון העבודה הבינלאומי פרסם דו”ח שמתמודד עם התמורות בעולם העבודה

עולם העבודה עובר תהליך שינוי משמעותי שעתידו, בשלב זה, איננו ידוע מראש וניתן להשפעה ועיצוב. כדי להבין ולהגיב ביעילות לאתגרים שעתיד העבודה מביא, הקים ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) "יוזמת עתיד של עבודה" וביסס גוף נציבות שיעסוק בעתיד העבודה מתוך ניסיון לקדם את המנדט שלו למען צדק חברתי ושימת האדם העובד במרכז גם במה שצופן העתיד עבור עולם העבודה.

אתמול (שלישי) השיקה הנציבות לעתיד העבודה של ארגון העבודה הבינלאומי דו"ח העוסק בהיבטים השונים של עתיד עולם העבודה. הנציבות מורכבת מ-27 דמויות מובילות מתחומי העסקים, עבודה, אקדמיה, גופי חשיבה, ממשלות וארגונים לא ממשלתיים.

ילדים עובדים במפעל לטווית כותנה ב-1909. כיצד ייראה שוק העבודה ב-2030? (צילום: Everett Historical / Shutterstock.com)

בדו"ח קוראת הנציבות לעתיד העבודה לממשלות להתחייב לסט של אמצעים כדי להתמודד עם האתגרים הנגרמים כתוצאה משינויים חסרי תקדים בעולם העבודה.

יושבי הראש של הנציבות: נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוזה וראש ממשלת שוודיה, סטפן לוון, הציגו בדו"ח חזון למה שהם מכנים ‘סדר יום שמרכזו אנושי’, המבוסס על השקעה ביכולות של אנשים, במוסדות עבודה ובפעילות הוגנת ובת-קיימא.

הדו”ח מסמן ארבעה גורמים לשינויים ולתמורות העתידיים והוא כולל שינויי האקלים, שינויים בדמוגרפיה, שינויים טכנולוגיים וגלובליזציה. שינויים אלו מצטרפים לתמונת מצב נוכחית שדורשת תיקון.

עולם העבודה: תמונת מצב לקראת לעתיד (גרפיקה: אידאה)

כשמסתכלים על המציאות הנוכחית ניתן לראות את הבעיות, במיוחד אלו הקשורות למחסור בעבודה לעומת מספר האנשים בעולם. את תמונת המצב הנוכחית קשה לתקן במציאות הנוכחית ובתוספת לאתגרים העתידיים ניכר שבלי גישה אקטיבית מוכוונת רווחה ועבודה, המצב יכול להפוך קטסטרופלי בטווח זמן לא רחוק. לצד זאת, יש לציין כי אם מסתכלים על כל אחת מהתופעות המוצגות רואים כי מצב העובדים והעבודה כן השתפר עולמית ברוב הגזרות כך שלמרות הנתונים הקשים אולי יש עוד מקום לתקווה ופעולה נחושה ומהירה יכולה ליצור עתיד טוב יותר.

הדו”ח מסמן עשר המלצות שעיקרן:

  • זכאות אוניברסלית ללמידה לאורך החיים, המאפשרת לאנשים לרכוש מיומנויות חדשות על הקיימות ומספקת להם אופק מיומנויות עתידי.
  • הגדלת ההשקעות במוסדות, מדיניות ואסטרטגיות שיתמכו באנשים במעבר שעתיד העבודה צופה.
  • יישום של אג’נדה מדידה ומחוללת שינוי לשוויון בין המינים.
  • הגנה סוציאלית מובטחת מלידה ועד זקנה שתומכת בצרכי האנשים לאורח כל מחזור חייהם.
  • יצירת ערבות עבודה אוניברסלית, המגנה על זכויות העובדים הבסיסיות, שכר הולם שניתן לחיות ממנו, מגבלות על שעות עבודה ומחייבת מקומות עבודה בטוחים ובריאים.
  • הגדלת הריבונות על הזמן בקרב העובדים במקום העבודה.
  • ניהול שינוי טכנולוגי להגברת העבודה ההוגנת, כולל מערכת ממשל בינלאומית לפלטפורמות עבודה דיגיטליות.
  • עיצוב מחדש של תמריצים עסקיים לעידוד השקעות לטווח ארוך.
  • השקעות גדולות יותר בכלכלות הטיפול, הירוקות והכפריות.

הדו”ח מתאר את האתגרים הנגרמים על-ידי טכנולוגיה חדשה, שינויי אקלים ודמוגרפיה וקורא לתגובה גלובלית קולקטיבית לשיבושים שהם גורמים בעולם העבודה.

העתיד כבר כאן

בינה מלאכותית, אוטומציה ורובוטיקה ייצרו מקומות עבודה חדשים, אבל מי שיאבד את עבודתו במעבר הזה יכול להיות הכי פחות מצויד לנצל את ההזדמנויות החדשות. המיומנויות של היום לא יתאימו למשרות של מחר ומיומנויות שנרכשו לאחרונה, עלולות להפוך למיושנות במהירות.

הפיכת הכלכלות לירוקות יותר ייצרו מיליוני משרות אם נאמץ פרקטיקות ברות-קיימא וטכנולוגיות נקיות, אבל עבודות אחרות ייעלמו כאשר המדינות יצמצמו את תעשיות עתירות הפחמן והמשאבים.

עולם העבודה עובר שינויים גדולים, הוא יוצר הזדמנויות רבות לעבודות יותר ויותר טובות, אבל ממשלות, איגודים מקצועיים ומעסיקים צריכים לעבוד יחד, להפוך את הכלכלות ואת שווקי העבודה ליותר מכלילים. דיאלוג חברתי יכול לעזור להפוך את הגלובליזציה לדבר שיעבוד עבור כולם

שינויים בדמוגרפיה הם לא פחות משמעותיים. הרחבת אוכלוסיית הצעירים בחלקים מסוימים של העולם ואוכלוסיות מזדקנות אצל אחרים העשויים להפעיל לחץ על שווקי העבודה ומערכות ביטחון סוציאליות, אך בשינויים האלו גם טמונה האפשרות להפיכת החברות האנושיות לכאלו המטפלות באופן פעיל בתושביהן ובצורה מכלילה.

"דו"ח הנציבות הגלובלית על עתיד העבודה הוא תרומה חשובה להבנה גלובלית של השינויים המתרחשים – וזה ימשיך להתפתח – בעולם העבודה", אמר נשיא דרא"פ, רמפוזה. "הדו"ח צריך לעורר מעורבות ושותפויות בתוך ובין תחומי שיפוט של מדינות ואזורים כדי להבטיח שהכלכלה העולמית והחברה הגלובלית הופכות להיות יותר הוגנות, צודקות וכוללות. יחד עם זאת, עלינו לעורר פעולה גלובלית כדי להכיל או לבטל אתגרים שהאנושות גרמה לעצמה במהלך ההיסטוריה.

ראש ממשלת שוודיה, לוון הוסיף כי "עולם העבודה עובר שינויים גדולים, הוא יוצר הזדמנויות רבות לעבודות יותר ויותר טובות, אבל ממשלות, איגודים מקצועיים ומעסיקים צריכים לעבוד יחד, להפוך את הכלכלות ואת שווקי העבודה ליותר מכלילים. דיאלוג חברתי יכול לעזור להפוך את הגלובליזציה לדבר שיעבוד עבור כולם".

הנשיא לשעבר ברק אובמה מקבל הסבר על זרוע רובוטית בעת סיור במפעל SAFT האמריקאי (צילום: AP)

הדו"ח גם מדגיש את "התפקיד הייחודי" של ארגון העבודה הבינלאומי בפיתוח ובמסירה של "סדר היום הכלכלי המתמקד בבני אדם" במערכת הבין-לאומית וקורא לארגון לתת תשומת לב דחופה ליישום המלצות הדו"ח.

"הנושאים שמודגשים בדו"ח זה חשובים לאנשים בכל מקום ולכדור הארץ", אמר מנכ"ל ה-ILO, גיא ריידר. "אולי הם מאתגרים, אבל המנדט של ארגון העבודה הבינלאומי, המפגיש בין ממשלות, מעסיקים ועובדים מכל חלקי העולם, משמעו שהארגון מתאים מאוד לשמש מצפן ומדריך כדי לסייע בפתיחת נופים חדשים לדורות הבאים בעבודה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website