ארגון העיתונאים: ידיעות אחרונות פעלה לשבור את עיצומי עובדיה

ארגון העיתונאים עתר לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כנגד קבוצת ידיעות אחרונות בטענה כי פעלה לשבור את עיצומי העובדים שננקטו ביום שני האחרון במחאה על זימון עובדים באופן חד צדדי לשימוע וכוונה לפטר עובדים רבים. הארגון דרש מבית הדין להורות לקבוצה לחדול מפעולה זו.

בעתירה, שהוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, נטען כי בשעה שעובדי ידיעות אחרונות התכנסו לאסיפת עובדים מחאתית, הביאה הנהלת הקבוצה עובדי חברה אחרת שתחתיה, ידיעות טכנולוגיה, להחליפם במערכת למשך שעה, ואף הורידו מספר עמודים לדפוס.

דסק עיתון כלכליסט ריק (ארגון העיתונאים)

בארגון העיתונאים הדגישו כי מדובר בחברה נפרדת, בעלת הנהלת נפרדת שעובדיה משמשים כטכנאים המדריכים את אנשי המערכת בהיבטים שונים של העבודה ו’סוגרים’ דפים ומשלימים בכך את ההיבטים הטכניים בהבאת העיתון לדפוס.

עוד טענו כי גרפיקאים עובדי חברה נוספת בקבוצה, ידיעות תקשורת, נדרשו להישאר ביום שלישי עד שעה מאוחרת מהרגיל במערכת באופן חריג, וכי נאמר להם בעל פה כי הסיבה לכך היא כוונת ועד עובדי ידיעות אחרונות לשבות ביום זה. לאור העובדה שביום זה לא התקיימה שביתה בסופו של דבר, נטען כי עובדים אלו ישבו במשרדיהם בחוסר מעש עד ששוחררו לאחר שעה או שעה ומחצה.

שבירת שביתה היא ביצוע עבודה שלא הייתה אמורה להיות מבוצעת במסגרת שביתה או עיצומים, והיא נעשית על פי רוב באמצעות הבאת עובדים חיצוניים על ידי ההנהלה. הפסיקה בישראל קובעת כי מעסיק רשאי להמשיך ולהפעיל את העסק במהלך שביתה, באמצעות עובדיו שאינם שובתים, וזכותם של עובדים שאינם רוצים לשבות להמשיך ולעבוד. עם זאת, נאסר עליו להחליף את העובדים השובתים בעובדים חדשים, בעובדי כוח אדם או בעובדים מחברות אחרות. כך, לטענת ארגון העיתונאים, גם הפעלת מערכת ידיעות אחרונות באמצעות עובדי חברות אחרות בקבוצה – אינה חוקית.

ההיגיון בפסיקה בישראל בנושא זכות השביתה קובע כי זו נגזרת מזכות ההתאגדות, ומבוססת על האיזון הנוצר מכך שבמהלך שביתה עובדים אינם מקבלים שכר, והמעסיק נפגע בשל השבתת העסק. במקרים של עיצומים חלקיים, יכול מעסיק להודיע לעובדיו כי הוא מסרב לקבל עבודה חלקית.

טרם נתקבלה תגובה מקבוצת ידיעות אחרונות.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website