ארגונים חברתיים לוועדת הכספים: הצילו את המיזם הלאומי לביטחון תזונתי

ארגונים חברתיים פנו היום (שלישי) בפנייה דחופה ליו״ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני ודרשו ממנו לכנס דיון חירום בו תתקבל החלטה על העברה מיידית של תקציב למשרד הרווחה לצרכים חיוניים ובראשם למיזם הלאומי לביטחון תזונתי.

המיזם הלאומי לביטחון תזונתי מעניק כרטיסי מזון בסך 250 שקלים וארגזי ירקות בשווי זהה, לכ-11 אלף משפחות בישראל מדי חודש. עלות המיזם במתכונתו המצומצמת נאמדת ב-60 מיליון שקלים. המיזם הוא פיילוט ולווה במחקר שתוצאותיו הראו כי למרות שהסכום נמוך בכדי לתת סיוע מספק, הוא מפחית באופן מובהק את חוסר הביטחון התזונתי של המשפחה. הפיילוט התחיל ב-2016 והוא תוקצב לשלוש שנים. המצב הנוכחי הוא שלא הוקצה תקצוב חדש לפרויקט, וכ-11 אלף המשפחות שמשתתפות בפרויקט לא יקבלו סיוע.

לאורך שנות פעילות התכנית הוא היווה גורם לגאווה במשרד הרווחה ונחשב לאחת מתכניות הדגל שלו. כשהפרויקט הושק אמר מי שהיה שר הרווחה אז, חיים כץ, כי "כל העמותות שמחלקות מזון עושות צדקה" אך הוסיף כי יחד עם זאת "הצילומים של אותם אנשים שעומדים בתור לא עושים טוב. אנחנו הולכים לפיילוט שיהיה הסדק בקיר שבעקבותיו נפוצץ את הקיר. הפרויקט הזה ייתן לאנשים להיכנס לסוּפּר ולקנות מה שהם רוצים. אני חושב שזו תחילתה של דרך".

הארגונים מזכירים כי על פי נתוני הביטוח הלאומי, אחד מכל חמישה ישראלים סובל מחוסר ביטחון תזונתי וכי באוכלוסיות של מקבלי הבטחת הכנסה ומשפחות עם ילדים המצב חמור יותר ועלה לחמישים אחוזים.

עו״ד בקי כהן-קשת, מנהלת המחלקה לצדק חברתי בארגון רבנים למען זכויות אדם, מסרה כי ״הממשלה נושאת באחריות כוללת לניהול המדינה אולם כל אחד ואחת מחברי הכנסת נושא בעינינו באחריות בשם המדינה לפעול ליצירת מדיניות מפחיתת עוני. בשעה זו אין פנאי להמתין לממשלה ולתכנית כוללת: היום יש גברים, נשים ובייחוד ילדים שהולכים לישון רעבים, ואוכלים מזון לא בריא ומזין. כיהודים, ישראלים, כנבחרי ציבור וכבני אדם אסור להם לאפשר את המשך המצב וודאי לא לעצור במחדל את מעט המענים הקיימים כגון המיזם לביטחון תזונתי. כפי שאומר הנביא ישעיהו: פרוס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בית… מבשרך לא תתעלם. ישעיה נח ז׳.״

הארגונים החתומים על המכתב: רבנים לזכויות אדם, מזון-המענה היהודי לחוסר ביטחון תזונתי, הפורום למאבק בעוני, ארגון לתת, איגוד העובדות הסוציאליות, מרכז אדווה, מועצת הנגב, הפורום לדו-קיום בנגב, המועצה לכפרים הלא מוכרים בנגב, שתי״ל – הקרן החדשה לישראל, 121 מנוע לשינוי חברתי, יד אלי, תיקון.

משרד העבודה והרווחה מסר בתגובה לדברים כי "התכנית לחלוקת שוברים לביטחון תזונתי תוקצבה לשלוש שנים שמסתיימות בסוף 2019. למרבה הצער המשרד נאלץ להפסיק את חלוקת השוברים עקב היעדר תקצוב. ככל שימצא לזה תקציב בשנה הקרובה, חלוקת השוברים תחודש."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website