ארגונים יהודים רבים תומכים במחאה שפרצה בארה”ב לאחר הריגתו של ג’ורג’ פלויד

ארגונים יהודים רבים לוקחים חלק במחאות שפרצו בארצות הברית סביב הריגתו של ג’ורג’ פלויד בידי קצין משטרה לבן ב-25 במאי במיניאפוליס. היהודים בארצות הברית ממוקמים לרוב בצד הפרוגרסיבי של המפה הפוליטית, וניתן לראות פעילים רבים המשתתפים בפעולות המחאה השונות. ה-JCA, ארגון של הקהילה היהודית במיניאפוליס, הודיע כי הוא פועל למניעת הצתה של עסקים שבבעלות אפרו אמריקאים, דואג לסייע למפגינים שנפצעו ועוסק בהעברת מזון לאנשים בשכונות בהן נשרפו ונבזזו מכולות.

בניו יורק, ארגון ‘יהודים לצדק גזעי וכלכלי’ (JFREJ), החל בקמפיין הקורא להפחתת התיקצוב העירוני למשטרה. בכך הם מצטרפים לפוליטיקאים ופעילים רבים הקוראים לפירוק הכוחות המשטרתיים בערים לאחר שאלו הפעילו אקדחי טייזר, גז מדמיע, גז פלפל ואמצעים אחרים לפיזור הפגנות, כנגד המפגינים.

היהודים בארצות הברית מוצאים את עצמם במציאות מורכבת. מאמר שהתפרסם ב-The Forward, מתואר איך מצד אחד, בעבור יהודים רבים, זכרון הרדיפות הגזעניות מהן סבלו יהודים במשך מאות רבות, כולל אפליה חוקית והתעמרות שלטונית ומשטרתית, מעורר סולידריות עמוקה עם המפגינים הדורשים את סיום הגזענות הממוסדת כלפי השחורים בארה"ב.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מן הצד השני, יהודים בארצות הברית, במיוחד מאז המתקפה הקטלנית על בית הכנסת עץ החיים בפיטסבורג, ביקשו נוכחות משטרתית מוגברת בבתי הכנסת, בתי הספר ומוסדות הקהילה. בארצות הברית של השנים האחרונות, השוטרים הם אלו שמגינים על היהודים מפני סכנת הימין הקיצוני.

במהלך המהומות נראו ברחבי ארצות הברית מעשי ביזה וגרפיטי אנטישמי בבתי כנסת ובתי עסק בבעלות יהודית. חלק מבעלי העסקים היהודים שעסקיהם נבזזו הודיעו שלמרות הביזה הם חשים סולידריות עם המפגינים. במקביל הועלו לרשתות החברתיות תמונות של מפגינים שחורים המנסים לעצור מפגינים לבנים המשחיתים את בית הכנסת בית אהבה בריצ’מונד שבווירג’יניה.

לא כל היהודים בארצות הברית הם לבנים

בעוד יהודי אמריקה מתלבטים כיצד עליהם להגיב לגל הנוכחי של אלימות משטרתית, מה שמכונה בארצות הברית ‘יהודים בעלי צבע’, כלומר יהודים שאינם לבנים, חושפים חוויות של גזענות אליהן הם נחשפים בתוך הקהילות היהודיות עצמן. סערה תקשורתית התקיימה לאחר פרסומו של מאמר שטען שאין 12% יהודים שאינם לבנים, כפי שנטען עד כה, אלא 6% בלבד. מגיבים רבים מחו וטענו שזהו חלק ממהלך מתמיד של דחיקת יהודים שאינם לבנים מהציבוריות היהודית בארצות הברית.

זווית נוספת בדיון הפנימי המתקיים בקהילה היהודית, בא לידי ביטוי בכך שיהודים שאינם לבנים חשים שנוכחות משטרתית מוגברת במוסדות הקהילה שלהם מסכנת את שלומם ואת בטחונם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website