ארה”ב עם הגולן

ארצות הברית הצביעה אתמול (שישי) לראשונה נגד הצעת ההחלטה אנטי ישראלית תחת הכותרת הגולן הסורי הכבוש בעצרת האו"ם.

בהודעת המשלחת האמריקאית לאו"ם נכתב כי בשנים האחרונות ארה"ב בחרה להמנע בהצבעה אך מאחר והצעת ההחלטה היא אנטי ישראלית ולצד זאת החרפת המציאות הצבאית ברמת הגולן והמשבר ההומניטרי החריף באזור היא החליטה להתנגד להצעה.

שגרירת ארה"ב לאו"ם ניקי היילי אמרה כי "ארה"ב לא תימנע עוד כאשר האו"ם יוזם הצבעה שנתית חסרת תועלת ביחס לרמת הגולן" והוסיפה כי "אם בעבר היה הגיון להחלטה, אז בוודאי שהוא לא קיים היום. ההחלטה מוטה בעליל נגד ישראל. יתר על כן, מעשי הזוועה שהמשטר הסורי ממשיך לבצע, מוכיחים את חוסר היכולת שלו לשלוט על אף אחד".

היילי בדבריה התייחסה גם להתערבות האיראנית בנעשה בסוריה המערערת את יציבות האזור ומהווה איום על ישראל, "ההשפעה ההרסנית של המשטר האיראני בתוך סוריה מציבה איומים גדולים על הביטחון הבינלאומי" והוסיפה, "דעא"ש וקבוצות טרור אחרות נותרו בסוריה. החלטה זו אינה אף אחד מהצדדים להסכם שלום. ארצות הברית תצביע נגד".

הצעת ההחלטה עברה ברוב של 151 מדינות בעד, 2 מדינות התנגדו (ארה"ב וישראל) ועוד 14 מדינות נמנעו.

בתוך כך המועצה הרביעית של האו"ם לעניינים פוליטיים מיוחדים ודה קולוניזציה אישרה 12 הצעות החלטה כאשר 9 מתוכם הן נגד ישראל לא רק בנושא רמת הגולן אלא גם בנושא ישראל והפליטים הפלסטינים, ההתנחלויות הישראליות בכל שטחי 67 כולל רמת הגולן ומזרח ירושלים ועוד. ההצעות התקבלו ברוב גדול. בשונה מהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם להן השלכות מעשיות, להצעות ההחלטה שהתקבלו אין שיניים והן סמליות. יחד עם זאת החלטתה של ארה"ב להצביע נגד הכיבוש הישראלי ברמת הגולן משמעותית לפחות מן הפן הסמלי ואולי מבטאת התחלה של שינוי גישה אמריקאי ביחסה לשאלת הריבונות הישראלית ברמת הגולן.

שגריר ישראל לאו"ם דני דנון אמר כי "האו"ם צריך  להתמודד עם מלחמת האזרחים של סוריה, ולא בהחלטות חסרות משמעות שלא ישפיעו על ריבונותה של ישראל ברמת הגולן. היום, אמרנו בקול ברור: הגיע הזמן שהעולם יכיר בכך שלא נסוג". דנון בדבריו הודה לארה"ב על עמידתה לצד ישראל בהצבעה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website