בגיל 88 העורך ומבקר הספרות גבריאל מוקד נאבק נגד פינויו מדירתו

הסופר, מבקר הספרות, העורך והמוציא לאור, גבריאל מוקד (88), נמצא בסכנת פינוי מדירתו בתל אביב, בסוף החודש. "בגלל הקורונה וצרות אחרות", מספר מוקד, "פיגרתי מספר חודשים בתשלום שכר הדירה. ביקשו ממני שאשלם ואמרתי שאשלם. בינתיים קיבלתי כסף והתכוונתי לשלם את מה שאני חייב, ואז הגישו דרישת פינוי, רצו שאהיה ברחוב".

דירת מגוריו של מוקד היתה שייכת בעבר לדודתו, והוא ואמו התגוררו בה מאז עלייתם מפולין לאחר השואה. כעבור שנים, בעקבות פשיטת רגל, הוא נאלץ למכור את הדירה, וכיום הוא שוכר אותה מבעליה. בשנה האחרונה, לא יכול היה לעמוד בתשלומי שכר הדירה, לטענתו בגלל דרישה לתשלום מס שנגבה ממנו באופן שגוי. וכעת בעלי הבית דורשים לפנותו. 

"יש כאן אוצרות שאין דברים כאלו"

מוקד, פרופ’ אמריטוס באוניברסיטת בן גוריון, הנעזר כיום בכיסא גלגלים ובמטפל מטעם ביטוח לאומי, חי בדירה העמוסה בקרטונים המכילים מעל 10,000 ספרים, כתבי עת ובטאונים, וקלסרים מלאים במאמריי ביקורת ומכתבים של משוררים, ובהם נתן זך, יונה וולך, דוד אבידן, יאיר הורוביץ ואחרים. "יש כאן אוצרות שאין דברים כאלו", הוא אומר, "בארכיון כזה היו צריכות להיות תמיכות, מאוניברסיטאות, מעיריית תל אביב, ממשרד התרבות, אבל אין תמיכה".

״נאלצתי להעביר את דירתי להשכרה״. דירתו של גבריאל מוקד בתל אביב (צילום: דוד טברסקי)

בעבר החזיק שתי דירות בבניין. האחת שימשה למגורים ואחת כארכיון לאוצרותיו הספרותיים. ב-2007 הוא מכר את הדירות, כדי לכסות חובות שהצטברו מהוצאה לאור של כתב העת "עכשיו", שאותו ערך במשך עשרות שנים. את אחת הדירות פינה, ואת הארכיון העביר לדירת המגורים, שאותה שיפץ, לדבריו, מכספו.

"נאלצתי להעביר את דירתי להשכרה", הוא אומר, "כנגד חוזה שאסור לפנות אותי אם אני אשלם. במשך 13 שנה שילמתי את כל מה שהייתי צריך". 

"אף אחד לא מפנה באופן שרירותי"

על פי פסיקת בית הדין המחוזי בתל אביב, חובותיו של מוקד לבעלי הבית הגיעו לכדי 100 אלף שקלים. לדברי מוקד, "הדיון בבית המשפט ערך לא יותר מ-20 דקות, ולא אפשר לברר את המצב עד תומו. אמרו לי: ‘או תשלום, או פינוי ב-28 בחודש’, איזו מין גישה זו?".

״אמרו לי – או תשלום, או פינוי. איזו מן גישה זו?״. דירתו של גבריאל מוקד בתל אביב (צילום: דוד טברסקי)

מוקד, הנרגש מכך שעל העצומה הקוראת למנוע את פינויו חתמו למעלה מ-2,500 איש, מתכוון להגיש, בעזרת עורך דינו, ערעור על מועד הפינוי, וערעור נוסף לעליון בדרישה לביטולו. "אני לא יכול שמישהו בנוסף יגור פה, ואני לא יכול לפנות", הוא אומר.

עורך דינם של בעלי הדירה, עו"ד דניאל פרדילוב, טוען שמוקד לא עמד במשך תקופה ארוכה בתנאי הסכם השכירות שלו. "אף אחד לא מפנה ככה סתם באופן שרירותי", הוא אומר, "הבעלים עשו הכל כדי להימנע מפינוי, למרות אינספור בעיות ומכתבי התרעה". לדבריו, במידה ומוקד יגיע עם מתווה ברור לסגירת החובות ויצירת הסכם חדש, הבעלים יהיו מוכנים להתדיין. "אין עניין לזרוק אנשים לרחוב".  

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

עוד על משבר הדיור:

הולכת בדרכה

יוזמה חדשה שואפת להביא לבניית אלפי יחידות דיור להשכרה

כ-6,000 פועלי בניין סיניים יגיעו לישראל במהלך השנה הקרובה

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website