בין הוותיקים לחדשים: הכירו את זוכי ‘אות ההתאגדות האנושית’ לשנת 2019

טקס הענקת ‘אות ההתאגדות’ התקיים אתמול (שלישי) זו השנה השישית בסיום צעדת האחד במאי המסורתית שהתקיימה בתל אביב. האות שניתן על ידי ההסתדרות, הנוער העובד והלומד ותנועת דרור ישראל, מבקש להעלות על נס את העבודה המאורגנת בישראל על גווניה, ואת הסולידריות בין העובדים.

"ילדים בני 14 לא אמורים לסחוב ארגזים על הגב כדי לפרנס משפחה. לדעתי המאבק שלנו יצמצם את התופעה. אני מקווה שזה יגרום למעסיקים לחשוב פעמיים".

בין ועדי העובדים החדשים שיקבלו השנה את האות היו ארגון המטפלות הסיעודיות הארצי; ועובדי בתי החולים אסותא בחיפה בראשון לציון ובתל אביב; נטו מלינדה; גלידות שטראוס; מכון דוידסון; לשכת עורכי הדין; סאני תקשורת; פועלים סהר; אריקסון; חצ שיקום בקהילה; מוסדות חינוך חולון; מקום בלב; אופיס דיפו; רשת 13; אגף הביטחון במשרד ראש הממשלה; ועובדי לשכת עורכי הדין.

שמעון תורג’מן יו"ר ועד עובדי בית החולים איכילוב בטקס אחד במאי (צילום: ניצן צבי כהן)

"התחלנו את ההתארגנות מ-30 איש בפייסבוק, שפשוט דיברו על הבעיות שלהם. הגענו לח"כ טלי פלוסקוב, שבעצמה הייתה מטפלת סיעודית, והיא הפנתה אותנו להסתדרות", סיפרה נטליה נרסטלנקו שתקבל את האות בשם התאגדות המטפלות הסיעודיות שקמה השנה ופתחה במאבק להסדרת תנאי העסקתן. "הצלחנו לאסוף כבר 20 אלף נשים דוברות שפות שונות להתאגדות. אנחנו מפעילות קבוצה ברוסית, ערבית, עברית ואפילו אמהרית. יש לנו קבוצה בכל עיר, היינו בוועדות הכנסת והצפנו את הנושא שלנו, ואנחנו מתקדמות לאט ובנחישות אל ההסכם הקיבוצי. לא ציפינו להגיע לכך שכל המדינה תדבר עלינו. זה מרגש מאוד לקבל את האות."  

"אנחנו חברת בת של העירייה, בת 1,500 עובדים", סיפרה יעלה פרנקל, יו"ר ועד עובדי מוסדות חינוך חולון. "התאגדנו במרץ 2018, אחרי כמעט 30 שנה בהן לעובדי חברת מוסדות החינוך לא היה ועד. יש אצלנו סייעות גנים בחינוך רגיל ומיוחד, מלוות ומלווים בהסעות, סייעות פדגוגיות, סייעות רפואיות בגנים ועוד". לדבריה, לאחר 10 שנות מאבק, מנהל הוועד כיום מו"מ לכניסת העובדים להעסקה ישירה בעירייה. "זה דבר שאנחנו נאבקים עליו כבר 10 שנים. עד עכשיו היינו שקופות וזו הפעם הראשונה שהסכימו לשבת איתנו למשא ומתן". מאבקן זכה לדבריהן לתמיכה משמעותית מצידו של יו"ר הסתדרות המעו"ף דאז, ויו"ר ההסתדרות כיום, ארנון בר-דוד, וכן מצד צוות האגף להתאגדות עובדים.

ארגון המטפלות הארצי מחזיקה את האות ההתאגדות נטליה נרסטלנקו בטקס אחד במאי (צילום: ניצן צבי כהן)

על פי המסורת, מקבלים חברי הוועדים החדשים שהתאגדו רק לאחרונה את האות מידי וועדי העובדים הוותיקים בהסתדרות. ההתאגדויות החדשות מעניקות את האות לדור העתיד – להתאגדויות של בני נוער וצעירים למען עולם עבודה טוב והוגן. אלו בתורם, מכבדים חזרה את הוועדים הוותיקים אשר חישלו את ההסתדרות לאורך עשרות שנותיה.

ודים אסייב יקבל את אות ההתאגדות בשם התאגדות של 27 צעירים, אשר עבדו בנערותם כנערי שליחויות בסופר מחסני להב בחולון, והועסקו בלא שכר, על בסיס טיפים בלבד, בסחיבת מטענים כבדים לבתי הלקוחות. מזה חמש שנים הם מנהלים הליך משפטי, בליווי הסתדרות הנוער העובד והלומד, כנגד הסופר וחברות הקבלן שבשירותו המתנערות מהאחריות כלפיהם. "אנחנו כרגע בשלב ההוכחות, ואני מאמין שזה יימשך עוד הרבה זמן" אמר אסייב. "הדיון הבא בספטמבר, אבל אנחנו חזקים. כבר לא מדובר בכסף, מדובר בזה שדי להעביד ילדים בצורה כזו". חלק מהצעירים סוחבים עד היום צלקות מפציעות שנגרמו להם במהלך עבודתם. "אני שומע שזה קורה בעוד רשתות, גם גדולות. ילדים בני 14 לא אמורים לסחוב ארגזים על הגב כדי לפרנס משפחה. לדעתי המאבק שלנו יצמצם את התופעה. אני מקווה שזה יגרום למעסיקים לחשוב פעמיים. שלפחות בני נוער יקבלו את התנאים המינימליים, שכר מינימום, ביטוח, עבודה בטוחה. הלוואי ונצליח".

ודים אסייב (עם אות ההתאגדות) ועובדי מחסני להב בטקס אחד במאי (צילום: ניצן צבי כהן)

גם ארגון המלצרים בהסתדרות הנוער העובד והלומד, התאגדות עובדי בורגראנץ’, תלמידי מגמת סאונד בבית הספר המקצועי חושן, חניכי סניף נהריה של הנוער העובד והלומד, פעילי תרבות בסניף בת ים ופעילי עולם העבודה מקן חולון, יקבלו את אות ההתאגדות בקטגוריית הנוער והצעירים.

בין ועדי העובדים הוותיקים שקיבלו השנה את האות ניתן למנות את ועדי דואר ישראל, נעמת, עיריית קריית ביאליק, מועצה אזורית מטה יהודה, עיריית גבעתיים, קופ"ח כללית, ובתי החולים איכילוב והדסה.

ועד עובדי מוסדות חינוך חולון מחזיקה את האות ההתאגדות יו"ר הועד יעלה פרנקל בטקס אחד במאי (צילום: ניצן צבי כהן)

"הוועדים הוותיקים שומרים על העובדים" אמר יו"ר ועד עובדי איכילוב שמעון תורג’מן. "כל העובדים שלי היו עובדי קבלן והיום כולם עובדי עירייה. עובדים שרואים את האור בקצה המנהרה. אין לנו יותר עובדים שהקבלן גוזר עליהם כסף. יש להם זכויות, אי אפשר פשוט לפטר אותם. יש להם ועד שמגן עליהם, וגם הילדים שלהם יוכלו ללכת לאוניברסיטה, להתקדם". כוחם של הוועדים הגדולים והוותיקים אפשר להסתדרות להציב שורה של מטרות חברתיות רחבות היקף, דוגמת העלאת שכר המינימום, שילוב עובדים עם מוגבלויות בשוק התעסוקה, החלת פנסיה חובה ועוד.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website