בכמה מילים: כל הציטוטים החשובים מכנס אילת לנושאי עבודה

מעסיקים, מנהיגי עובדים, משפטנים ובכירים במשרדי הממשלה על במה אחת: כנס אילת ה-24 לנושאי עבודה, בסימן חדשנות בעולם העבודה העתידי, הסתיים אתמול (חמישי). הכנס, בארגון משותף של ההסתדרות ונשיאות הארגונים העסקיים, עסק בין היתר ביחסי העבודה הקיבוציים בעידן של שינויים טכנולוגיים מואצים, והשתתפו בו גורמים מובילים מכל רחבי שוק העבודה בישראל: מעסיקים גדולים וקטנים, בכירים באוצר ובמשרד העבודה והרווחה, מומחים בתחום יחסי העבודה, משפטנים, ראשי איגודי עובדים בהסתדרות וכן ועדי עובדים. בצל המשבר הפוליטי המתמשך, כמעט ולא השתתפו השנה בכנס חברי כנסת ופוליטיקאים.

אלו הציטוטים והכותרות המרכזיות מהכנס:

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בכנס העבודה באילת (קרדיט: אגף הדוברות בהסתדרות)

"נעמוד מול כל ממשלה"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "נקים צוות פעולה משותף עם המעסיקים – ונבוא ביחד לממשלה". בר-דוד אמר כי "במציאות שאנחנו נמצאים בה, במדינה בהפרעה, אתה לא יודע איזו ממשלה תקום. אם תקום ממשלה שתושיט יד לעובדים הם ימצאו בנו שותפים. אם תקום ממשלה שתבקש לפגוע בעובדים – הם ימצאו אותנו בחזית". על המצב הכלכלי: "צריך לראות שהורדת הגירעון לא תהיה על הגב של העובדים"
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

שרגא ברוש בכנס אילת לעבודה (צילום: קרן שמש)

"המפתח ליחסי עבודה"

נשיא התאחדות התעשיינים היוצא, שרגא ברוש: "המבוגר האחראי במצב הנוכחי הם ארגוני המעסיקים וההסתדרות". ברוש, שכיהן כנשיא התאחדות התעשיינים כ-11 שנים, הדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה עם ההסתדרות, וחידד את חשיבות ההכשרה המקצועית: "לא גדלתי לתוך זה, ואני פשוט גרופי של העניין הזה"

יו"ר הסתדרות המורים יפה בן-דוד בכנס אילת לעבודה (צילום: קרן שמש)

לחזק את החינוך

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד: "נדרוש במו"מ שכר של 9,000 ש"ח למורה מתחיל, והפחתת מספר התלמידים בכיתה". בן דויד התריעה על מחסור חמור בעובדי הוראה, במנהלים ובקרוב גם בגננות, עקב תנאי העבודה השוחקים. הפתרון: "ראוי שלעובדי ההוראה תהיה אוטונומיה איך ללמד. המשרד יקבע יעדים ברורים, אבל חייב לתת לאנשי ההוראה להחליט איך להגיע אליהם"

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט ליבנה נשיאת בית הדין הארצי לעבודה (צילום: קרן שמש)

פסיקה שמחוללת שינוי

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, ורדה וירט לבנה: "בחלוף זמן, גם דברים בפסיקה שהיו קשים לעיכול מתקבלים בהבנה". בהרצאתה וירט ליבנה מספר פסיקות של בתי הדין לעבודה שעוררו ביקורת, אך יצרו נורמות מחייבות בדיני העבודה. על הפסיקה כי טיפ למלצרים ייחשב כשכר: "ההסדר נותן מענה הולם, שלם ומאוזן לבעייתיות ההלכה הקודמת"

בתי ספר למקצועות המחר

הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה, מוטי אלישע: "63% משוק העבודה זקוק להכשרה מקצועית". אלישע אמר כי השקעת משאבים בהון האנושי תוביל להגדלת התוצר, לקידום הפריון ולשיפור רמת החיים בישראל. ואיך נעשה את המעבר לרכבים חשמליים, בלי לזרוק מוסכניקים ותיקים לאבטלה?

להשאיר את העסקים בישראל

יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, דובי אמיתי: "יותר ויותר פעילות עסקית עוברת לחו"ל. זה חייב להיפסק". על הכוונה להטיל מס גודש: "הוכח שזה לא מוריד רכבים מהכביש ,ורק מטיל עומס על המעסיקים"

אילנה כהן (צילום: דוברות ההסתדרות)

"מגיע לכם טיפול"

יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן: "כל המפלגות נזכרו בזקנה במסדרון; במערכת הבריאות המחשב הוא במרכז". כהן ביקרה את תכנית המדדים המיושמת במערכת הבריאות: "הבוחנים באים לשבוע וראו איזה פלא – החולים נעלמים מהמסדרונות"

אריאל יעקבי יו"ר הסתדרות עובדי המדינה (צילום: דוברות ההסתדרות)

"דרוש רגולטור אמיץ"

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי: "אפשר לפתור את כל סכסוכי העבודה בשירות המדינה ב-48 שעות". יעקובי ביקר את הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן: "לפי הדו"ח, 61% מעובדי המדינה מסוכסכים אתו. אני מוכן להתחייב שהכל ביוזמתו". בנוסף התגאה יעקבי כי "מה שקורה בשירות המדינה משוכפל קופי-פייסט לכל המשק"

ההתייעלות על פי בר נתן

הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן: "במגזר הציבורי אין כמעט תוספות שמושפעות ממדידות תפוקה והערכת עובדים". בר נתן ביקר את מדיניות התגמולים על פי ותק: "אם אנחנו רוצים להשביח את מערכת החינוך ולהביא עובדים צעירים – זה קשה לנו". לדבריו הגיבה עו"ד ארנה לין: "טוענים שהעובדים מונעים רפורמות, אבל כשלא יודעים לנהל – לא יעזור כלום"

חגית פאר (צילום: קרן שמש)

בין גמישות לזמינות

יו"ר נעמת, חגית פאר: "זמינות בעבודה 24/7 זה רע לאנשים, גברים ונשים". במושב שעסק בנשים בעולם העבודה אמרה פאר כי "כשנותנים גמישות תעסוקתית, אישה יכולה להישאר על המגרש". נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, מרים כבהא, הגדירה את הדרישה של מעסיקים לזמינות מלאה "העסקה פוגענית"

הפוטנציאל הענפי

סמנכ"ל כלכלה ומדיניות בהסתדרות, שי בירן: "הסכמים ענפיים הם כלי לצמיחה מכלילה ורווחה חברתית". בירן אמר את הדברים במושב שעסק בפוטנציאל של הסכמים קיבוציים וענפיים להתמודד עם שוק העבודה המשתנה. רבקה ורבנר, הממונה על יחסי העבודה במשק: "הסכמים הם הכלי הגמיש ביותר להתמודדות עם שוק העבודה העתידי"

נלחמים על הפוש

יו"ר אגף הסברה, דוברות ושיווק בהסתדרות, יניב לוי: "אנחנו לא מחכים לעיתונים. יש לנו גם כלים להעביר תוכן". על קמפיין שמים לב לתעשייה: "יו"ר ההסתדרות החליט ללכת על זה מתוך אחריות לנושא. הקמפיין הזה חשוב לנו"

עתיד ההתאגדות בידינו

מנכ"ל האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות, עמיחי סטינגר: "יש הבדל בין התודעה של עובד מנוצל באמזון, לעובד תעשייה אווירית שמוגן בוועד". סטינגר הוסיף כי "השאלה היא לא האם ההתאגדות תהיה רלוונטית, אלא איזו חברה אנחנו רוצים ליצור כאן". יו"ר ארגון עובדי התעשייה האווירית, יאיר כץ: "אם הוועד נתפס בעיני הציבור כאטרקיטיבי – גם העובד ירצה להשתייך לארגון הזה"

העולם מסתובב

פרופ’ גיא מונדלק: "בדו"חות הארגונים העולמיים יש מגמה – להחזיר את המדינה". מונדלק, אחד מחוקרי העבודה הבכירים בישראל, בחן את השינויים בשיח על עולם העבודה דרך השתקפותם בדו"חות הארגונים. לדבריו, מורגש שינוי מגמה גם ביחס לעבודה מאורגנת.

 

 

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website