במקום נהגי חלטורה: התכנית של נהגי המוניות להוזלת הנסיעות

על רקע הידיעות כי משרד התחבורה בוחן שוב את הכנסת אובר לישראל, נפגשו השבוע אנשי ארגון נהגי המוניות עם שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ’, כדי לנסות ולקדם את החלופה שלהם לנסיעה השיתופית. המודל של נהגי המוניות יאפשר איחוד נסיעות וחלוקת החיסכון בין הנוסע לנהג המונית, אבל ימנע התפתחות של העסקה נצלנית מחד ותוספת של אלפי כלי רכב לכביש מאידך.

על פי יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור, השר סמוטריץ’ קיבל את עמדת נהגי המוניות והתחייב בפניהם כי לא יבוצע שום שינוי ללא הידברות עימם. עוד סוכם בישיבה כי מאחר והמדינה נמצאת בתקופת בחירות, כל שינוי בענף יידחה עד להקמתה של ממשלה חדשה.

המודל שאיתו הולכים נהגי המוניות ציין לא מזמן שלוש שנים. הם הציגו אותו לראשונה בפני שר האוצר משה כחלון ושר התחבורה דאז  ישראל כץ ביולי 2016. ההצעה שלהם מבוססת על יצירת אפשרות לנסיעה משותפת למספר נוסעים שנמצאים באותו אזור ומעוניינים להגיע לאותו האזור. על פי המודל הזה, הנוסע השני שיצטרף לנסיעה יפחית את עלות הנסיעה עבור שני הנוסעים בכ-35% והנוסע השלישי בכ-50%, כך שנהג המונית והנוסעים יתחלקו ברווח שייווצר משילוב הנסיעות.

בר אור טוען כי בפני התכנית עומדים כרגע שני חסמים מרכזיים: הראשון הוא טכני – התאמת מכשירי המונה המותקנים במוניות למודל החדש, והחסם השני הוא שינוי בחקיקה, מאחר שבמסגרת החוק כיום נאסר על נהגי המוניות לחבר נסיעות או לפצל קבלות על נסיעה. למרות שמדובר בתוכנית שמונחת על שולחנותיהם של שרי התחבורה והאוצר כבר שנים, בר אור אופטימי לגבי היתכנותה: "החברות המספקות לנו את המונים ערוכות היום להחליף את המכשירים בכאלו שיידעו לחשב את ההנחה ולפצל את הקבלות", אמר בר אור ל’דבר’, "גם עבודת המטה על שינוי התקנות כבר נעשתה. למעשה, הדבר היחיד שאנחנו מחכים לו כדי להוציא את הרפורמה הזו לדרך הוא הקמת הממשלה הבאה". בר אור מקווה כי שר התחבורה הבא, בין אם יהיה זה סמוטריץ’ ובין אם שר תחבורה אחר, יהיה מחויב להבטחה לנהגי המוניות. אפשר לקדם את זה מאוד מהר" הוא טוען "אחרי שתוקם הממשלה, בינואר 2020 אנחנו כבר יכולים לעבוד ככה".

ביחס לממשק מול הנוסעים אומר בר אור כי "האפליקציות שאנחנו עובדים איתן היום כבר יודעות לבצע את תכנון הנסיעה ולשלב נסיעות. לא מדובר באתגר טכנולוגי". הוא מוסיף כי "היום בתחנה שלי אני מוציא כל בוקר שלוש נסיעות מרמת אביב למרכז תל אביב. זה אבסורד שאני לא יכול לחבר ביניהן. גם הלקוח ייהנה מזה, וגם הנהג".​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website