דברים שרואים משם

הבחירות בישראל יהיו בשנת 2019, את זה כולם יודעים, גם ברצועת עזה. אין ספק שהתפטרות שר הביטחון אביגדור ליברמן היתה מהלך מחושב בו הוא רצה לבדל את עצמו ממדיניות ממשלת נתניהו, בה היה חבר, שוב. זה אותו ליברמן, אגב, שהחליט להיפרד מהליכוד לאחר רצח שלושת הנערים וירי הרקטות מרצועת עזה בפתח ‘מבצע צוק איתן’. נוח יותר לבקר את ראש הממשלה כשאתה לא באותה מפלגה.

גם העולם הערבי התייחס למתח של הסבב (מילה מכובסת חדשה למלחמה קטנה או מבצע) האחרון ברצועת עזה וכמובן גם להתפטרות השר ליברמן שהוא מצטייר לא אחרת מאשר ניצחון בעיני תנועת חמא"ס שהצליחה לגרום למי שמפקד על הצבא הגדול של ישראל להתפטר ולא, זה לא משנה מה ישראל תסביר לעצמה, כך חמא"ס רואה את המהלך.

فصائل المقاومة #كاريكاتير علاء اللقطة pic.twitter.com/WnyuqTgUFf

— وكالة شهاب (@ShehabAgency) November 13, 2018

הקריקטוריסט העזתי עַלַאא’ א-לַקְטַה רואה את הפסקת האש שהוכרזה כניצחון עזה על ישראל. בקריקטורה עצמה אנו רואים את אדם לבוש מדים, עם כאפיה שמסתירה אף את פניו עליו כתוב ‘פלגי ההתנגדות’. הוא מחזיק את הסולם, ומותיר את נתניהו גבוה גבוה על עץ ההצהרות.

Siyonizm'in hezimeti ! pic.twitter.com/xqAo4cfcCF

— GününÇizgisiRehberTV (@Gunun_Cizgisi) November 15, 2018

תבוסת הציונות

כך הכותרת של הקריקטוריסט התורכי מיכאיל צ’יפטצ’י שאף הוא מתייחס למצב הביטחוני בין ישראל לחמא"ס. בקריקטורה עצמה אנו רואים איך ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון היוצא ליברמן מתרחקים זה מזה, חוטפים את ממטר האבנים שצבועים בדגלי פלסטין שמצליחים לחדור את השמשיה שמשמת פיזית ורעיונית ככיפת ברזל. נראה כרמז גם לחוסר ההצלחות של מערכת כיפת ברזל. שני האישים חוטפים על הראש בשל החורים שנוצרו בתוך הכיפה.  יש לזכור כי תורכיה נמצאת בציר המדינות האח"סי – כלומר מדינות התומכות ברוח האחים המוסלמים הכולל את קטר-תורכיה-חמא"ס.

 

التصعيد في #غزة #كاريكاتير #عمادـحجاج @alaraby_ar #ليبرمان pic.twitter.com/uix53xVU5e

— Emad Hajjaj Cartoons (@EmadHajjaj) November 13, 2018

‘הסלמה בעזה’

כך הכותרת של הקריקטוריסט עִמַאד חַגַ’אג’ (יליד רמאללה שהייתה תחת שלטון ירדן). בקריקטורה עצמה אנו רואים את ליברמן כטנק, שעיניו פוזלות לשתי פינות הקריקטורה.

העין השמאלית צופה באוזנו היורה לרצועת עזה. העין הימנית צופה בשלט התקוע לו באוזן השנייה עליו כתוב ‘הבחירות הישראליות’ .כוונתו של חַגַ’אג’ היא כל מדיניותו של ליברמן כשר ביטחון מתנהלת כשעיניו אל הבחירות המתקרבות בשנת 2019.

חשוב לציין כי הקריקטורה עלתה כיממה לפני שהודעת ההתפטרות הכניסה את המערכת הפוליטית למצב של בחירות. ממש כפי שחזה עמאד חג’אג’.

#كاريكاتير .. #سقوط_ليبرمان
للفنان: أبو يوسف pic.twitter.com/5Pn7MVT9K2

— المركز الفلسطيني للإعلام (@PalinfoAr) November 14, 2018

‘נפילת ליברמן’

כך התיוג והכותרת של קריקטורת אבו יוסף, איש מזרח ירושלים. בקריקטורה ליברמן עצוב ונראה כבניין מתפורר מאבן שעומד לחטוף רקטה, עליה כתוב ‘עזה’.

#كاريكاتير.. د. علاء اللقطة pic.twitter.com/iGmgLULlv7

— المركز الفلسطيني للإعلام (@PalinfoAr) November 14, 2018

קריקטורה נוספת של עַלַאא’ א-לַקְטַה והפעם מתייחס לפגיעת האוטובוס שבעצם העיפה ליברמן. בקריקטורה עצמה אנו רואים אותו חבוש כיפה וסימון של מגן דוד על חליפתו, מחזיק תיק ועומד על סככת האוטובוס שנפגע מטיל הקורנט. מתחת אנו רואים את חלקי האוטובוס – גלגל וההגה וכמובן הלהבות שמסביב.

כפי שקורה אחרי הפסקות אש, הזמן הקרוב יהיה מתוח ונקודת מבחן לשני הצדדים. הרגישות של מערכת הבחירות כמובן מוסיפה עוד קיסם למדורה, אך שני הצדדים הוכיחו שבחירות לא מרתיעה אותם מלחמם את הגזרה. הזמן יגיד לאן אנחנו הולכים. נקווה לטוב.


נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש". אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website