דוח ה-CIA קובע: מוחמד בן סלמאן אחראי לרצח העיתונאי חאשוקג’י

על רקע ניסיונו של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, לטהר את שמו, פורסם אתמול (שבת) הדוח המסווג של ה-CIA העוסק ברצח העיתונאי הסעודי ג’מאל חשוקג’י ובו ההערכה כי בן סלמאן הורה על חיסולו. בבית הלבן לא ממהרים לאמץ את מסקנות הדו"ח ולפחות ממה שראינו בימים האחרונים, הנשיא טראמפ נמנע מהשמעת ביקורת מפורשת על יורש העצר.

על-פי הדוח, שחלק ממנו פורסם בעיתון ‘וול סטריט ג’ורנאל’, לפני ואחרי הרצח שלח בן סלמאן 11 הודעות ליועצו הבכיר, שפיקד על הרצח והודח מאז מתפקידו בשל כך. חודשים לפני הרצח אמר בן סלמאן לאנשיו, בהתייחסו להשתקת חאשוקג’י: "אולי נכין לו פיתיון ונארגן משהו". הדוח מתייחס לאמירה הזו כאל מתן "אור ירוק" לחיסולו של חשוקג’י. עם זאת, בדוח נכתב כי "לצורך הבהרה, לא נמצאו הוכחה או סימן לכך שיורש העצר אכן נתן הנחיה מפורשת לבצע את הרצח".

כזכור, בחודש שעבר דיווח ה’וושינגטון פוסט’ שה-CIA הגיעה למסקנה כי בן סלמאן הוא האיש שנתן את ההוראה לרצוח את העיתונאי הסעודי בתחילת אוקטובר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. הדיווח סתר את טענתה של ממשלת סעודיה, לפיה לבן סלמאן אין כל מעורבות בפרשה. על-פי הדיווח, ה-CIA הגיע למסקנה לאחר בחינת מקורות מודיעיניים רבים, בהם שיחת טלפון שקיים אחיו של הנסיך, חאלד בן סלמאן, המכהן כשגריר הממלכה בטורקיה, עם העיתונאי שנרצח, ובה נתן השגריר הוראה לחאשוקג’י להגיע לקונסוליה באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים שלו והבטיח לו כי יהיה זה נכון ובטוח עבורו.

לפי הוושינגטון פוסט, לא ידוע האם השגריר ידע שהעיתונאי יירצח בקונסוליה, אך ככל הנראה קיים את השיחה בהוראתו של אחיו הנסיך. השגריר הכחיש את הדיווח בתוקף ואמר כי יצר קשר עם חאשוקג’י בפעם האחרונה באמצעות מסרון ב-26 באוקטובר בשנה שעברה, כמעט שנה לפני הרצח. הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו "מעולם לא דיברתי עמו בטלפון ובטח שלא המלצתי לו להגיע לקונסוליה באיסטנבול. אני מבקש מהממשל בארצות הברית לשחרר כל מידע בנושא".

בן סלמאן נפגש בשבוע האחרון עם מנהיגים רבים מרחבי העולם, בין היתר בוועידת ה-G20 שהתקיימה בארגנטינה, במטרה לנקות את שמו. ביום שלישי האחרון הוא יצא מגבולות הממלכה לראשונה מאז רצח חאשוקג’י וערך ביקור מדיני מפואר במצרים, שם זכה לקבלת פנים חמה. נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי קיבל את פניו בנמל התעופה בקהיר, והפירמידות בגיזה הוארו בצבעי דגל סעודיה. סוכנות הידיעות המצרית הממלכתית MENA דיווחה כי שני המנהיגים "דנו בחיזוק והרחבת היחסים הבילטראליים בין שתי המדינות בכמה תחומים". התחנה הבאה של יורש העצר הייתה בתוניס – שם ערך ביקור של שעות ספורות ונפגש עם נשיא המדינה, שעה שברחבי המדינה נערכו כמה הפגנות קטנות נגד ביקורו.

Had a fruitful interaction with Crown Prince Mohammed bin Salman Al Saud. We discussed multiple aspects of India-Saudi Arabia relations and ways to further boost economic, cultural and energy ties. pic.twitter.com/KYeIiG2FET

— Narendra Modi (@narendramodi) November 29, 2018

ביום חמישי נחת בן סלמאן בבואנוס איירס והשתתף כאמור בוועידת ה-G20 לצד עשרות מנהיגים מרחבי העולם. לפני פתיחת הוועידה נפגש עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, והשניים שוחחו על היחסים בין המדינות בנושאי ביטחון, אנרגיה והשקעות. בוועידה עצמה ערך מפגשים קצרים אך לא רשמיים כמה מהמנהיגים החזקים בעולם, כולל נשיאי רוסיה, סין, ארה"ב, צרפת, קוריאה הדרומית ומקסיקו וראש ממשלת בריטניה. נשיא טורקיה רג’פ טייפ ארדואן סרב לפגוש את בן סלמאן.

Macron's chat with Saudi prince overheard at #G20:

MbS: “Don't worry”
Macron: “I do worry. I am worried …”
Macron: “You never listen to me”
MbS: “No, I listen of course”
MbS: “It's ok, I can deal with it”
Macron: “I am a man of my word”pic.twitter.com/SH4dpTvm4H

— Press TV (@PressTV) November 30, 2018

המפגש החם והמחויך מכולם, לפחות לעיני המצלמות, היה עם הנשיא פוטין. הנשיא טראמפ ובתו איוונקה שוחחו בקצרה עם הנסיך, אך בבית הלבן אמרו כי מדובר בשיחת נימוסין בלבד. ומ המפגש עם נשיא סין, שי ג’ינפינג, לא ידוע הרבה מעבר לתמונות הרשמיות שפורסמו. המפגשים עם ראשי צרפת ובריטניה היו מתוחים יותר – מקרון דרש מבן סלמאן מעורבות בינלאומית בחקירת רצח העיתונאי וכן בפתרון המצב בתימן ומיי אמרה לבן סלמאן כי עליו לפעול כדי למנוע ממקרה כזה לחזור על עצמו והדגישה בפניו את חשיבות מיצוי הדין עם האחראים לרצח.

Putin and Saudi crown prince share a joke at #G20 pic.twitter.com/ZKPQBTAuk1

— Reuters Top News (@Reuters) November 30, 2018

ביום חמישי צפוי בן סלמאן לבקר באלג’יריה ומאוריטניה ולהיפגש עם ראשי המדינות. מחאה נגד ביקורו כבר החלה באלג’יריה – אולם סביר להניח שביקוריו אלה ימשיכו כרגיל.

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website