דו”ח ה-OECD חושף מציאות עגומה של אבטלה במדינות שבחרו במדיניות קיצוצים

דו"ח החינוך של ה-OECD שפורסם שלשום (שלישי) חושף את מחיר הצנע במדינות האיחוד האירופי: ביוון ואיטליה שיעור הצעירים שאינם לומדים ואינם מוצאים עבודה הוא הגבוה ביותר. "במדינות אלו, בשביל חלק משמעותי מהצעירים המובטלים, אבטלה היא לא מצב זמני שבין עזיבת מקום עבודה למציאת חדש, אלא מצב ארוך טווח", נכתב בדו"ח. מהדו"ח עולה עוד כי המיתון הכבד אליו נקלעו יוון, איטליה וספרד בעקבות מדיניות הקיצוצים גרם לעליה דרמטית בשיעור הצעירים שאינם משתלבים במסגרות כלשהן.

על-פי מחברי הדו"ח, שיעור הצעירים המובטלים במדינות אלו גבוה בהרבה מממוצע הארגון. "בממוצע, 14% מבני ה-18-24 במדינות ה-OECD אינם מועסקים או לומדים. בברזיל, קולומביה, קוסטה ריקה, איטליה, דרום אפריקה וטורקיה מעל ל-25% מאותם צעירים אינם מועסקים או לומדים".

מחאה נגד פינויי בתים לצד מראה הגרפים בבורסת המניות בספרד לאחר משבר 2009 (צילום: AP photo).

לעומת זאת, ביוון שיעור הצעירים בני 25-29 ללא עבודה שאינם לומדים עומד על 25%. בספרד עומד שיעור זה על 17% ובאיטליה על 14%. ביוון, גם בגילאים 18-24 בהם רבים מהצעירים ממשיכים ללמוד באוניברסיטה, שיעור זה עומד על 14%.

כותבי הדו"ח גם מצביעים על משך זמן ארוך שבו צעירים ביוון ואיטליה נשארים ללא עבודה. "ליוון ולאיטליה יש את השיעור הגבוה ביותר של צעירים המובטלים לטווח ארוך. שם אחד מכל שני צעירים מובטלים נמצא באבטלה שנה ויותר", נכתב. כותבי הדו"ח מסבירים כי אבטלת צעירים במדינות אלו לא נובעת ממעבר בין עבודות, אלא נשארת קבועה לעיתים קרובות לתקופות של מעל שנה.

לפי הדו"ח, "ביוון, איטליה, דרום אפריקה וטורקיה, שיעור הצעירים המובטלים עולה על אחד לחמישה בלי קשר לרמת ההשכלה". לטענת הכותבים, מאז המשבר הכלכלי, שיעור הצעירים המובטלים בעלי השכלה אקדמית ביוון, איטליה וספרד עלה באופן דרמטי.

על-פי הנתונים הרשמיים של ממשלת יוון, מעל לשליש מאזרחי המדינה חיים היום בעוני. בסקר שנערך בשנה שעברה יותר מחצי מהאוכלוסייה היוונית ענתה שהייתה לה בעיה פיננסית חמורה השנה. רק 7% ענו שלא הייתה להם בעיה בכלל. כיום עומד שיעור האבטלה במדינה על 20.8%, כשבשיא המשבר נתון זה עמד על 30%.

מפגין יווני מחוץ לפרלמנט יוני 2015. (צילום: janwellman / מתוך wikimedia)

לקיצוצים התקציביים, דווקא בזמן משבר, היו השלכות חברתיות וכלכליות הרסניות ביותר במדינות דרום אירופה. במקום לתמרץ את הכלכלה ולהביא ליציאה זריזה יותר מהמשבר כפי שקרה בארה"ב, בחרו ממשלות אירופה ליישם מדיניות שכיום כבר מוסכמת על מרבית הכלכלנים כמעמיקה מיתון. כך, הגיעו מדינות המשבר באירופה לשיעורי אבטלה ועוני שלא נראו בשום מקום בארה"ב – המדינה בה המשבר התחיל. בפורטוגל, נכון לשנת 2016, 27.5% מהאוכלוסייה סבלה מעוני, או מסכנה מיידית של מחסור חמור. בספרד אותו נתון עמד על יותר מ-29%.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website