האוניברסיטה העברית ממשיכה לסעור סביב פרשת המרצה והסטודנטית במדים

שתי הפגנות התקיימו אחר הצהריים (שלישי) במרחב האוניברסיטה העברית בירושלים בעקבות פרשת הסטודנטית במדים. הסטודנטית טענה שהושפלה ע"י סטודנטית פלסטינית והמרצה שלה, ד"ר קרולה היפריך מהחוג לספרות כללית והשוואתית.

כמאה סטודנטים הפגינו מחוץ לכניסה לאוניברסיטה כדי להביע תמיכה בהיפריך. הסטודנטים טענו שמדובר בסתימת פיות ורדיפה פוליטית של המרצה, בנוסף לכך העבירו הסטודנטים ביקורת על האוניברסיטה על כך שלא בדקה את המקרה עד תומו, מיהרה לשחרר מכתב התנצלות ולא גיבתה את היפריך.

הפגנת תמיכה בפרופ’ קרולה היפריך באוניברסיטה העברית. 8 בינואר 2019 (צילום: הדס פרוש)

מולם הפגינו מספר סטודנטים ימנים, רובם חברי תא ‘אם תרצו’ בדרישה לפטר את המרצה ולהביא תמיכה בסטודנטים לובשי מדים. במהלך הצהריים קיימו אותם סטודנטים הפגנה בתוך האוניברסיטה, לבושים על מדים, בקריאה לפיטורי המרצה כשהם מאשימים את האוניברסיטה בשורה של האשמות ובינהן: בתמיכה באנשי BDS, ביטול שירת ההמנון ופגיעה בסטודנטים המגיעים ללמוד במדים.

איומים על חיי המרצה

בימים האחרונים התעצמה הסערה סביב הפרשה שהתפרסמה שבוע שעבר. תנועת ‘אם תרצו’ פרסמה סרטון של שיחה בין היפריך לסטודנטית, שלמדה אצלה בקורס חובה "תיאוריות ביקורתיות של תרבות". ‘אם תרצו’ טענה שהיפריך השפילה את הסטודנטית, כאשר התלוננה בפניה שסטודנטית פלסטינית שלמדה איתה בכיתה לא הייתה מוכנה לשוחח איתה כי היא על לבשה מדים.

בעקבות הפרסומים, הוציאה האוניברסיטה העברית הודעת התנצלות שפורסמה בעיתונים המודפסים, בה היא הביאה תמיכה בסטודנטים לובשי מדים והביעה צער על האירוע. במקביל לכך ארגונים ואנשי ציבור המזוהים עם הימין קראו לאוניברסיטה לפיטורי המרצה, מכתבי נאצה נשלחו לאוניברסיטה כולל איומים על חייה. אמש פורסם בעיתון הארץ שהיפריך לא הגיעה ללמד בקמפוס בעקבות האיומים. ביום ראשון, התפטר שמואל סלבין, חבר הוועדה למעקב אחר ביצוע תכנית ההבראה באוניברסיטה העברית שיושבת בתוך הועדה לתכנון ותקצוב. סלבין שלח מכתב זועם לראש המל"ג, פרוספור יפה זילברשץ, שלא ימשיך בעבודת הועדה עד שהאוניברסיטה העברית לא תטפל בעניין.

התחקיר הוכיח: המרצה דיברה לגופו של עניין

עם זאת, בימים האחרונים ביצעה ד"ר ניקול הוכנר, ראשת התוכנית ללימודי תרבות בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה עבודת תחקיר מקיפה בנושא שמסקנותיה התפרסמו אמש. ע"פ בדיקתה של הוכנר, שראיינה 12 סטודנטים שנכחו בשיעור כולל הסטודנטית במדים, לא התקיים שום עימות או דיון סביב עניין המדים במהלך השיעור המדובר. בניגוד לפרסום, הייתה זו החיילת שפנתה להיפריך כדי להתלונן על מה שקרה "כנראה שהלהט והמצוקה של הסטודנטית נגעו לקרולה, שניסתה שוב ושוב להסביר לה שאם היא לא מרגישה בטוחה בקמפוס, היא צריכה לפנות לעזרה", כתבה הוכנר. "בנוסף, הסבירה כי עליה להבין שיש בלבישת המדים משמעות. המדים הם סממן של זהות, ולכן הם עשויים לעורר תגובות כאלה וגם אחרות. קרולה דיברה בענייניות לגופו של עניין." עוד ציינה הוכנר שהסרט נערך באופן מגמתי ומסולף, וכי הוא מוציא את הדברים שנאמרו מהקשרם. עוד הוסיפה הוכנר שהסטודנטית ביקשה שהסרטון לא יפורסם אך אם תרצו פרסמו אותו חרף בקשותיה.

בעקבות התחקיר של הוכנר, עשרות מרצות ומרצים ומאות סטודנטים הביעו ביקורת  על הדרך בה פעלה האוניברסיטה, "אנו מבקשים לחזק את ידיה של המרצה ולעמוד לצדה. ההסרטה בחשאי של שיחת המסדרון שלה עם התלמידה הוצאתה מהקשרתה וסילופה היה מכוער ומגונה. אנו מתקוממים על נסיונות של בעלי עניין לפגוע במרצה, באוניברסיטה ובסטודנטים, להעליל עלילות שווא, להסית, להשתיק, להלך אימים ולחרחר ריב ומדון בקרב קהילת האוניברסיטה ובחברה בישראל", כתבו במכתב שנשלח לנשיא האוניברסיטה, פרופסור אשר כהן. "כמרצות וכמרצים באוניברסיטה העברית, אנו מצפים שהנהלתה תגלה אומץ ומנהיגות בתגובתה למתקפה על המרצה שנפגעה ועל ערכי האוניברסיטה.. להתגייס להגנתה על כלל המרצים, על ציבור הסטודנטים, ועל המרחב האקדמי מפני פעולות בריוניות שמנסות לעשות דה לגיטימציה למחשבה העצמאית שלנו ולחיים המשותפים של כולנו".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website