האם חוסר במכונות הנשמה בישראל יגדיל את מספר קורבנות הקורונה?

41 חולי קורונה במצב קשה מאושפזים בישראל , נכון להיום (חמישי). רובם נעזרים בהנשמה מלאכותית. המספר הזה קפץ פי 2.5 תוך שישה ימים בלבד והוא לא מנבא טובות.

לפי נתונים שפרסם הבוקר מרכז המחקר והמידע של הכנסת, היו בשנה שעברה 758 מיטות טיפול נמרץ בישראל, מתוכן 32 מיטות טיפול נמרץ נשימתי בלבד. מערכת הבריאות פועלת להגדלת המספר במהירות האפשרית, אך לקצב ההתקדמות של המהלך הזה יש מגבלה משמעותית: מספר מכונות ההנשמה הזמינות. לפי הדו"ח, למדינה 1,437 מכונות הנשמה פנויות, מתוך 2,173 מכשירי הנשמה בסך הכל. 28 מכשירים לא תקינים. תוך שבועות ספורים מספר המכונות הזה עלול שלא להספיק.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב (מימין) בוועדת הכנסת בנושא מגפת הקורונה. כמה מכונות הנשמה יש בישראל? (קרדיט: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, אמר הבוקר בכנסת כי המספר גבוה יותר. "יש לנו במלאי יותר מ-1,500 מכונות הנשמה שמישות וזמינות" טען, "יהיו 900-800 מכונות מהצבא שאני מקווה שיהיו זמינות, ויש עוד 70 במגזר הפרטי ונשתמש גם בהן. סך הכל יעמדו לרשותנו בזמן הקרוב 2,864 מכונות". בגלי צה"ל פורסם הבוקר כי מכונות ההנשמה שברשות הצבא הן מכונות ידניות, שיש להסב אותן למכונות אוטומטיות חשמליות.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

התפלגות מספר מקרי קורונה מאומתים בישראל לפי חומרת המחלה, נכון ל-25 במרץ (גרפיקה: אידאה)

המכונות, המשמשות להנשמה מלאכותית כחלק מטיפול רפואי, מכניסות ומוציאות אוויר מהריאות של מי שאינו מסוגל לעשות זאת בכוחות עצמו, או של מי שסובל מ"אי ספיקה נשימתית" – נשימה שלא מחדירה לגוף די חמצן.

נגיף הקורונה מגביר את הביקוש למכונות הנשמה משום שאין לו, עדיין, חיסון או טיפול שנמצא יעיל כנגדו. מכונת ההנשמה מהווה טיפול תומך לחולים במצב קשה, ומאפשרת להם סיכוי מוגבר להתגבר על המחלה, לפני שגופם יקרוס.

ברקע הדברים, פרסם השבוע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן דו"ח על ליקויים שונים בהיערכות המדינה למגיפות, כאשר במערכת הבריאות עצמה מתלוננים על תת-תקצוב וחוסרים שנוצרו לאורך שנים. העובדה כי עד כה מערכת הבריאות מתפקדת, לא מעידה על יכולתה לתפקד כהלכה בשיעורי הדבקה גבוהים יותר.

התור להזמנת מכונה חדשה מוערך כיום במספר חודשים, והמחיר יכול להאמיר ל-22 אלף דולר למכונה בודדת. לא מדובר בדיוק ב"מוצר מדף" ויש סוגים רבים של מכונות ושיטות חיבור, חלקן מחייבות את החולים בהרדמה מלאה, וחלקן מתגברות מערכת הנשימה העצמאית של החולה, ללא הרדמה. טווח המחירים של מכונות הנשמה בשגרה נע בין 4,000 ל-5,000 דולר, ללא עלות הביטוח.

כשמערכת הבריאות קורסת: הפער העצום בין גרמניה לאיטליה

לפי הנתונים שפורסמו היום בצהריים, באיטליה נפטרו עד כ7,500 מתוך קרוב ל-75 אלף חולים. שיעור מבהיל של 10%. לעומת זאת, בגרמניה מתו כ-200 חולים מתוך קרוב ל-40 אלף חולים – 0.5% בלבד. באיטליה כ3,500 חולים במצב קשה, לעומת 23 בלבד בגרמניה. הפער בין המדינות מפתיע, בין היתר, משום שמדובר בשתי המדינות עם שיעור הקשישים הגבוה באירופה.

נתוני הקורונה משקפים את העובדה שמערכת הבריאות באיטליה קרסה ממעומס יתר, והיא לא מצליחה לייצב את מצבם של החולים. לפי מגזין פורצ’ין, בכל איטליה ישנן כ-3,000 מכונות הנשמה בלבד, ופועל בה יצרן מקומי בודד עם 35 עובדים, שלא יכול לעמוד בגידול בביקוש. לגרמניה, לעומת זאת, כ-25,000 מיטות טיפול נמרץ עם מכונות הנשמה, כך לפי הוול סטריט ג’ורנל, המספר הגבוה באירופה ביחס לאוכלוסייה. בנוסף, למדינה יש כושר ייצור של מכונות הנשמה גבוה בהרבה מאיטליה, בקנה מידה גלובלי ולא רק מקומי.

יחידת טיפול נמרץ בבית חולים באיטליה, מערכת בריאות שקרסה. (צילום: Claudio Furlan/LaPresse via AP).

את נתוני אחוזי התמותה מקורונה יש לקבל במידה של ספקנות, בשל פערים בכמות הבדיקות, היעדר גילוי מלא של מספר הנדבקים והיעדרן של בדיקות לגילוי קורונה לאחר המוות בגרמניה, כך שחולי קורונה עשויים למות מבלי שזוהו ככאלו. כמו כן, יש מקרים בהם קשה לקבוע האם המוות נגרם שלא כתוצאה מוירוס הקורונה. אף על פי כן, אין ספק שהפערים בהיקף מכונות ההנשמה הוא אחד הגורמים המבחינים בין מערכת בריאות קורסת לבין מערכת מתפקדת בימי המגפה.

לפי הניו-יורק טיימס, בכל ארצות הברית פרוסות 160 אלף מכונות הנשמה, ועוד 12,700 במחסני החירום. למרות שכיום מטופלים במדינה 1,500 חולים במצב קשה בלבד, גורמי ממשל צופים מחסור חמור שיצרני מכונות ההנשמה בכל העולם לא יצליחו להדביק, בייחוד כשכבר עכשיו נוצרת "משיכת חבל" עולמית לגבי הצטיידות במכונות אלה.

עד כה, סירב הנשיא דונאלד טראמפ להשתמש בסמכות המוקנה לו בחוק משנת 1950, כדי לאלץ שינויים בפסי הייצור של חברות התעשייה לשם הגברת האספקה של מוצרים חיוניים בזמן חירום. "נוכל לעשות זאת במהירות, אם נצטרך", אמר הנשיא בשבוע שעבר. קריאות להסבת קווי ייצור נשמעות גם בבריטניה, שם מספר מכונות ההנשמה עומד על כ5,000.

האם חברות הסטארט-אפ יקטינו את המחסור?

חברה איטלקית המפתחת מוצרים בעזרת מדפסות תלת מימד המציאה פטנט שהמאפשר להסב מסיכות צלילה רגילות, לכאלו שמתאימות לחיבור מכונות הנשמה, בעזרת הדפסת שסתומים שמתאמים בין צינורות ההנשמה למסיכה. הדבר יאפשר להקל על יצירת ציוד חיוני לבתי החולים. החברה מציעה את המודלים התלת מימדיים של השסתומים באופן חופשי להורדה באתר שלה עם הוראות מדוייקות שמבוססות על הנסיון שצברה בפיתוח הליך הייצור.

 

ביום שלישי, הודיעה החברה הישראלית  INSPIRA, שעומדת להיות מונפקת בבורסה באוסטרליה, כי פיתחה תחליף למכונות ההנשמה. המכשור שפיתחה החברה מאפשר להחדיר קטטר לווריד מרכזי, שמחמצנת את הדם באופן ישיר. הקטטר החד פעמי מעשיר את אחוז החמצן בדם הוורידי ומיועד למטופלים במצב אנוש בשל אי ספיקה נשימתית.

המכישר החדש של INSPIRA הישראלית, תחילף למכונת ההנשמה? (קרדיט: יח"ץ INSPIRA)

לטענת החברה, חמצון הדם בשיטה זו, חוסך את המורכבות של החיבור למכונת הנשמה ומאפשר לחולה להימנע מהררמה מלאה בעת האשפוז, תוך חיסכון בעלויות. לפי הודעת החברה, בשיטה זו ניתן לטפל ביותר חולים הסובלים מקשיי נשימה, ביחס לאותה כמות של צוות רפואי.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website