הבנק הפדרלי בארה”ב מוריד שוב את הריבית, אבל מה יקרה כשיגיע המיתון?

הבנק הפדרלי של ארה"ב הכריז, בפעם השלישית מאז חודש יולי, על הורדת ריבית, במה שקיבל את השם "תהליך הנורמליזציה". ג’רום פאול, נגיד הבנק, הסביר כי הסיבה לכך היא חוסר הוודאות ביחס למסחר העולמי והירידה בצמיחה בחודשים האחרונים. עם זאת, פאול רמז כי יתכן שהבנק ימנע בהורדות ריבית נספות בחודשים הקרובים.

הבנק הפדרלי החליט להוריד את הריבית ב-0.25%, לרמה של 1.75%-1.5%. הבנק הפדרלי הסביר כי "לאור ההשלכות של התפתחויות גלובליות על התחזית הכלכלית וכן לחצים אינפלציוניים חלשים, החליטה הוועדה להנמיך את טווח היעד".

הבנק הפדרלי של ארה״ב, צילום ארכיון.

הבנק הפדרלי מגיב לסימנים של האטה בכלכלה העולמית, ומוריד את הריבית כדי להקל על המשק האמריקאי. מצד שני, הטענה המועלה על ידי חלק מהחברים במועצת הפד היא שהריביות הנמוכות לא יאפשרו לבנק מרחב להורדת ריביות, כשיגיע מיתון. לפי פרוטוקול הישיבה האחרונה של מועצת הפד, נראה כי חברי המועצה מתכננים דיון בפיתוח אופני פעולה שירחיבו את יכולת הפד להתמודד עם מיתון עתידי גם בסביבה של ריבית אפסית.

מדובר בבעיה בה נתקלים כל הבנקים המרכזיים במדינות המפותחות. בחודש שעבר התבטא בפעם הראשונה מריו דראגי באופן ישיר על הבעיה, וקרא להרחבה פיסקלית כדי לאפשר למשקים האירופיים לצמוח בקצב גבוה ויותר- וכך יאפשר לבנק המרכזי להעלות את הריבית.

"מדיניות פיסקלית צריכה להפוך להיות הכלי המרכזי שבו משתמשים כדי להביא לצמיחה" אמר דראגי. הנגיד התייחס לכך שמאז שהחל המשבר הכלכלי באירופה, ממשלות המדינות החברות התעקשו דווקא לקצץ את ההוצאה הממשלתית, במקום להגביר את ההוצאה ולהמריץ את המשק. בתגובה לביקורת שהוטחה בהם, טענו קובעי המדיניות בממשלות אירופה כי כלי הבנק המרכזי – הורדת ריבית והרחבה כמותית – יספיקו כדי להביא לצמיחה מחודשת.​​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website