הגיע הזמן: כתב אישום הוגש נגד מנהל העבודה באתר בו נהרג עובד ב-2016

שלוש שנים וחצי לאחר שנהרג ויטלי אסף ז"ל באתר בניה באלעד, הגישה הפרקליטות היום (רביעי) כתב אישום כנגד חשוד בודד בגרימת מותו ברשלנות – מנהל העבודה באתר. הסכם הבטיחות עליו חתמה הממשלה עם ההסתדרות בנובמבר 2018 מבקש לקבוע מדרג אחריות פלילית אשר יקיף את מגוון בעלי התפקידים באתרים, ובכללם גם מנהלי הפרויקטים, הקבלנים והיזמים.

"זה לא ביידיים שלי נגד מי זה יוגש", אמרה ל’דבר העובדים’ רויטל אסף, אלמנתו של ויטלי ז"ל. לדבריה, אף גורם רישמי טרם פנה אליה עם פרטים בנוגע לתאונה, עד עתה. "אתה מאמין לי שהיום זו פעם ראשונה שראיתי שחור על גבי לבן מה בדיוק אירע שם? אחרי 3 וחצי שנים זו פעם ראשונה שאני מקבלת איזו אסמכתא כלשהי. כל מה שידעתי עד היום זה רק מאנשים שהיו במקום. לא מהמשטרה, ולא מאף אחד אחר".

מנופים באתר בנייה (צילום: דבר ראשון).

התאונה ארעה בראשית ינואר 2016, באתר לבניית מאגר מי-שתייה עירוני בעיר, שבוצע על ידי החברה הקבלנית "ולד מרדכי קבלן לבריכות מים ולבנין בע"מ". שיטת העבודה באתר הייתה ששני עובדים עמדו על תקרת התקרה, בגובה 9 מטרים, והתקינו פלטות טרומיות שהועברו אליהם באמצעות מנוף נייד. שניים מהעובדים במקום היו מפעילי המנוף הנייד, עובדי חברת ‘מנופי אבי’ – ויטלי אסף ז"ל היה אחד מהם.

על פי כתב האישום, עלה מנהל העבודה עם אסף בשעה 18:30, לתקרה במטרה לבדוק את תקינות המרחק בין כבלי חשמל של המנוף לבין כבלי חשמל המצויים שהיו מצויים עליה, וזאת כשהם ללא רתמות בטיחות אשר יבטיחו אותם מפני נפילה. זאת, על אף שלכאורה ידע מנהל העבודה כי בתקרה נפערו חורים גדולים שאינם מגודרים, ועל אף שכבר החשיך ולא הותקנה במקום תאורה. מלבד השניים, עמדו על התקרה, לפי כתב האישום, עובדים נוספים.

לאחר הבדיקות, נותרו השניים על הגג. כתב האישום מציין כי מנהל העבודה ראה לכאורה את אסף מהלך על התקרה, ולא מנע זאת ממנו, כשלפתע דרך באחד הפתחים הלא מגודרים ונפל דרכו מגובה 9 מטרים. כוחות הצלה הגיעו למקום וניסו לבצע בו החייאה משך 25 דקות, אך לאחריהן נאלצו לקבוע את מותו.

מנהל העבודה מואשם שלא דאג לכאורה לגידור הפתחים, להתקנת נקודות לעיגון רתמות בגובה (‘קו חיים’) ולציוד העובדים ברתמות בטיחות, לא דאג לתאורה מתאימה לשעות העבודה החשוכות, וכן לתדרוך הולם של העובדים באשר לסכנות הבטיחותיות באתר.

הש.ג. תמיד אשם

"3 שנים וארבעה חודשים לקח למשטרת ישראל ופרקליטות המדינה עד להשלמת החקירה והגשת כתב אישום נגד האחראים למותו של ויטלי אסף, ז"ל, ושוב מואשם רק מנהל העבודה – עובד המועסק אצל הקבלן המבצע – נתפס כאחראי בלעדי להפקרות באתר הבניה ורק נגדו מוגש כתב האישום", נמסר מארגון ‘קו לעובד’ בעקבות הגשת כתב האישום. "מי שיקרא את כתב האישום יראה שלא מדובר ב’תיק מסובך’ המצדיק את הזמן הרב שעבר עד להשלמת החקירה והגשת כתב האישום. מיצוי דין עם מי שגרמו ברשלנותם למותו או פציעתו של עובד, אמור להתבצע במהירות ובאפקטיביות, על מנת לייצר את ההרתעה הנחוצה לענף הבניה ובקרב הקבלנים. מיצוי הדין גם אמור להתבצע מול המנהלים האמיתיים – הקבלנים עצמם – ולא רק מול מנהלי עבודה המועסקים אצל אותם קבלנים. כל עוד לא ימוצה הדין עם בעלי השליטה במשאבים ובזמני הביצוע המוקצים לפרויקט, לא נראה שינוי אמיתי בתחום הבטיחות בעבודה".

אמנון שינדלר יו"ר ארגון מנהלי העבודה (charismapixel)

רק לפני כחודש, זעק יו"ר ועד הפעולה של מנהלי העבודה בהסתדרות עובדי הבניין והעץ, אמנון שינדלר, כי "לא ייתכן שעד היום מנהל העבודה הוא האחראי היחיד הנותן את הדין על כל תאונה באתר, ומואשם בדין פלילי על כל תאונה. לא יכול להיות שנהיה בשר התותחים של כולם, ונשמש בפועל כ’ביטוח’ עבור הדרגים שמעלנו. אנחנו מקווים להניח תוך כמה חודשים הצעת חוק בנושא מול ועדת העבודה והרווחה".

תפקידם של מנהלי העבודה באתרים היא תכנון וקידום תהליך הבניה, אלא שהם גם היחידים המוגדרים כאחראים על בטיחות העובדים באתר. פעמים רבות מועסק מנהל עבודה אחד גם באתרי ענק של מאות מטרים רבועים ועשרות קומות, האחראי באופן בלעדי על כל היבטי הבטיחות. היום נכנסה לתוקפה הצעת חוק שתחייב מינוי עוזרי בטיחות באתרי הבניה הגדולים, אלא שטרם הוכשרו די עובדים לתפקיד.

שינדלר דרש קביעת הגדרה בחוק למנהלי פרויקט, ואת ההכשרה והניסיון הנדרש לתפקיד. "כאשר מנהל הפרויקט יוגדר בחוק, יוכלו להטיל עליו אחריות משותפת בבטיחות עם מנהל העבודה באתר. לא ייתכן שמנהל הפרויקט יכין את לוחות הזמנים הצפופים ויתכנן תקציב מבלי לקחת בחשבון את נושא הבטיחות. לא ייתכן שיקלוט מנהלי עבודה ויפטר אותם בלא שיש לו כל הסמכה ואף בלא שמוטלת עליו כל אחריות בחוק. ילחץ על ‘דוושת הגז’ רק כדי לקבל את הבונוס שהובטח לו – על חשבון הבטיחות וכשקורת תאונה, מנהל העבודה לבדו ייתן את הדין ויוחלף באחר, כשעיר לעזאזל".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website