החוק הוסר, המריבות נמשכות

הצעת החוק מעוררת המחלוקת ‘נאמנות בתרבות’ של שרת התרבות, מירי רגב, ירדה מסדר היום (שני) שעות ספורות לפני שהיתה אמורה לעלות לאישור סופי בקריאה שנייה ושלישית במליאה. ההצעה, שמסמיכה את שרת התרבות למנוע תקצוב ממשלתי ממוסדות תרבות שיציגו יצירות שיוגדרו כמסיתות לאלימות ולגזענות, ירדה לאחר שבקואליציה הבינו שלא מובטח לה רוב. אתמול (ראשון) הודיע יו"ר ‘כולנו’, שר האוצר משה כחלון, להעניק חופש הצבעה על החוק לעשרת הח"כים בסיעתו. רגב אמרה כי יו"ר הקואליציה דודי אמסלם ביקש ממנה "להמתין עם החוק ולחכות לשעת כושר". במהלך הבוקר (ראשון) הפגינו עשרות אנים ופעילים מחוץ למשכן הכנסת במחאה על ההצעה.

במסיבת עיתונאים שערכה בכנסת האשימה רגב את יו"ר כולנו משה כחלון בטרפוד החוק, ואת יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בצביעות. "החוק יצא בתמיכת כחלון וליברמן. מה קרה להם?", אמרה רגב, "כחלון בחר שוב ושוב לברוח מאחריות, לא לממש את סמכותו ולא לשלול תקציבים מאותם מוסדות". היא הוסיפה כי "כחלון מנסה להצטייר כמי שתומך בחוק. אל תתנו למראה המחויך להטעות אתכם. לתת חופש הצבעה לחברי סיעתו, הוא מנסה להפיל את הממשלה". על ליברמן אמרה רגב כי "ליברמן מוכיח שלא רק אזרחות הוא משאיר להם, הוא מעביר להם תקציבים גדולים למורשת הקרב שלהם, מורשת טרור", וכי "הנאמנות היא לאגו שלו אין נאמנות לציבור ישראלי. מילה שלו זו לא מילה. ליברמן להפיל ממשלה עם טיבי? הגזמת".

מפגינים מחוץ לכנסת נגד חוק הנאמנות חוסמים את הכביש (דוברות המשטרה)

 

תיקון החוק מעביר את הסמכות לשלול תמיכות ממוסדות תרבות משר האוצר לשרת התרבות, בהתאם לעילות שנקבעו בחוק ביניהן הסתה לאלימות, גזענות, פגיעה בסמלי המדינה ושלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בדיון בוועדה נוספו סייגים להצעה: התייעצות עם ועדה מקצועית, וכן החובה לצפות ביצירה לפני קבלת ההחלטה.

בשל החשש מנפילת החוק, הפעילה השרה רגב לחץ מתון על שר הביטחון לשעבר ויו"ר מפלגת ‘ישראל ביתנו’ אביגדור ליברמן, לתמוך בחוק. "לא יכול להיות שליברמן שמתעקש להעביר עונש מוות למחבלים, ייתן ידו ביחד עם אחמד טיבי להאדרתם של אותם מחבלים", כתבה השרה רגב בחשבון הפייסבוק שלה אתמול. ב’ישראל ביתנו’ בתגובה, דורשים תמיכה גורפת בחוק עונש מוות למחבלים בתמורה לאצבעותיהם בנוגע לחוק של רגב, "חוק עונש מוות למחבלים עלה לדיון זמן רב לפני חוק ‘נאמנות בתרבות׳, אך בשל שיקולים פוליטיים שונים- נתקע בדרך", מסרו מהמפלגה. "משום שכך, סיעת ישראל ביתנו מתנה את תמיכתה בחוק ׳נאמנות בתרבות׳, תמורת העברה בקריאה ראשונה של חוק עונש מוות למחבלים וביטול קיצור מאסר וניכוי שליש למחבלים."

היום שני (בצהריים) בתגובה להאשמות מצד רגב, ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן היה נימוק נוסף – כריכת דרישתו להעברת ‘חוק עונש מוות למחבלים’ בהעברת חוק המחייב את נשיא המדינה להטיל את הרכבת הממשלה לאחר הבחירות על יו"ר המפלגה הגדולה ביותר, אותו כינה ‘חוק גדעון סער’. ליברמן אמר כי "הבעיה של הקואליציה זה שכמה חברים כמו בני בגין שהודיע שהוא יתנגד, וסיעת כולנו שלפחות מחציתם הודיעו שהם לא יתמכו בחוק הזה. אז איזה טענות יש לקואליציה לסיעות האופוזיציה, זה לא מובן". ליברמן הוסיף כי הוא וחברי סיעתו תומכים בחוק ‘הנאמנות בתרבות’, אך מתנגדים לכך שבקואליציה ביקשו להעבירו יחד עם חבילת חוקים שבה נכללים חוק היועמ"שים, חוק עונש מוות למחבלים, והחוק העוסק בהרכבת הממשלה. "כל ארבעת החוקים הללו, אין איתם שום בעיה מבחינת ישראל ביתנו. אבל ההתניה היא שגם נתמוך בחוק גדעון סער, שהוא לא קשור לשום אידאולוגיה, זה כיסאלוגיה נטו, ובזה אנחנו לא מוכנים לתמוך", אמר ליברמן.

באופוזיציה לעומת זאת מגבים את כחלון ואת חברי הכנסת של מפלגתו. ח״כ עפר שלח וח״כ מאיר כהן, מיש עתיד הוציאו את ההודעה הבאה: ״אנו מברכים את סיעת כולנו על החלטתה להעניק חופש הצבעה לחבריה בחוק נאמנות בתרבות. החלטה זו מוכיחה את מה שטענו לאורך המאבק שהובלנו נגד החוק הגרוע והמיותר הזה: זהו חוק ששרת התרבות מנסה לכפות על הקואליציה, וחברי כנסת בעלי מצפון מהקואליציה והאופוזיציה כאחד יתנגדו לו״

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, הדגישה כי המטרה היא להעביר את החוק ל"פח הזבל של ההיסטוריה" כדבריה: ״לא נפסיק להיאבק עד שהחוק ירד ימחק לגמרי ולא יעבור במחטף מכוער. את אנחת הרווחה של חלק מחברי כולנו, שניצלו הערב מעוד כתם ברזומה ההצבעות שלהם, היה אפשר לשמוע בכל המדינה. קוראת לכל האמנים והפעילים: אל תתייאשו. המאבק הציבורי עובד ואנחנו קרובים מתמיד להעביר את החוק הזה למקום הראוי לו – פח הזבל של ההיסטוריה.״

למסיבת העיתונאים שערכה השרה רגב הגיעו בני משפחתו של משה תמם ז"ל, שנחטף, עונה ונרצח על ידי המחבל וואליד דקה ב-1984, וסיפור שכתב דקה הועלה כמחזה בתיאטרון ‘אל-מידאן’ בחיפה. "אני פה בשם דוד שלי והמשפחה שלי", אמרה אורטל תמם, אחייניתו של משה, "רוצח דודי הפך להיות גיבור תרבות נערץ. על זה לא שמעתם אותנו. לא כי לא ידענו שאנשים מעריצים אותו לפני שנה וחצי העלה הצגה במוסד תרבות שמסובסד ב-2.5 מיליון ש"ח בשנה ע"י מדינת ישראל. מדינת ישראל מממנת את ההפקה שלו. לא האמנתי. זה לא דיון על חופש הביטוי אלא על ערכי המדינה. אסור שמדינת ישראל תשתמש בכספי המסים של כולנו למימון הזה. מה יותר ‘הרצחת וגם ירשת’. אני דורשת מכחלון וליברמן לשים את הפוליטיקה בצד ולתת לנו רגע אחד של צדק".

אמנים ישראלים שורפים יצירות במחאה על חוק נאמנות בתרבות (תומר ניוברג / פלאש90)

היום בבוקר מול הכנסת וכן גם אמש הפגינו קבוצת אמנים, פעילים ומתעניינים. אתמול אף שרפו פעילים פריטי אמנות ותרבות במחאה על החוק בכיכר המדינה בתל אביב. מוקדם יותר היום הפגינו עשרות אמנים נגד החוק מול משרד האוצר בירושלים. הם קראו לשר האוצר משה כחלון לא לתמוך בחוק.

אמנים ישראלים שורפים יצירות במחאה על חוק נאמנות בתרבות (תומר ניוברג / פלאש90)

Leave a Reply

Name *
Email *
Website