“החרבת המפעל הציוני”: כך דיבר השר פורר על הסרת מכסים בחקלאות ב-2016

שר החקלאות עודד פורר מגן על רפורמת הסרת המכסים בחקלאות בחוק ההסדרים, אבל לפני כמה שנים הוא נשמע קצת אחרת.

ב-2015 החל משרד האוצר לקדם רפורמה של הסרת מכסים מהחקלאות בישראל. התכנית הייתה הורדת מכסים מכל התוצרת החקלאית ומעבר לתמיכות ישירות, שהיו אמורות להינתן בין היתר בצורת הטבות. אם זה נשמע מוכר, זה כנראה כי מדובר בגרסה ראשונית של הרפורמה שמובאת כעת, שנוספו לה מרכיבים כמו תקציבי פיתוח.

גם אז זכתה הרפורמה שקידמו שר האוצר משה כחלון ושר החקלאות אורי אריאל לביקורת קשה מצד חקלאים, גורמים מקצועיים וחברי הכנסת. אחד מהם היה ח"כ פורר, שאף ביקש לכנס באופן דחוף את ועדת הכספים לדיון ברפורמה:

"לאחרונה נודע שבכוונתו של משרד האוצר להוציא אל הפועל רפורמה מרחיקת לכת, הכוללת בין היתר הפחתת מכסים ויבוא בהיקפים גדולים של מוצרים חקלאיים, בהם שוק הדגים, הירקות, ירקות לתעשייה, שמן זית ועוד ענפים חשובים ומרכזיים, שעלולים להיפגע משמעותית מיישום ההחלטה. הנתונים, כפי שהוצגו בתקשורת, מעידים על תכנית חפוזה שיוצאת לפועל, ללא התייעצות והסכמה עם הגורמים הרלוונטיים".

הוועדה אכן התכנסה ב-14 במרץ ובמהלכה פורר התייחס לרפורמה באריכות:

"זאת לא מיני דרמה. מתרחשת כאן דרמה אמיתית של החרבת המפעל הציוני והחקלאי של מדינת ישראל. לפני 130 ו-140 שנים הגיע לכאן המקים של מקווה ישראל כדי להתחיל ללמד במערה חקלאות בלי משרד האוצר, והצליחו להקים כאן חקלאות מפוארת בלי פקידי האוצר. היום באים פקידי האוצר ואנשים שלצערי מימיהם לא לכלכו את ידיהם בקרקע ומחריבים את המפעל הזה.

"אתם הופכים את החקלאים לנתמכים ולנזקקים, ולא יהיו לך חקלאים נתמכים ונזקקים, כי לא יהיו לך חקלאים. כשלא תהיה לך חקלאות, גם לא תהיה לך התיישבות. שר החקלאות יכול לדבר גבוהה-גבוהה על חשיבות ההתיישבות, ואני יודע כמה היא יקרה ללבו, ולהחריב אותה באבחת חרב בשנייה. כשלא מעבדים את האדמה, מאבדים אותה, וזאת לא איזו סיסמה סתמית. הוא דיבר על 730 דונם של אבוקדו שנשארו מהם 30 דונם, אבל מה קורה ב-700 הדונם הנותרים? מי נמצא שם היום? מי מעבד את האדמה הזאת היום? היכן שלא יהיו החקלאים שלנו, זאת לא תהיה האדמה שלנו, וזה בגליל, זה בנגב, זה ביהודה ושומרון וזה לא משנה היכן. אי אפשר לדבר בפתוס על גאולת הקרקע ובדרך לפגוע בכל מי שמחזיק בקרקע".

על הסרת המכסים, שנוגעת גם לתעשייה, אמר: "כשאתם מורידים את המכסים באופן חד צדדי, אתם מתפרקים מכל היכולת שלכם לבוא למשא ומתן מול מדינות העולם ולדבר על סחר חופשי. איך תעשה הסכם סחר חופשי עם מדינה כשכבר הורדת את המכסים באופן חד צדדי? אתם עושים התנתקות חד צדדית. אתם, האנשים שהתנגדו להתנתקות החד צדדית, עושים התנתקות חד צדדית מהחקלאות. זה מה שאתם עושים היום".

בהמשך העלה פורר שאלה על סבסוד ישיר של מפעלים: "מה יקרה כשפעם אחת לא יהיה תקציב?" וגם העלה ספקות לגבי ההסתמכות על מדינות זרות בכל הנוגע לנושאים חיוניים: "לפני עשר שנים רצו לייבא מים מטורקיה. מה היה קורה אם היינו מייבאים את המים מטורקיה?"

לזכותו של פורר יאמר שיש כמה הבדלים בין הרפורמות, אבל העקרונות שלהן בהחלט חופפים במידה רבה. כנראה, כמו שאומר השיר, דברים שרואים משם לא רואים מכאן.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website