הטבות המס לתושבי הפריפריה יוארכו אוטומטית עד לאחר הבחירות

הטבות המס לישובי הפריפריה שתוקפן היה אמור לפוג החודש יוארכו באופן אוטומטי – כך אמרה היום (שלישי) היועצת המשפטית של ועדת הכספים שגית אפיק, כשהיא נשענת על סעיף 38 בחוק יסוד הכנסת. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני הוסיף כי "הטבות המס בתוקף עד אחרי הבחירות ואז נשבור את הראש. לעמדתנו הסעיף חל וההטבות נותרות בעינן, ואם לא אקיים על זה דיון". ברשות המסים הודיעו כי "הארכת הטבות המס לישובים תואמת את עמדתנו, שתואמה בעצה אחת עם היועץ המשפטי לממשלה".

במסגרת חוסר הוודאות הכללי שנוצרה בעקבות פיזור הכנסת בפעם השנייה נדרשה ועדת הכספים לנושא תוקף הטבות המס של ישובי הפריפריה. בתקנות שנקבעו לחוק ‘הטבות במס וייעוץ במס’ נכללים הקריטריונים להטבות המס שיחולו על תושבי יישובי הפריפריה השונים. בנוסף נקבעה רשימה של כ-37 ישובים שתושביהם יהיו זכאים להטבת מס רק במחצית הראשונה של 2019, ו-41 ישובים נוספים זכו להטבת מס שתופחת בסוף יוני.

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני והיועצת המשפטית עו״ד שגית אפיק (צילום: דבר).

פיזור הכנסת בסוף מאי השנה יצר מצב שבו לממשלה אסור לקבל החלטות שייטיבו עם קבוצות שונות של אזרחים, והכנסת מוגבלת ביכולתה לתקן תקנות חדשות. בישובי הפריפריה עלה חשש כי בהיעדר ממשלה נבחרת, יפוג תוקפן של הטבות המס. העיר הגדולה ביותר שהייתה אמורה להיפגע מביטול הטבות המס היא עכו, ששיעור ההטבה של תושביה במחצית הראשונה של השנה עמד על 9% ובראשון ביולי היה אמור לרדת ל-7%. בנוסף לעכו היו נפגעים גם תושבי קרית שמונה, שלומי, מטולה, כפר ורדים ועוד עשרות מושבים קיבוצים וכפרים.

על רקע זה פנו מספר חברי כנסת בהם אלון שוסטר ורם שפע (כחול לבן) ויעקב מרגי (ש"ס) ליו"ר ועדת הכספים הזמנית גפני שיכנס ישיבה של הוועדה למציאת פתרון לבעיה. גפני פנה ליועצת המשפטית של הועדה עו"ד שגית אפיק, שבחנה את הנושא וקבעה כי הטבות המס נכללות במסגרת החוקים והתקנות המוארכים אוטומטית במקרה של פיזור הכנסת בהתאם לסעיף 38 לחוק יסוד הכנסת. אפיק אישרה את עמדתה גם מול הגורמים המקצועיים במשרד המשפטים. במקביל התקיימה גם התייעצות בין רשות המסים למשרד היועץ המשפטי לממשלה שבה הוחלט גם כן על הארכה אוטומטית של התקנות.

בעכו, שבה מורגלים במאבק על הטבות המס, כבר החליטו על יציאה למאבק ודרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו לפרסם מסמך רשמי בו מתחייבת הממשלה לתקן את הטבות המס לאחר הבחירות. ראש עיריית עכו שמעון לנקרי אמר בשבוע שעבר כי "מדובר בסכום זניח מבחינת קופת המדינה, מול נזק איום ונורא שפגיעה זו תסב לעיר עכו". כעת מבהירים בעיריית עכו כי הם אינם "מסתפקים בהארכה אוטומטית, ומבקשים להשוות את התנאים לנהריה, בדיוק כפי שהיה עד לשינוי החוק". 

מעיריית עכו נמסר כי "גם לאחר הוראת השעה, תושבי נהריה ייהנו מהטבת המס שנתית עד 25 אלף ש"ח ובעכו עד 14 אלף ש"ח. לזוג ממעמד הביניים הפער יכול להגיע לכדי 22 אלף ש"ח. משמעות האפליה היא אחת: נטישה המונית של מעמד הביניים מעכו לנהריה. אנו מצפים מנתניהו להשוואה מידית של תנאי הטבת המס של עכו לאלו של נהריה, כפי שהיה מאז ומתמיד".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website