היועץ המשפטי לממשלה צפוי למסור את הכרעתו בתיקי ראש הממשלה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, צפוי להודיע היום (חמישי) על החלטתו בנוגע לתיקיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. באם לא יחליט לסגור את כלל התיקים, הוא יודיע לפרקליטי ראש הממשלה באילו תיקים ובאילו עבירות נשקלת העמדתו לדין. נתניהו חזומן אז לשימוע, שבו יוכל לנסות לשכנע את מנדלבליט לשנות את החלטתו ולא להגיש כתב אישום.

אתמול, ביקשו פרקליטי ראש הממשלה בנימין נתניהו בקשה חריגה מהיועמ"ש: לא להעביר לאף אחד מהחשודים בשלושת התיקים את עיקרי חומרי החקירה בעניינו. זאת, גם אם יזומנו לשימוע לפני הגשת כתב אישום.

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט. צילום: אלכס קולומויסקי / פלאש 90

בשבועות האחרונים, עם התקרבות קבלת הכרעת היועמ"ש בתיקי נתניהו, הפנו פרקליטיו בקשה אחר בקשה אל מנדלבליט. בין היתר, ביקשו פרקליטיו למנוע את ההכרעה בתיקים עד לאחר הבחירות, ולחקור עדים אותם הציעו הפרקליטים. אל ועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה פנו הפרקליטים פעמיים בבקש לגייס מימון להגנתו המשפטית של נתניהו מבעלי הון, ושלשום פנו לשרת המשפטים בבקשה כי תורה לשחרר חומרים פנימיים שמשרד המשפטים העביר בעבר למבקר המדינה בעניין נתניהו. כל הבקשות המוזכרות, נדחו.

מדובר בבקשה חריגה, שכן באופן רגיל, יחד עם זימון חשוד לשימוע לפני הגשת כתב אישום, מועברים לחשוד ולבא כוחו עיקר חומרי החקירה נגדו. זאת, על מנת לאפשר לו להתכונן להצגת טענותיו בשימוע שיתקיים בעניינו.

אם מנדלבליט יקבל בקשה זו, ולא יפרסם את עיקר חומרי החקירה עד לאחר הבחירות בעוד כחודש וחצי, משמעות הדבר בפועל היא כי ההליך המשפטי כנגד נתניהו יתעכב. מבלי לקבל חומרי חקירה, החשודים לא יוכלו להיערך לשימוע בעניינם, מה שידחה את קיום השימוע, ואת ההחלטה לגבי הגשת כתב אישום.

תיקי נתניהו: קיצור תולדות

1000 – "תיק המתנות"

תיק ,000 עוסק במתנות בשווי מיליון שקלים, אותן קיבל נתניהו על פי החשד, מאנשי העסקים ארנון מילצ’ן וג’יימס פאקר. על פי החשד, נתניהו ובני משפחתו קיבלו מתנות שונות – תכשיטים, שמפניות, סיגרים, ועוד – בשווי מצטבר של מיליון שקלים, משני אנשי העסקים. טענתו של נתניהו היא כי מדובר היה במתנות בלבד, אך חקירת המשטרה הצליחה לקשור ביניהן ובין טובות הנאה שונות אותן סיפק נתניהו לכאורה בחזרה לאנשי העסקים – ביניהן, קידום "חוק מילצ’ן", ויוזמות שונות שקידם כשר התקשורת ושנועדו לסייע למילצ’ן כלכלית.

ארנון מילצ’ן ובנימין נתניהו ב-2005 (צילום: פלאש 90).

סיכום חקירת המשטרה

בתיק זה הודיעה המשטרה כי קיימת תשתית ראייתית כנגד נתניהו לביצוע עבירה של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים בכל הנוגע למערכת יחסיו עם איש העסקים ארנון מילצ’ן, ועבירה של מרמה והפרת אמונים בכל הנוגע למערכת יחסיו עם איש העסקים האוסטרלי ג’יימס פאקר.

2000 – תיק ידיעות אחרונות

תיק 2000 עוסק בחשד ליחסים שוחדיים בין ראש הממשלה ובין מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס.

על פי ממצאי החקירה, החל משנת 2009  התקיים בין נתניהו ומוזס קשר בו דנו השניים בסיוע אחד לשני כ"עסקת חליפין" בקידום ענייניהם. במסגרת זאת דובר אודות סיועו של מוזס לנתניהו בביסוס מעמדו כראש הממשלה באמצעות סיקור חיובי ואוהד בעיתון "ידיעות אחרונות", בתמורה לסיועו של ראש הממשלה למוזס בקידום האינטרסים הכלכליים של "ידיעות אחרונות" על ידי יוזמה ותמיכה במהלכים לבלימת התעצמותו של העיתון "ישראל היום".

רה״מ בנימין נתניהו לצד ארנון ׳נוני׳ מוזס (צילום: הדס פרוש | קוקו / פלאש 90).

החקירה התבססה על שתי הקלטות שמתעדות את השיחות בין השניים, ושחושפות חילופי דברים קשים אלה. ההקלטות מציגות כיצד השניים יזמו מהלכים משותפים שנועדו למקסם את האינטרסים איש של רעהו ועסקו במספר כיווני פעולה שלובנו בין השניים: תמיכת ראש הממשלה ב"חוק ישראל היום", צמצום תפוצת "ישראל היום". וביטול הוצאת מהדורת סוף השבוע של "ישראל היום". בנוסף חשוד נתניהו כי פעל לתווך בין מוזס לבין בעלי הון, לרכישת "ידיעות אחרונות", בעודו מכהן כשר התקשורת.

סיכום חקירת המשטרה

עם סיום החקירה, עמדת המשטרה היא כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס החשדות נגד ראש הממשלה, לביצוע עבירות של בקשת שוחד ומרמה והפרת אמונים. נגד מו"ל "ידיעות אחרונות", נוני מוזס, עמדת המשטרה היא כי נתגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס החשדות לביצוע עבירה של הצעת שוחד.

4000 – תיק אלוביץ’-בזק

תיק 4,000 עוסק בעיקרו בחשד לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים שבוצעו על ידי נתניהו ועל ידי שאול אלוביץ’, בעל השליטה בקבוצת בזק ואתר "וואלה". החשד המרכזי הינו שראש הממשלה לקח שוחד ופעל תוך ניגוד עניינים, בכך שהתערב ופעל בהחלטות רגולטוריות המטיבות עם שאול אלוביץ’ ועם "קבוצת בזק", ובמקביל דרש במישרין ובעקיפין, להתערב בתכני אתר "וואלה" באופן שיטיב עמו. בתוך כך, נחקרה בין היתר גם עסקת בזק-יס.

שאול אלוביץ ורה"מ נתניהו (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)

סיכום חקירת המשטרה

עם סיום החקירה עמדת המשטרה היא כי נגד ראש הממשלה, התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.  נגד שרה נתניהו התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, ושיבוש מהלכי חקירה ומשפט. נגד שאול אלוביץ’ התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי חקירה ומשפט, עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון. נגד איריס אלוביץ’ התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי חקירה ומשפט ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון. בפרשה קיימים חשודים נוספים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website