המדינה חויבה להיכנס למו”מ עם עובדי המשק בבתי החולים הממשלתיים

בהמלצת בית הדין הארצי לעבודה, יקיימו המדינה וההסתדרות מו"מ אינטנסיבי לגיבוש מנגנון לבחינת טענות לעומסים על עובדי המינהל והמשק בבתי החולים הממשלתיים, ולטיפול בהם. זאת, לאחר שבית המשפט דחה את בקשתה של המדינה להקים מנגנון חד צדדי, בו ההסתדרות מהווה ‘משקיף’ בלבד. ברקע הדברים פסיקת בית הדין האזורי הקובעת כי על המדינה לנהל מו"מ לקביעת מפתח תקינה לעובדים, והשפעת העומס על תנאי עבודתם.

סגן נשיאת בית הדין הארצי, השופט אילן איטח, הורה לצדדים לקיים לפחות ישיבה אחת לשבוע, לפרק זמן משמעותי, בהובלת יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי, והמשנה לממונה על השכר באוצר אפי מלכין, ובהשתתפות רפרנט אגף התקציבים רועי רייכר, במידת הצורך. הצדדים ידרשו להגיש לבית הדין עדכון על התקדמות המו"מ בעוד 21 יום, וככל שאחד מהצדדים יגיע למסקנה שהמו"מ מוצה או שאינו מתקדם, יוכלו לבקש לכנס דיון תזכורת בבית הדין.

אריאל יעקבי יו"ר הסתדרות עובדי המדינה. (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)

הדיון התקיים בבית הדין הארצי, לאחר שהמדינה ערערה על פסק דינו של בית הדין האזורי. פסק הדין אמנם הטיל באוגוסט האחרון צו מניעה זמני על עובדי המינהל והמשק שביקשו לשבות על רגע העומסים הכבדים המוטלים עליהם – אך מנגד הורה למדינה לנהל איתם מו"מ, ובכלל זאת על דרישתם לקביעת מפתח תקינה לעובדי המינהל, בדומה לזה הקיים לאחיות ולרופאים. בית הדין האזורי אף קבע כי ככל שהצדדים לא יצליחו להסכים בנושא זה – זהו נושא שניתן לנקוט לגביו צעדים ארגוניים. ראשיתו של ההליך בינואר 2018, אז ביקשו עובדי המינהל לשבות במחאה על העומס.

"אני מנהל מטבח" אמר יו"ר הועד הארצי של עובדי המנהל, המשק והפרא-רפואיים בבתי החולים הממשלתיים, אלי בדש. בדש עובד בבית החולים שער מנשה. "אני גם עובד במטבח כי אין לי סגן. לפעמים אני גם נוהג ברכב ומחלק את האוכל. כל יום אני מסיים את העבודה, מאציל סמכויות והולך לבקר בבתי החולים האחרים. אני מגיע לבתי החולים ואנשים רועדים, באים אלי בצרחות על העומסים, אנשים קורסים. יש שישה בתי חולים עם סכסוכי עבודה שאני מחזיק (ושנמנעים מלשבות, נ.כ.), אבל אני מפחד לאבד את השליטה. מדברים איתי על הקמת וועדות, אבל אני רוצה שיפתרו לי את העומסים. אנחנו לא יכולים. הרי מי לא מגיע לבית חולים ורואה את זה? זה מופיע בחדשות כל הזמן".

עו"ד דניאל פסי מפרקליטות מחוז ת"א, אשר ייצג את המדינה, חזר שוב ושוב בפני השופט איטח על כך שהמדינה מתנגדת הן לאפשרות של קביעת מפתח תקינה, והן לאפשרות החלופית של קביעת היקף מטלות מקסימלי לעובד. "אם הם מגבילים את העבודה – המשמעות היא בהכרח עוד תקנים. כי אם במקום ארבע מטלות הוא יכול לעשות שלוש מטלות, זה אומר שאת המטלה הרביעית אני צריך להביא עוד עובדים" הסביר עו"ד פסי, והוסיף כי נושאים אלו מצויים בפרורגטיבה הניהולית של ההנהלה. הפתרון שהציעה המדינה הינו חד צדדי – הקמת ועדה פנים ממשלתית לבחינת טענות ‘מקומיות’ בדבר עומס, שבה תוכל ההסתדרות ‘להשתתף’ במעמד משקיף בלבד.

השופט איטח העלה את השאלה מדוע לא להקים ועדה או ועדות משותפות עם ההסתדרות, במודל פריטטי דוגמת מועצות הייצור, שיבחנו את הסוגיה יחדיו ויציעו לה פתרונות. "אל תחייבו אותנו להגיע להחלטות משותפות עם ההסתדרות, שזה מה שהם דורשים למעשה" השיב עו"ד פסי. "אנחנו אומרים נעשה הכל שקוף, מנומק, כמו שצריך. תראו לנו בעיה ספציפית, בואו ננסה לפתור אותה".

"למעלה משנתיים וחצי אני מנסה לדבר, עושה ככל יכולתי, ואני מקבל חיוך שאומר לי ‘מה תעשה? אתה לא יכול לשבות". אמר יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אריאל יעקובי. "אני מבקש מאדוני להבין שעוד מעט נתרסק. אני רוצה לנהל משא ומתן, אבל שיידע שאני משוחרר מהכבלים שהוא חושב שיש עלי. אי אפשר לגרום למדינה לצעוד צעד אחד בלא אימת צל המשפט".

הגדיל לעשות רועי רייכר מאגף התקציבים באוצר, כשהציע לחזור לשיטת ההעסקה הקבלנית בבתי החולים. "השאלה האם בתוך סל הפתרונות יש עוד פתרון – עולם של העסקה לא ישירה. אם למשל יבואו הנציגים, האם נוכל לקבל את זה כפיתרון?". הצעה זו היא בניגוד למגמה בשנים האחרונות בהן נקלטו עובדי הניקיון בבתי החולים להעסקה ישירה, במסגרת הסכם כחלון-ניסנקורן מיוני 2015. בתגובה השיב אריאלי, כי המדינה כבר כיום אינה עומדת בהתחייבויותיה היא לצמצום מגמת עובדי הקבלן, וכי בחלק מבתי החולים מועסקים עדיין עובדים רבים באמצעות קרנות המחקר ולא בהעסקה ישירה.

עובדות שנקלטו להעסקה ישירה בבית החולים שער מנשה (צילום: אביעד וייצמן)

איש אגף התקציבים רייכר הזכיר גם את המצב הפוליטי, שאיננו מאפשר קבלת החלטות תקציביות משמעותיות. "העובדה שהמדינה בתקציב המשכי יש לזה הרבה נגזרות. בניגוד לממשלה רגילה, החוק לא מאפשר לייצג גם הרבה מהפתרונות שהצענו בעבר. אני חושב שהמדינה כן צריכה לספק תשובה כלשהי, בהתאם למגבלות הקיימות".

"המדינה צריכה להבין שאתם בתחום המגרש הכלכלי" הבהיר השופט איטח. "העובד אומר אני לא רוצה לעשות יותר עבודה ממה שאני עושה היום, או לחילופין רוצה שתעמיד לי עוד כוח עזר, עוד הפסקה. את הפיתרון של תוספת התקנים הם לא יכולים לדרוש, אבל גם בלא הפתרון הזה, בסופו של יום צריך להכריע את הבעיה. צריך לזכור שכשיש מחלוקת כלכלית באיזו שהיא צורה צריך לפתור אותה בסוף. בסופו של דבר צעדים ארגוניים זה פשוט המשך המשא ומתן בדרכים אחרות".

את הסתדרות עובדי המדינה ייצג בדיון עו"ד אילן גורביץ’ ואת ועד עובדי המינהל והמשק הארצי ייצגה עו"ד נעמי לנדאו.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website