המערכת הגדולה בישראל בסכנת קיפאון: תוקם ועדת חינוך זמנית ללא שר מכהן

ללא ממשלה וללא שר, מערכת החינוך נכנסת להכנות לשנת הלימודים הקרובה בחוסר וודאות: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (הליכוד) קיבל היום (שלישי) את בקשתו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (ש"ס), להקמת ועדת חינוך זמנית שמטרתה לעקוב ולבחון את יישומן של התקנות והתכניות השונות לקראת שנת הלימודים התש"פ. כבר לפני שבוע פנה יו"ר השלטון המקומי לראש הממשלה להתערב במשבר הצהרונים ובניית כיתות הלימוד הנדרשות שכרגע עומדות ללא תקציב.

ח"כ אורלי פרומן (כחול לבן) ,לשעבר מנהלת מחוז ת"א ואגף החינוך בעיריית כפר סבא  וחברה בוועדת הכספים יזמה את הפנייה יחד עם חברי הכנסת יעקב מרגי (ש"ס), יו"ר ועדת החינוך בכנסת הקודמת, איציק שמולי (העבודה), , עיסאווי פריג’ (מרצ) ועוד במטרה להקים ועדה מיוחדת שתדון בפתיחת שנת הלימודים.

חברת הכנסת אורלי פרומן. (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"היציאה הנמהרת לבחירות גרמה להקפאת משרד החינוך 3 חודשים בלבד לפני תחילת שנת הלימודים" נכתב בפנייה ליו"ר הכנסת "על רקע היעדר שר חינוך וללא ממלא מקום, והיות שהכנסת לא מקיימת וועדות בעת פגרת בחירות, הטיפול ברפורמות שהיו צריכות להיכנס לתוקף, כמו גם תקציבים, בניית כיתות מתוכננת, סבסוד צהרונים ופתיחת שנת הלימודים, מקבלים משנה תוקף".

"מערכת החינוך בארץ בחודשים אלו נערכת לפתיחת שנת הלימודים," סיפרה פרומן ל’דבר’, "זו מערכת גדולה ומורכבת שמעורבים בה הרבה מאוד אנשים וכספים כדי שב-1 בספטמבר שנת הלימודים תפתח כסדרה. השבוע הכנסת מתפטרת, בפועל וועדות הכנסת לא יתפקדו, והמשרדים יעבדו על התקציבים השוטפים ויש לא מעט נושאים שלא נמצאים בשוטף שמקשים על פתיחת שנת הלימודים".

לדברי פרומן, מלבד לפיקוח והמעקב הנדרש לגבי הפעילות השוטפת של משרד החינוך והערכות לשנה החדשה, מספר תכניות גדולות היקף נמצאות בחסור וודאות. "יש לנו את כל עניין סבסוד תכנית ניצנים לצהרונים כפי שהיא פעלה בשנתיים האחרונות וממנה נהנו למעלה מ 200 אלף תלמידים" אומרת פורמן, כשהיא מתייחסת לתכנית הצהרונים אותה הוביל שר האוצר משה כחלון שמימונה אינו נמצא בבסיס התקציב. "החלטת הממשלה בנושא הזה מחויבת עד ספטמבר האחרון ואם בספטמבר לא יועבר תקציב של כמיליארד שקל, סכום מזערי ביחס לתקציב המדינה, התכנית לא תוכל להמשיך וההורים יצטרכו לשלם מחיר מלא לצהרונים".

"נושא שני הוא הרשאות לבניית כיתות נוספות לילדים כחלק מתכנית חומש, מדובר ב-1600 כיתות שהיו משוחררות לבנייה לשנת הלימודים הבאה שצריך לבנות אותם היום". עוד הוסיפה פורמן את עניין הביטוחים האישיים שאמורים להיות מועלים לדיון בוועדת החינוך ובלעדיהם כל מערך הטיולים והיציאות מחוץ לבית הספר עומד בבעיה קשה, "אבל עכשיו, הכי חשוב הוא שיש לנו קיץ מלא בפעילות, וכל תכניות הנוער בסיכון, ארגוני הנוער, מפעלי קיץ ועוד – דברים שדורשים הרבה כספים וכיום אינם סגורים".

כאמור יו"ר הכנסת אדלשטיין קיבל את הפנייה להקמת הועדה במטרה לעשות את כל שניתן כדי ששנת הלימודים תפתח כסדרה. "אני סבור שהעומס על ועדת הכספים הוא עומס גדול מדי ואנחנו לא יכולים לעסוק בנושא פתיחת שנת הלימודים" מסר גפני שיהיה אמון על הקמתה "הוועדה תדון על מורכבות שנת הלימודים על כל הנושאים החינוכיים והחוקיים".

"בינתיים אין לנו שר חינוך, שזו רק תוספת למצב החמור שאנחנו נמצאים בו. המערכת נמצאת בסכנה להיות קפואה לשנה שלמה" מוסיפה פורמן, "כי לא יהיה מי שיאשר את התקציבים והתכניות. שר החינוך אמור להוביל את המהלכים מול האוצר והמשרדים הנוספים ובפועל היום מי שאמור לקבל החלטות הוא ראש הממשלה בעוד הצוות המקצועי של משרד החינוך יעשה הכל ששנת הלימודים תפתח"​.

גם עם הקמתה של הוועדה, פיטורי שר החינוך שבוע שעבר, הכאוס בו נמצאים המשרדים שפועלים תחת ממשלת מעבר וללא כנסת, והעומס וחוסר הוודאיות המלווים את פתיחת שנת הלימודים גם בקיץ ‘רגיל’ מבשרים לנו שאנחנו עומדים בפני קיץ ארוך.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website