הצפון מתקרב

מקטע חדש בכביש 6 ייפתח לתנועה היום (רביעי), מיקנעם ועד למחלף תל קשיש, ומהווה בעצם כביש אגרה חדש. תוואי הכביש העתידי יגיע עד שלומי, ללא רמזורים ובחינם בחלקו הצפוני, אך שני המקטעים שייפתחו כעת, והמקטע הבא, עד צומת סומך, יהיו בתשלום לחברה אחרת, שאינה מפעילת כביש 6 הקיים. התבלבלתם? הנה כל הפרטים:

כביש 6 בצפון זוכה לכביש אגרה ממשיך, מיקנעם ועד מחלף תל קשיש, אבל הוא מחייב רישום למפעיל הכביש בכדי להשתמש בו. מדובר בקטע כביש של כשבעה קילומטרים, הכולל את מנהרת יקנעם, באורך של 1.7 קילומטרים, מחלף תלת-מפלסי בתל קשיש וגשר באורך של כ-700 מטרים לכיוון צפון-מזרח. עלות הנסיעה לרכב פרטי במקטע שיפתח מחר תעמוד על 2.38 שקלים בשעות רגילות ו-4.16 שקלים בשעות העומס.

מפה של המקטע החדש בכביש 6 (דוברות משרד התחבורה)

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ברך על פתיחת הכביש ואמר כי עם פתיחת המקטע השני של הכביש, ממחלף תל קשיש למחלף סומך, בעוד מספר חודשים, תתאפשר נסיעה בכביש 6 לאורך של כ-188 קילומטרים, מבאר שבע ועד צומת סומך, ללא רמזורים. קטע כביש זה הוא חלק מפרויקט הארכת כביש 6 צפונה, המורכב משני מקטעים באורך של 21 קילומטרים, וכולל שלוש מנהרות כפולות ביקנעם, רכסים ואיבטין, ושני מחלפים מערכתיים. מנהרת יקנעם, היא בעלת שלושה נתיבי נסיעה בכל כיוון, ומהווה חלק משמעותי של כביש 6 העתידי. המנהרה מתחילה בצומת יקנעם ומסתיימת באזור תל קשיש, שם הוקם מחלף מערכתי שנועד לבטל את הפקקים בצומת התישבי ולשנות את פני האזור כולו. המנהרה נחפרה על ידי חברת "שפיר הנדסה" וחברת המנהרות האיטלקית "אימפרזה פיצרוטי", באמצעות מכונת חפירה מיוחדת שהגיעה מאיטליה לצורך סלילת הכביש.

כאמור, בעוד מספר חודשים צפוי להיפתח הקטע השני של הכביש, מתל קשיש ועד סומך. אורכו של קטע זה הוא כ-15 קילומטרים והוא עובר דרך מחלף העמקים. קטע הדרך כולל שתי מנהרות: מנהרת רכסים באורך כ-2.5 קילומטרים, ומנהרת איבטין באורך של כ-560 מטרים. הארכת כביש 6 צפונה ודרומה, מנוהלת על ידי חברת "כביש חוצה ישראל", המהוה זרוע ביצוע של משרד התחבורה.

כביש אגרה חדש, תשלום לספק חדש

הנסיעה בקטע הכביש החדש תחויב בתשלום אגרה וכל בעלי הרכב יידרשו להירשם כמנויים בחברת כביש 6 צפון. במשרד התחבורה מודיעים שמלבד הרישום, לא נדרש כל התקן מיוחד. עם זאת, המחיר יהיה יקר יותר באופן זה בשל תוספת תשלום על דמי גביה, בשל הליך איתור הכתובת למשלוח החשבון דרך הכתובת הרשומה של בעל הרכב במשרד הרישוי. התעריף עבור קטע הדרך השני שייפתח בעוד מספר חודשים יהיה תעריף מוזל והמשכו של כביש שש ממחלף סומך עד לשלומי, כברי ואחיהוד, שייסלל בעתיד, יהיה ללא תשלום.

הכביש המואר לכל אורכו, נבנה בסטנדרטים גבוהים ביותר, תוך הקפדה על מערכות בטיחות וניהול תנועה מתקדמות. עלות הפרויקט נאמדת בכ-2.5 מיליארד שקלים בהם שלוש מנהרות, תשעה גשרים וחמישה מחלפים. מנכ"ל כביש חוצה ישראל, דני שנבך, הוסיף כי הכביש תוכנן ונבנה בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים ומצוייד במערכות טכנולוגיות מתקדמות לניהול יעיל של הכביש ולבטיחות הנהגים. "אנו ממשיכים במרץ את הקמת המקטע השני עד צומת סומך, כך שיוכל להיפתח כבר ברבעון הראשון של 2019", אמר.

בשל האירועים הביטחוניים בדרום הארץ, החליט השר כץ, לבטל את טקס חנוכת המקטע החדש בכביש שתוכנן להתקיים אתמול. ההחלטה התקבלה בתיאום עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שגם אמור היה לקחת חלק בטקס.

כבישי האגרה בישראל

מקטע "כביש 6 חוצה צפון", המצטרף למנהרות הכרמל, כביש 6 והנתיב המהיר בכניסה לת"א מסמן את הכבישים החדישים, המוארים והמתוחזקים בסטנדרט גבוה בישראל ככבישים בתשלום. כבישים שנבנים בשיטת BOT (בנה, הפעל ומסור) מאפשרים לממשלה להימנע מהגדלת תקציב המדינה, ולממן את הכביש במימון חברות הביצוע הפרטיות, שגובות תשלום לפי כמות הנסועה, תוך הבטחה לתשלום מינימלי מהמדינה, במידה והנסועה תהיה נמוכה.

בסופו של דבר, העיכובים בהשלמת כביש 6 גרמו לנסועה גבוהה בהרבה מהמצופה, כך שלא רק שזרם ההכנסות עלה על הצפי המקורי, אף נוצרו בכביש פקקי תנועה הרבה מעבר לתכנון. עם זאת, כביש 6 עדיין פקוק באופן פחות לעומת כבישי האורך 2 ו-4, הפקוקים בשעות העומס דרך קבע בחלקים רבים. ריבוי כבישי האגרה גורם לסרבול הנהיגה כפי שהייתה מוכרת בעבר ויוצר קושי פשוט להיכנס לרכב ולהגיע ליעד ללא עצירות לתשלום וללא חשבונות מפתיעים לאחר מספר חודשים.

אבסורד נוסף, המתגלה כעת שוב, הוא שהמדינה לא חייבה את הקבלנים הפרטיים בהצטרפות למערכת גביה משותפת. מערכת כזאת הייתה מאפשרת לשלם על כלל כבישי האגרה ברישום אחד, והמדינה פועלת למשל בשנים האחרונות להכניס את המפעילים השונים של התחבורה הציבורית לעבודה עם כרטיס רב-קו אחיד.

פנגו להצלה

בעלי האפליקציה פנגו יכולים להירשם בקלות לכביש החדש, ולרכז את הוצאות הנסיעה בו באותה החשבונית. מרועי אלבז, מנכ"ל פנגו, נמסר כי בשנים הקרובות ייפתחו כבישי אגרה נוספים בישראל ופנגו "תשמש כאפליקציית התשלום המובילה בישראל לאותם הכבישים. בנוסף לחיסכון בעלויות הנסיעה, הרישום באמצעות האפליקציה יסייע גם לריכוז וניהול של כלל הוצאות הנסיעה בכבישי האגרה". האפליקציה כבר מאפשרת תשלום לנסיעה בנתיב המהיר בתל-אביב, אך לא במנהרות הכרמל או בכביש 6. נהגים שיהיו מעוניינים להירשם ולעשות מנוי ללא עלות לכביש 6 חוצה צפון יוכלו לעשות זאת באמצעות אפליקציית פנגו, או דרך המוקד הטלפוני של החברה בטלפון 4500*. הרישום יחסוך לנהגים את עמלת הגבייה בסך 1.18 שקלים לכל נסיעה.

לצורך פתיחת מנהרות יקנעם (ומחלף יקנעם ומחלף תל קשיש) יבוצעו ההסדרים הבאים:

  • בתאריך 13-14.11.18 ייחסם כביש 722 לתנועה בשני הכיוונים החל משעה 21:00 ביום ג’ ועד השעה 5:00 ביום ד’.
  • החסימה תתבצע בין צומת התשבי לצומת השומרים.
  • צומת השומרים ייחסם לתנועה לכיוון דרום. גישה לשדה יעקב ולישיבת תקוות יעקב ונווה עמיאל תתאפשר דרך שיכון אלה בקרית טבעון.
  • צומת שדה יעקב ייחסם לתנועה לכיוון דרום.
  • מחלפון כפר יהושוע ייחסם לכיוון צפון וכן מעגל התנועה המזרחי מכיוון תחנת הרכבת ייחסם לכיוון מערב ותתאפשר נסיעה לכיוון קריית חרושת ויציאה לכביש 722 דרומה בלבד.
  • צומת התשבי ייחסם לתנועה לכיוון צפון. תתאפשר פניה ימינה לכביש 66 בלבד. הגישה לכפר יהושוע, רמת דוד דרום, תחנת הרכבת תהיה דרך תחנת דלק הגליל על ביש 70 וקריית חרושת.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website